گزارش و تحلیل

ایران امکاناتش را در اختیار همسایگانش قرار می دهد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2021
اشتراک
اخیرا اخباری از مسدود شدن بزرگراه بین المللی گوریس _کاپان در استان سیونیک، تنها استان مرزی ارمنستان با ایران منتشر شد.
پس از انتشار این خبر واهان كروبيان، وزیر اقتصاد ارمنستان اعلام کرد که دولت ارمنستان قصد دارد حدود 1 میلیارد دلار در ساخت بزرگراه کجاران-سیسیان در استان سیونيك سرمایه گذاری کند که به دور زدن از بزرگراه بین المللی گوریس-کاپان از سوی ایران منجر می شود.
پیش از این، سرویس امنیت ملی ارمنستان گزارش داده بود که در منطقه سیونیک در نزدیکی روستای وروتان در بخش تحت کنترل آذربایجان در ایوزازلی بزرگراه بین المللی گوریس-کاپان (منتهی به مرز با ایران) ، اختلال جدی در رفت و آمد وسایل نقلیه باری و مسافربری ایرانی توسط نیروهای جمهوری آذربایجان ایجاد می شود.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
تمامیت ارضی کشور های همسایه برای جمهوری اسلامی ایران از هر چیز مهمتر است در عین حال همکاری های منطقه ای به نظر تهران مبنای توسعه، صلح و ثبات در منطقه است آنچه اکنون در حال رخ دادن است باید به یک همکاری دسته جمعی تبدیل بشود.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر روابط حسنه ی این کشور با هر دو پایتخت باکو و ایروان و تلاش ایران برای بهبود روابط میان دو کشور افزود:
 جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابط بسیار خوب با باکو و ایروان تلاش کرده و تلاش می‌ کند که این موضوع و توافقات پیشین میان این دو کشور را تسهیل کند، ما بر این باوریم تنها مسیر مسیری است که با اجماع میان طرفین صورت بگیرد.
جمهوری اسلامی ایران توسعه کشورهای همسایه را توسعه خود می داند، لذا تلاش می‌کنیم تا امکانات و ظرفیت‌ های خود را به صورت متوازن در روابط با همسایگان به کار بگیریم، همه همسایگان باید بدانند که مسیر توسعه، صلح و ثبات یک مسیر دسته جمعی است و لذا در این مسیر دسته جمعی ما به این هدف نزدیکتر خواهیم شد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده همچنین موضوع بازداشت دو راننده ایرانی در جمهوری آذربایجان را در دست پیگیری عنوان کرد و اظهار داشت:
سفارت ما در جمهوری آذربایجان موضوع رانندگان را پیگیری کرده و انتظار ما از دوستانمان در باکو این است که همکاری کنند تا این دو راننده  به مسیر خود ادامه دهند و به ایران بازگردند.
 البته تمامیت ارضی کشور ها برای ما بسیار حائز اهمیت است جمهوری اسلامی ایران بر همین اساس دیدار نمایندگان دو کشور در حوزه گمرک و مرز داری را بین ایران و آذربایجان تدارک دیده که طی روزهای آینده برای رسیدن به راه حل پایدار این دیدار انجام خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала