کاهش ۶۲ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه

© Photo / IRNAدریاچه ارومیه، ایران
دریاچه ارومیه، ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2021
اشتراک
طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه نزدیک ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره بهرداری است؛ اما آنچه که تا به امروز مشاهده می‌شود هنوز هیچ یک از این طرح‌ها به بهره برداری نرسیده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از عصر ایران، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه ارومیه به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۶۹ سانتی متر رسیده که نسبت به سال گذشته ۶۲ سانتی متر کاهش یافته است.
دریاچه ارومیه ۴۸۰ کیلومتر کمتر شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2021
دریاچه ارومیه ۴۸۰ کیلومتر کمتر شد
یاسر رهبردین روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه میزان آب دریاچه ارومیه نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۲ میلیارد متر مکعب کاهش داشته است، اظهار داشت: میزان آب دریاچه ارومیه هم اکنون به ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
وی با اشاره به کاهش وسعت دریاچه بیان کرد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۱۹۴ کیلومتر مربع است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته سه هزار و ۶۵۵ کیلومتر مربع بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی دلیل اصلی کاهش تراز دریاچه ارومیه را کاهش بارندگی‌ها و ظرفیت سدهای حوضه آبریز دانست.
طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه نزدیک ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره بهرداری است؛ اما آنچه که تا به امروز مشاهده می‌شود هنوز هیچ یک از این طرح‌ها به بهره برداری نرسیده است.
پکیج انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه می‌تواند سالانه بیش از ۶۵۰ میلوین متر مکعب آب را از طریق تونل و کانال ایجاد شده بر بستر نگین آبی آذربایجان وارد کند.
علاوه بر این سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز از تمامی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان‌های همجوار دریاچه ارومیه طی یک خط انتقال به پیکره دریاچه ارومیه وارد خواهد شد که این طرح نیز آماده بهره برداری است.
هرچند طرح‌های مهم و چند هزار میلیاردی انتقال آب به دریاچه ارومیه تقریبا به اتمام رسیده و آماده بهره برداری هستند، اما رصد فضای مجازی نشان می‌دهد که تسریع در بهره برداری از این پروژه‌های مهم علاوه بر جان بخشیدن دوباره به پیکره دریاچه ارومیه موجی از امید نسبت به نظام و تعهد مسوولان در برابر مطالبات عمومی را ایجاد خواهد کرد.
تمامی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گوهای خبری بر احیای دریاچه ارومیه تاکید داشتند که ابراهیم رییسی نیز در گفت‌و گوی تلویزیونی با مردم آذربایجان غربی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه را باید از حالت نمایش درآورد تا احیای آن واقعی شود، گفت: "دریاچه ارومیه از ذخایر ماست و احیای آن از دستورات جدی دولت کارآمد ما قرار دارد و احیای آن باید برقرار باشد؛ دولت ما بر مدیریت آب تاکید خواهد داشت".
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала