گزارش و تحلیل

سیاست خارجی ابراهیم رئیسی بر پایه نگاه بر شرق می باشد

© Sputnik / Alexander Astafyevسیاست خارجی ابراهیم رئیسی بر مبنای نگاه بر شرق می باشد
سیاست خارجی ابراهیم رئیسی بر مبنای نگاه بر شرق می باشد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2021
اشتراک
در صورت برگزاری نخستین دیدار ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین، مسائلی چون همکاری های دو جانبه میان دو کشور و تقویت روابط با شرق و همسایگان مطرح خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ایران پس از مذاکرات میان لاوروف و عبداللهیان در بیانیه ای اعلام کرد که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ، ممکن است اولین ملاقات پوتین و ابراهیم رئیسی برگزار شود.
ابراز امیدواری ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.09.2021
ابراز امیدواری ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای
در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای شعیب بهمن متخصص مسائل خاورمیانه، قففاز و روابط ایران و روسیه به گفتگو نشسته است تا در خصوص روابط ایران و روسیه در دولت جدید، همکاری ایران با دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای سوالاتی را مطرح نمود.
در صورت برگزاری دیدار ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین، چه مسائیل در دستور کار قرار خواهد داشت؟ سیاست رئیس جمهور رئیسی در قبال فدراسیون روسیه تا چه حد با سیاست های حسن روحانی متفاوت است؟
برگزاری دیدار میان ریاست جمهوری دو کشور، دارای عالی ترین سطح است، این یک دیدار سیاسی به شمار می اید و حتما دارای یک دستور کار مناسب برای توسعه روابط میان تهران و مسکو خواهد بود. با توجه به این که این دیدار در حاشیه نشست سازمان شانگهای مطرح شده است، می تونیم انتظار داشته باشیم علاوه بر مسائل دو جانبه که مرتبط با توسعه روابط میان ایران و روسیه است، همکاری های منطقه ای و همکاری های نهادمند در قالب سازمان هایی چون شانگهای میان گفتگوی دو رئیس جمهور باشد.
اقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی دیدگاه متفاوتی نسبت به حسن روحانی و دولت قبلی دارد. آقای رئیسی تصمیم دارد رویکرد نگاه به شرق را در سیاست خارجه ایران توسعه دهد و تقویت کند، بنابراین کشورهایی چون روسیه و چین در مناسبات آتی دولت جدید ایران قطعا نقش برجسته تری خواهد داشت.
حمایت روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
حمایت روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای
می توان انتظار داشت در دیدار آتی بین ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین دو طرف بیش از گذشته بر توسعه همکاری های دوجانبه و به ویژه در حوزه های اقتصادی و تجاری داشته باشند و سیاست هایی در این خصوص طرح ریزی کنند و در صورت ممکن به توافقاتی در این زمینه برسند.
اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای 16 و17 سپتامبر در شهر دوشنبه برگزار می شود. آیا در صورت تصویب این امر آیا حضور این کشورها برای ایران نیز مفید است؟
قطعا ایران از توسعه مناسبات و همکاری های منطقه ای با دیگر کشورهای منطقه بین تمام کشورها استقبال می کند. ایران با بسیاری از همسایگان خود روابط خوب و مطلوبی دارد، و اگر چه در سالهای اخیر با عربستان سعودی کمی روابط دچار تنش شده است. اما واقعیت این است که الزامات همسایگی ایجاد می کند که بین همه این کشورها روابط مناسبی برقرار شود، زیرا این کشورها در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، و جغرافیای خود را نمی توانند تغییر دهند، بنابراین حضور کشورهای دیگر در نشست سران سازمان شانگهای قطعا با استقبال ایران مواجه خواهد شد، بنابراین ایران آماده توسعه همکاری با این کشورها چه در قالب سازمان شانگهای و چه در چارچوب روابط و مناسبات دو جانبه خود خواهد بود. 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала