آشنایی با جدید ترین سبک طراحی داخلی اداری بر پایه مراقبت‌های بهداشتی

© Flickr / Loozrboyoffice company
office company  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2021
اشتراک
طراحی دفتر داخلی در آستانه تحول تکاملی دیگری است. تغییر پارادایم که توسط مجموعه‌ای از مطالعات علمی تأیید شده است نشان می‌دهد طرح‌های اداری قدیمی از سلامت و رفاه کارکنان پشتیبانی نمی‌کند.
امروزه بحث سلامت کارکنان یکی از موضوعات پرطرفدار در فضای ادارات است و تحقیقات علمی در مورد دفاتر سالم و رابطه بین فضای داخلی ادارات و رفاه جسمی، روانی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. گرچه در سال‌های اخیر، دفاتر با طرح باز به عنوان عامل اصلی مشکلات شناسایی شده‌اند، اما در دفاتر امروزی بسیاری از اشکالات طراحی وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شوند. بر طبق شواهد در مورد رابطه بین فضای داخلی و سلامت فاکتورهای نظیر دفاتر با طرح باز، اتاق‌های مشترک و سر و صدای زیاد پس‌زمینه با میزان سلامت ارتباط معکوسی دارند. گرچه تحقیقات انجام شده عمدتاً برای جلوگیری از مشکلات سلامتی به جای افزایش سلامت انجام شده است اما کاملاً ثابت شده است که ساختار و چیدمان دفاتر اداری بر سلامت روانی و جسمی افراد تأثیرگذار است. در نتیجه، طراحان دکوراسیون داخلی و معماران باید مفاهیم طراحی را در نظر بگیرند که خلق‌وخو و واکنش‌های روانی مثبت افراد را ارتقا می‌بخشد.
طراحی داخلی اداری چیزی بیشتر از انتخاب پارچه‌های جذاب و نصب مبلمان ارگونومیک برای رسیدن به اهداف زیبایی است. طراحی‌های مدرن اداری باید فضایی کاربردی و منعطف ایجاد کنند که روابط بین مردم و محیط آن‌ها را تقویت کند. اگر طراحی دفتر شما بر پایه مراقبت‌های بهداشتی نباشد و برای سلامتی و رفاه کارکنان شما مفید نباشد، کسب و کار شما قطعاً تولید کمتری خواهد داشت. پس شاید وقت آن رسیده است که با ترند طراحی داخلی اداری بر پایه مراقبت های بهداشتی آشنا شوید.
در سال 1966، شهرسازی به نام موریس برودی اصطلاح جدیدی را ابداع کرد که آن را جبرگرایی معماری نامید. فرضیه او این اساس بود که تأثیری که طراحی محیط بر رفتار انسان‌ها می‌گذارد کاملاً قابل پیش‌بینی است. جالب است بدانید که فرضیه برودی چندان اشتباه نبود چراکه بعدها عصب شناسی و روانشناس مدرن ثابت کردند که سلول‌های تخصصی در ناحیه هیپوکامپ مغز با فضایی که در آن زندگی می‌کنیم ارتباط برقرار می‌کنند و به ما در سازگاری با چیدمان محیط کمک می‌کنند. با این اوصاف طراحی معماری و طراحی داخلی اداری دارای تأثیرات روانی بسیاری است که می‌تواند بر روحیه، تمرکز و رفاه عمومی کارکنان تأثیر بگذارد.
 
شکی در این نیست که نیروی انسانی متخصص بزرگ‌ترین دارایی شرکت‌ها هستند و در نتیجه سلامت و رفاه کارکنان نشان دهنده سلامت و رفاه کلی کسب و کارها است. رابطه بین انسان‌ها و محیط بر رفتارهای اجتماعی و شناختی آن‌ها تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین در طراحی داخلی اداری ضروری است که رابطه بین نحوه استفاده افراد از فضا و تأثیرات محیط از نظر جسمی، احساسی و روانی بر کارکنان را در نظر گرفته شود. علاوه بر این، افرادی که در مناطق شهری زندگی می کنند، معمولاً بیشتر زمان خود را در ادارات می‌گذرانند. مطالعات نشان می‌دهد که محیط‌های بسته مستعد آلودگی‌هایی هستند که می‌توانند بر سلامت ساکنان آن تأثیر بگذارند؛ بنابراین فضای اداری باید با در نظر گرفتن وضعیت کارکنان آن طراحی شود و به دنبال اولویت‌بندی شیوه‌هایی باشد که برای سلامتی و رفاه آنان بهتر است.
تعداد فزاینده‌ای از نیروی کار امروز به دنبال ایجاد تعادل سالم بین کار و زندگی خود هستند. به ویژه نسل هزاره‌ها، زندگی شخصی خود را بر امنیت شغلی ترجیح می‌دهند. از این رو فرایند وفادار سازی کارکنان و حفظ نیروی‌های مستعد درگرو خوشحال سازی و افزایش رضایت‌مندی آن‌ها است. مطالعه‌ای که در سال 2015 توسط اقتصاددانان دانشگاه وارویک در انگلستان منتشر شد، نشان داد که کارکنان شاد 12 درصد بهره‌وری بیشتری دارند.
شرکت‌هایی که محیط شادی ایجاد می کنند با افزایش رضایت کارکنان درواقع روی حفظ افراد و منابع خود سرمایه گذاری می کنند. طبق گزارشی که توسط فلوز منتشر شده است، 93 درصد از کارمندان صنعت فناوری اذعان دارند که ترجیح می‌دهند در شرکت‌هایی کار کنند که طراحی داخلی اداری آن بر پایه مراقبت‌های بهداشتی صورت گرفته است و فضا را برای ارتقاء سلامت روحی و جسمی آنان فراهم می کنند. پس شیوه‌هایی را در پیش بگیرید که کارکنان خود را تشویق کنید تا با محیط اطراف خود تعامل مثبت داشته باشند و طراحی داخلی اداری فضای خود را به سمت بهبود کیفیت زندگی در محل کار سوق دهید. بدیهی است که یک فضای کاری با محوریت افراد، نمی‌تواند رضایت و رفاه همه کارکنان را تضمین کند، اما طراحی داخلی اداری مناسب به کاهش سطح استرس کمک می‌کند و در نهایت سطح بهره‌وری را نیز افزایش می‌دهد.
تحقیقات علمی تأیید می‌کند که نور طبیعی نقش مهمی در سلامت جسمی افراد دارد. ویتامین D که از نور خورشید دریافت می‌کنیم باعث افزایش خلق‌وخو می‌شود و در پیشگیری از بیماری‌های مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و افزایش وزن کمک می‌کند. نور طبیعی خورشید علائم افسردگی را کاهش می‌دهد و به تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن نیز کمک می‌کند. ازآنجاکه نور روز سطح ملاتونین را کاهش می‌دهد، ساعت طبیعی بدن ما به طور مطلوب عمل می‌کند و می‌توانیم شب‌ها بهتر استراحت کنیم و از خوابی راحت بهره‌مند شویم. از سوی دیگر استفاده از نورهای مصنوعی برای روشنایی داخلی منجر به کاهش سلامت جسمی از جمله خستگی چشم، سردرد و سطوح پایین انرژی می‌شود که نتیجه‌ای جز کاهش بهره‌وری در پی نخواهد داشت. یک مطالعه ترکیبی که توسط محققان در رشته‌های حرفه‌ای از جمله پزشکی، روانشناسی و کرونوبیولوژی بالینی منتشر شده است، نشان می‌دهد که نور طبیعی بر خلق‌وخو، هوشیاری و رفاه افراد تأثیر می‌گذارد. از این رو قریب به اتفاق افراد نور روز به چراغ‌های روشن ترجیح می‌دهند.
تحقیقات انجام شده توسط موسسه فناوری فدرال سوئیس همچنین نشان می‌دهد که کارکنانی که در محیط‌هایی با نور طبیعی کار می کنند دارای سطوح بالاتری از انرژی هستند و میزان خروجی بالاتری را دارند. طراحی داخلی اداری بر پایه مراقبت‌های بهداشتی با نصب پنجره‌های بزرگ، پارتیشن‌های شیشه‌ای و نورگیرها به دنبال استفاده کامل از منابع نور طبیعی است. نور طبیعی همچنین نیاز به استفاده از نور مصنوعی را کمتر می‌کند و در نتیجه باعث صرفه جویی بیشتر انرژی و هزینه‌ها در کار دفتر شما می‌شود. تحقیقات صنعتی نشان می‌دهد که نورپردازی داخلی باید از نور روز تقلید کند. اخیراً، تولیدکنندگان نورهای محیطی را با دمای رنگ گرم‌تر و LED ها را با کنترل‌های یکپارچه تولید می کنند که به نور طبیعی روز شباهت دارد. درنهایت این که از آنجایی که سطح راحتی ایجاد شده توسط نور بر سهولت بینایی تأثیر می‌گذارد توجه به آن در طراحی داخلی محیط کار بسیار ضروری است.
رنگ به ایجاد یک محیط متعادل کمک می‌کند و تأثیر مثبتی بر رفاه دارد و می‌تواند روحیه کارکنان را بهبود ببخشد. طراحان داخلی مجرب به خوبی با روانشناسی رنگ‌ها آشنا هستند و از تأثیرات رنگ بر رفاه و بهره‌وری افراد آگاه هستند. طراحی محیط اداری به پالت ظریفی از رنگ و سایه نیاز دارد. این ترکیب جذاب منجر به تحریک انرژی و کمک به بهبود بهره‌وری بدون تحریک بیش از حد حواس می‌شود. در طراحی فضای اداری رنگ‌آمیزی باید علاوه بر احساس آرامش و آسایش خلاقیت و انرژی مثبت را نیز تقویت کند.
پالت‌های سبز، آبی و بنفش برای محیط‌های اداری ایدئال هستند. سبزها با محیط طبیعی ارتباط دارند و باعث ایجاد خلاقیت می‌شوند. رنگ آبی آرامش بخش است و با سلامت و آرامش همراه است در حالی که رنگ بنفش استرس روحی و روانی را کاهش می‌دهد. رنگ‌های روشن‌تر در مناطقی که می‌خواهید خلاقیت را تشویق کنید مانند مناطق مشارکتی و اتاق جلسات بهتر عمل می‌کنند. نارنجی به عنوان منبع خلاقیت شناخته می‌شود و اشتیاق، تغییر و انرژی را برمی‌انگیزد. رنگ قرمز نشان دهنده هیجان، شجاعت و رهبری است. به کار گیری رنگ در طراحی داخلی اداری فقط بر نحوه رنگ آمیزی دیوارها متمرکز نیست. ترکیب رنگ‌هایی با مضمون طبیعی با استفاده از موادی مانند چوب، سنگ‌ها و گیاهان همه در ایجاد محیط طبیعی که مشوق خلاقیت و بهره‌وری است کمک می‌کند.
از آنجا که رفاه به معنای احساس خوب و عملکرد در حد توان ما است، ترویج تمرینات بدنی روشی منطقی برای رسیدن به چنین هدفی است. ترویج جنبش را می‌توان به طرق مختلف در طراحی داخلی اداری پیاده‌سازی کرد.
یکی از ترندهای رو به رشد طراحی داخلی اداری در دنیای شرکت‌ها، دفتر چابک است. فضای کاری انعطاف پذیر، کارکنان شما را تشویق می‌کند تا در دفتر حرکت کنند و از قابلیت ارتباط ابری و دستگاه‌های تلفن همراه بیشترین استفاده را ببرند. ثابت شده است که نشستن طولانی مدت در یک حالت به ساختار اسکلتی عضلانی آسیب می‌رساند و خطر بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی، فشارخون بالا و کلسترول بالا را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، استراتژیست های طراحی داخلی اداری، با نصب ایستگاه های کاری قابل تنظیم افراد را تشویق به تعامل بیشتر با محیط کار خود می‌کنند
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала