اشتباهات اصلی آمریکا در جنگ افغانستان چه بودند؟

© AP Photo / Brennan Linsleyاشتباهات اصلی آمریکا در جنگ افغانستان چه بودند؟
اشتباهات اصلی آمریکا در جنگ افغانستان چه بودند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2021
اشتراک
دلایل شکست ایالات متحده در افغانستان برشمرده شدند.
به گزارش اسپوتنیک، پس از ورود نیروهای نظامی به افغانستان در سال 2001، ایالات متحده اشتباهات متعددی مرتکب شد که در نهایت منجر به شکست کل کمپین شد و نتوانست جلوی گسترش طالبان (این جنبش به عنوان تروریستی شناخته شده و در فدراسیون روسیه ممنوع است) را بگیرد. سراج‌الدین ایسار، محقق دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی در دانشگاه لندن (SOAS)، به اشتباهات اصلی واشنگتن در افغانستان اشاره کرد.
متخصصان آمریکایی خود را محدود به مبارزه با تروریسم نکردند، به همین دلیل نیروها به کشور آورده شدند (مداخله پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 آغاز شد). این کارشناس اذعان داشت که ایالات متحده کارهای مهمی مانند آموزش ارتش و توسعه نهادهای دموکراتیک انجام داد.
 وزیر دفاع آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان
با این حال، این امر به نتیجه ای نرسید، زیرا آمریکایی ها با اصلاحات خود نتوانستند از توسعه پایدار اطمینان حاصل کنند. ایسار متقاعد شده است که این یکی از اصلی ترین اشتباهات بود که در نتیجه آن ارتش افغانستان سقوط کرد و دولت سابق کشور را ترک کرد. اشتباه دیگر این است که کمک های واشنگتن ثبات اقتصادی را برای افغانستان به ارمغان نیاورد. ایسار پیش بینی می کند نرخ تورم و بیکاری به زودی در کشور افزایش یابد.
آزادی بیان در افغانستان به لطف مداخله نیروهای خارجی و سرمایه گذاری های عظیم مالی در افغانستان شکوفا شده است. اما همه اینها ناپایدار بود. ایالات متحده به افغان ها ماهی داد ، اما به آنها نحوه ماهیگیری را آموزش نداد. "
بر اساس پیش بینی های سازمان ملل متحد، در پایان ماه اوت 2021، فاجعه انسانی به زودی در انتظار ساکنان افغانستان خواهد بود. در سال آینده ، بیش از نیمی از کودکان زیر پنج سال دچار سوء تغذیه جدی خواهند شد. در دهه های اخیر، این کشور به منابع طبیعی و کمک های بشردوستانه و مالی از خارج وابسته بوده است - در سال 2019 ، مبلغ کل آن تقریباً یک چهارم درآمد ناخالص ملی کشور بود. اکنون افغان ها امیدی چندانی ندارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала