رسانه: ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای در خواهد آمد

© Photo / Shanghai Cooperation Organisationسازمان همکاری شانگهای
سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2021
اشتراک
روزنامه کومرسانت، چاپ مسکو به نقل از منابع خود گزارش می دهد که ایران به سازمان همکاری شانگهای (SCO) ملحق می شود و آغاز تشریفات پیوستن تهران به SCO در اجلاس آینده این در تاجیکستان اعلام خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای 16 و17 سپتامبر در شهر دوشنبه برگزار می شود. در حال حاضر  روسیه ، هند ، قزاقستان ، قرقیزستان ، چین ، پاکستان ، تاجیکستان و ازبکستان اعضای این سازمان هستند.
حمایت روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
حمایت روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای
در مقاله منتشره آمده است: "به زودی شمار اعضای این اتحادیه به نه کشور خواهد رسید. قرار است در اجلاس آینده در دوشنبه ، سران کشورها ... آغاز روند پذیرش ایران در صفوف خود را اعلام کنند."
لازم به ذکر است که روند پیوستن به SCO ممکن است مدتی طول بکشد.
لوان جاگریان سفیر روسیه در ایران پیشتر گفته بود که مسکو از پیشنهاد تهران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کندزیرا روسیه و ایران "موضع گیری های نزدیک و یکسان در تعدادی از مسائل بین المللی و منطقه ای دارند."
سازمان همکاری شانگهای (SCO) یک سازمان بین المللی بین دولتی دائمی است که توسط رهبران قزاقستان ، چین ، قرقیزستان ، روسیه ، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شده است. اعلامیه ایجاد SCO در نشست سران شش کشور در شانگهای در 15 ژوئن 2001 امضا شد. در 9 ژوئن 2017 ، رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تصمیم پذیرش هند و پاکستان در این سازمان را امضا کردند. کشورهای ناظر در سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان و کشورهای شریک جمهوری  آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا هستند.
ایران در سال 2008 برای پیوستن به این سازمان درخواست داد. هنوز درباره موضوع الحاق آن به سازمان همکاری شانگهای ابهام وجود دارد. دلیل اصلی چنین بررسی طولانی مدت درخواست ایران ، توسعه برنامه هسته ای توسط تهران در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد (2005-2013) و همچنین تحریم های بین المللی بود که در واکنش به آن اعمال شد. اما حتی در سال 2015، هنگامی که توافق هسته ای برجام با ایران منعقد شد ، روند پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای سرعت نگرفت و در سال 2018 حتی به دلیل خروج آمریکا از این توافق و فروپاشی آن بدتر شد. تحریم ها علیه ایران دوباره برقرار شد و تهران نیز به نوبه خود به ترک تدریجی بندهای توافق برجام  رو آورده و به افزایش غنی سازی اورانیوم پرداخت.
اکنون در وین، مذاکرات برای احیای برجام و لغو تحریم های آمریکا علیه ایران در جریان است ، ششمین دور این مذاکرات 20 ژوئن به پایان رسیده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала