گزارش و تحلیل

خطیب زاده: از نقش عراق در گفتگو های ایران و عربستان استقبال میکنیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / خطیب زاده: از نقش عراق در گفتگو های ایران و عربستان استقبال میکنیم
خطیب زاده: از نقش عراق در گفتگو های ایران و عربستان استقبال میکنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2021
اشتراک
وزارت خارجه ایران از نقش عراق در گفتگوهای ایران و عربستان استقبال کرد.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر سعید خطیب زاده، جمهوری اسلامی ایران نقش کلیدی عراق در بهبود روابط ایران و عربستان را پذیرفته و از این نقش استقبال می کند، همچنین جمهوری اسلامی ایران کماکان به دنبال صلح و ایجاد حکومتی فراگیر در افغانستان است در این راستا این کشور در وزارت امور خارجه خود ستاد عالی افغانستان را تشکیل داده.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
سفر آقای الکاظمی به تهران در راستای روابط بسیار نزدیک ایران و عراق انجام شد، نخست وزیر عراق به عنوان اولین مقام ارشد خارجی پس از تحلیف به ایران سفر کردند و هیئت بلند پایه ای را به همراه داشتند.
 گفتگوهای بسیار خوبی در تهران در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفت و پیرامون پروژه‌ هایی مانند راه‌آهن بصره شلمچه و همکاری ها در حوزه های انرژی، در حوزه های نفت و گاز بحث و بررسی شد.
در حوزه تسهیل روادید دو کشور و زوار اربعین نیز صحبت‌ هایی انجام شد، دو طرف در تلاش هستند تا با رعایت سلامت زوار آمار آنها را بالا ببرند، توافق اولیه در بغداد سی هزار زوار ایرانی بود تا از طریق هوایی وارد عراق شوند و برای مقدمات سفر اخیر عدد شصت هزار توافق شد و در سفر اخیر قرار بر این شد که اگر امکان وجود داشته باشد تعداد از ۶۰ هزار نفر نیز عبور کند اما همچنان تردد زوار هوایی انجام خواهد شد.
وی در ادامه پیرامون نقش عراق در راستای گفتگو میان ایران و عربستان افزود:
ما چندین دور گفتگو های ایران و عربستان را در بغداد داشتیم قطعاً دولت عراق نقش بسیار موثری را در این زمینه داشته از این پس نیز اگر این فرصت وجود داشته باشد ما این نقش را تقدیر می‌کنیم.
برنامه عراق برای آماده سازی بستر مذاکره ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
برنامه عراق برای آماده سازی بستر مذاکره ایران و عربستان
آقای دکتر سعید خطیب زاده موقتاً سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به هند را موقتا ملغی اعلام کرد و اظهار داشت:
سفری به هند در دستور کار وزارت امور خارجه برای آقای دکتر امیر عبداللهیان بود که به دلیل چندین موضوع از جمله موضوع شانگهای سفر برای این هفته لغو شد با رایزنی با دوستان در دهلی نو زمانبندی جدیدی برای آن در نظر گرفتیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هدف قرار گرفتن مواضع گروهک‌ های تروریستی در اقلیم کردستان را پاسخ به تجاوزات مکرر آنها به مرز های ایران دانسته و بیان کرد:
این اقدام پاسخ به تجاوزات مکرری است که از قرارگاه های خود خوانده این گروهک های تروریستی در داخل مرز عراق و در نزدیکی مرز ایران بر علیه ایران انجام شده، در این حملات چندین نفر از مرزداران غیور ایرانی به شهادت رسیدند، بارها گفته شده جمهوری اسلامی ایران تحمل نمی کند امنیت مرز های خود توسط گروهک‌ های شکست‌ خورده تروریستی و در اقلیت مطلق مورد خدشه وارد بشود.
ما بارها به دوستان عراقی خود گفتیم که باید ترتیباتی انجام دهند تا این گروهک های تروریستی از خاک عراق استفاده نکنند، جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را برای تمام افرادی که از مسیر تروریستی خود توبه کنند همواره باز گذاشته، این مسیر را باز گذاشته‌ ایم و توصیه ما به همه کسانی که توسط این گروه ها مورد سوء استفاده قرار می گیرند این است که میهن محل امن تری برای زندگی، صلح و آرامش خواهد بود.
روسای جمهور دو کشور ایران و عراق درباره گسترش روابط اقتصادی گفتگو کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2021
روسای جمهور دو کشور ایران و عراق درباره گسترش روابط اقتصادی گفتگو کردند
آقای دکتر سعید خطیب زاده شرکت رییس جمهور ایران در اجلاس شانگهای را از دو جنبه های اهمیت عنوان کرد و اظهار داشت:
 شرکت رئیس جمهور ایران در اجلاس شانگهای جنبه ی بررسی ظرفیت های اجلاس و ظرفیت های دوجانبه را دارد  و در هر دو جنبه برنامه‌ های گسترده‌ای در دست پیگیری است، اینکه در روز برگزاری اجلاس شانگهای درخواست ایران برای عضویت بررسی می شود مشخص نیست اما امیدواریم این اتفاق رخ دهد و به نتیجه ای که انتظار داریم ختم شود.
وی در ادامه پیرامون تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران افغانستان تاکید کرد:
جمهوری اسلامی ایران از معدود کنش گرانی است که با تمام طرفین افغانستان گفتگوهایی را داشته، بر اساس اصول خود در سیاست خارجی و حوزه افغانستان همواره سعی کردیم با این گروه ها گفتگو کنیم و دور اول گفتگوهای فراگیر بین الافغانی نیز در تهران انجام شد، سعی کردیم در این گفتگوها تمامی گروه ها را مشارکت دهیم اکنون نیز همین وضعیت است.
 تاکید کردیم مسیری که به برادرکشی در افغانستان ختم می شود مسیر درستی نیست افغانستان تنها و تنها راه حل صلح آمیز دارد، جنگ و خشونت راه‌ حل نیست و کسی نمی ‌تواند جنگ و خشونت را به جای گفتگو بنشاند، تاکید کردیم تنها دولتی فراگیر متشکل از تمام قومیت‌ها و جمعیت افغانستان می تواند صلح و ثبات را به این کشور بیاورد نه دولتی اقلیت.
ما در وزارت امور خارجه پس از این بحران تلاش کردیم به طور جدی و متمرکز مسائل را جلو ببریم و اخیرا ستاد عالی افغانستان در وزارت امور خارجۀ ایران ذیل نماینده ویژه ایران در افغانستان شکل گرفته و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مردم افغانستان از دسترسی های ضروری و مراودات کنسولی محروم نشوند.
آنچه اراده قطعی ماست تقویت روابط با مردم افغانستان و کمک به تحقق خواست و اراده مردم مظلوم ولی سربلند و غیور افغانستان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала