افزایش مجدد حقوق کارگران از چه تاریخی اعمال می شود

© REUTERS / Raheb Homavandiافزایش مجدد حقوق کارگران از چه تاریخی اعمال می شود
افزایش مجدد حقوق کارگران از چه تاریخی اعمال می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2021
اشتراک
کارگران منتظر افزایش حقوق باشند! دستمزد مهم‌ترین مولفه شغلی و یکی از از کلیدی‌ترین دلایل انتخاب یک شغل است. تورم هر سال فاکتوری مهم و تعیین کننده در میزان افزایش حقوق سالانه کارگران و کارمندان است.
از آنجا که تورم در ۴ ماه اول امسال ۸ پله رشد داشته است و رئیس جمهور جدید تاکید دارد که حقوق‌ها باید متناسب با تورم باشند، آیا افزایش حقوق مجددی در سال جدید در راه است؟
برای آشنایی با نرخ حقوق کاربران در سال ۱۴۰۰، حداقل حقوق و میزان افزایش حقوق و زمان اعمال آن در ادامه این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله شما را با جزئیات کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ آشنا خواهیم کرد.
شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ را با ۳۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ به غیر از سایر مزایای مستمر ۲۶.۵۵۴.۹۵۰ ریال اعلام کرده است. به این ترتیب حداقل حقوق کارگران از ۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان افزایش یافته است. حق مسکن کارگران به ۴۵۰ هزار تومان و بن و خوار و بار به ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
در ادامه با استفاده از برنامه حسابداری جدول حقوق کارگران در سال 1400 با جزئیات کامل برای شما طراحی کرده بود.
ردیف شرح روزانه (ریال) ماهیانه (ریال)
سطح پایه (حداقل)    
۱ حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ۸۸۵,۱۶۵ ۲۶,۵۵۴,۹۵۰
۲ بن کارگری ۲۰۰,۰۰۰ ۶,۰۰۰,۰۰۰
۳ حق مسکن ۱۵۰,۰۰۰ ۴,۵۰۰,۰۰۰
۴ حق اولاد (برای هر فرزند) ۸۸,۵۱۶ ۲,۶۵۵,۴۹۵
۵ پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار) ۴۶,۶۶۶ ۱.۳۹۹.۹۸۰

حداقل حقوق کارگران در سال 1400 چقدر خواهد بود؟

حداقل حقوق دستمزد ماهیانه کارگران در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۲۶,۵۵۴,۹۰ ریال خواهد بود. باید دید وعده‌های ریاست جمهوری در مورد افزایش حقوق کارگران در نیمه دوم سال با توجه به نرخ تورم صحت خواهد داشت یا خیر! هر چند افزایش ۱۰ درصدی حداقل حقوق، کمک بسیار زیادی به بهبود معیشت کارگران نخواهد کرد؛ اما در این روزهای سخت کورسوی امید کوچکی برای کارگران زحمتکش خواهد بود.
‌در ابتدای سال جاری از سوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی حداقل حقوق وزارت کار ۳۹% و سایر سطوح روزمزد نیز ۲۶ درصد افزایش داشته است. اما از آنجا که نرخ تورم در ماههای اولیه سال افزایش چشمگیری داشته است، طبق صحبتهای رئیس جمهور در شش ماه دوم سال نیز شاهد افزایش حقوق کارگران خواهیم بود.
 با توجه به نرخ تورم زمزمه هایی از افزایش مجدد ۱۰ درصدی حقوق کارگران در نیمه دوم سال شنیده می‌شود. با توجه به این شرایط اگر شاهد افزایش مجدد حقوق کارگران از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ باشیم، به حقوق کارگران ۴۲۰ هزار تومان اضافه خواهد شد. به عبارتی حقوق یک کارگر در ماه از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تغییر خواهد یافت.
 در سال ۱۴۰۰ قوانین معافیت مالیاتی نیز تغییراتی داشته است. طبق این تغییرات معافیت مالیاتی حقوق سالانه ۴۸ میلیون تومان تعیین شده و افراد با حقوق بالای چهار میلیون تومان در ماه به صورت پلکانی موظف به پرداخت مالیات هستند. در سال ۹۹ طبق مصوبات آن سال سقف معافیت مالیاتی در سال ۳۶ میلیون تومان و در ماه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده بود.
 معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی برای سال آینده حدود ۴۸ میلیون تومان تخمین زده شده است. کارکنان و کارمندانی که میزان حقوق آنها یک و نیم برابر مبلغ ذکر شده باشد، موظف به پرداخت مالیات سالانه ۱۰ درصدی از درآمد خود هستند. مالیات سالانه حقوق کارگران و کارمندان طبق میزان حقوق دریافتی آنها به شرح زیر خواهد بود:
با توجه به افزایش تورم و افزایش سالانه حقوق کارگران در سال‌های متوالی، استفاده از یک نرم افزار حسابداری پرقدرت، نقش بسیار پررنگی در مدیریت مالی شرکت هنگام پرداخت حقوق کارمندان خواهد داشت. با نرم افزارهای حسابداری معتبر به راحتی می‌توانید بر اساس آخرین تغییرات شورای عالی کار، حقوق کارمندان را محاسبه کرده و با دقت بسیار آن را پرداخت کنید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала