بیماری زوال عقل بر اثر سر و صدای خیابان ها

© Depositphotos.com / Andreusبیماری زوال عقل بر اثر سر و صدای خیابان ها
بیماری زوال عقل بر اثر سر و صدای خیابان ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.09.2021
اشتراک
دانشمندان دانمارکی سر و صدای خیابان را با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط می دانند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله The BMJ، محققان دانمارکی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای ترافیکی در خیابان ها را عاملی برای افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در افراد دانسته اند.
میگرن و سردرد چه تفاوتی باهم دارند؟ +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2018
میگرن و سردرد چه تفاوتی باهم دارند؟ +عکس
دانشمندان دانشگاههای کپنهاگ و دانمارک، سر و صدای ناشی از ترافیک خیابانی و ریلی قطار را در تمام خانه های این کشور ارزیابی کرده اند. محققان بیش از 103 هزار دانمارکی بالای 60 سال را که از سال 2004 تا 2017 مبتلا به زوال عقل بودند را مورد بررسی قرار دادند.
مشخص شد که قرار گرفتن در معرض سر و صدای خیابان به مدت ده سال با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل همراه است. از 8 هزار 457 نفر مورد زوال عقل که در دانمارک در سال 2017 گزارش شده است، 1 هزار و 216 نفر مورد هر روز با سر و صدای خیابان در تماس بودند. از این تعداد، 963 مورد مربوط به ترافیک جاده ای و 253 مورد مربوط به تردد راه آهن و قطار بوده است.
در این گزارش امده است که سر و صدای ناشی از ترافیک جاده ای با ظرفیت بیش از 55 دسی بل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را 27 درصد و ترافیک ریلی به میزان 24 درصد این بیماری را افزایش می دهد. می توان گفت که خطر زوال عقل زمانی افزایش می یابد که در معرض سر و صدای ترافیک قرار بگیرید. در عین حال، محققان خاطرنشان می کنند، خطر ابتلا به زوال عقل به طور کلی با افزایش میزان سر و صدا مرتبط است، اگرچه با رسیدن به بالاترین سطح سرو صدا، میزان زوال عقل افزایش می یابد.
به گفته محققان، این ارتباط ممکن است با افزایش ترشح هورمون های استرس و اختلالات خواب منجر به بیماری عروق کرونر قلب بیان شود.
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала