گزارش و تحلیل

عدم تمایل اسرائیل برای گشودن باب گفتگو با طالبان افغانستان

CC0 / Pixabay / اعلام عدم تمایل اسرائیل برای گشودن باب گفتگو با طالبان افغانستان
اعلام عدم تمایل اسرائیل برای گشودن باب گفتگو با طالبان افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2021
اشتراک
یک تحلیلگر اسرائیلی اعلام کرد تل آویو نیز قصد ندارد وارد گفتگو با جنبش طالبان افغانستان شود چون آنرا دشمن خود می داند.
به گزارش اسپوتنیک، پس از آنکه جنبش طالبان (ممنوع در فدراسیون روسیه) قدرت را در افغانستان به طور کامل به دست گرفته و عملاً دولت سابق را فراری داد، آمادگی خود را برای همزیستی مسالمت آمیز با همسایگانش خود و تمایل به عضویت در جامعه بین المللی اعلام کرد. با این حال، طالبان آمادگی گفتگوی دیپلماتیک با همه کشورها را ندارند.
نماینده شاخه سیاسی طالبان اعلام کرد طالبان آماده برقراری روابط دیپلماتیک با همه کشورها به جز اسرائیل هستند.
وی گفت: در رابطه با اسرائیل، ما نمی خواهیم با آن روابط دیپلماتیک داشته باشیم. ما قصد داریم با کشورهای دیگر روابط ایجاد کنیم  اما اسرائیل یکی از آنها نیست. "
الکس وکسلر تحلیلگر نظامی ـ سیاسی و مشاور سابق وزیر امنیت داخلی اسرائیل در مصاحبه با اسپوتنیک اظهار داشت: در اسرائیل از این موضع طالبان خیلی ناراحت نیستند زیرا خود آنها آمادگی گفتگوی مستقیم با این جنبش را ندارند که از نظر آنها دشمن و تروریستی تلقی می شود. علاوه بر این افغانستان از نظر جغرافیایی بسیار دور از اسرائیل واقع شده و در حوزه منافع سیاست ژئوپلیتیک اسرائیل نیست.
سفیر نروژ: طالبان سفارت ما را در کابل گرفته اند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2021
سفیر نروژ: طالبان سفارت ما را در کابل گرفته اند
او توضیح داد:"اسرائیل امروز هیچ تماسی با طالبان ندارد چون هیچ علاقه ای به ایجاد چنین روابطی  ندارد. اسرائیل این کار را انجام نمی دهد چون برای ما طالبان دشمن است به همان میزان که این جنبش دشمن روسیه نیز هست با این تفاوت که طالبان از نظر جغرافیایی با ما فاصله دارند. اکنون طالبان برای اسرائیل تهدیدی کمتر از ایران است اما در نقشه سیاسی کل جهان مشخص است که طالبان مخالف همه بشریت عادی در جهان آزاد هستند. بنابراین ، طالبان مخالفان ما نیز هستند. با این حال ، اگر آنها بخواهند به ما آسیب برسانند ، اسرائیل از هر امکانی  برای پاسخگویی و انجام اقدامات پیشگیرانه استفاده خواهد کرد. اما این را می توان در دراز مدت پیش بینی کرد. امروزه طالبان برای فدراسیون روسیه و جمهوری های همسایه آسیای مرکزی بسیار خطرناک تر از اسرائیل است. "
الکس وکسلر خاطرنشان کرد که در حال حاضر برقراری تماس غیر مستقیم اسرائیل با طالبان در شرایط تقویت روابط بین نمایندگان طالبان و نمایندگان جنبش حماس ممکن است چون  اسرائیل انتظار دارد طالبان به زودی تسلیحات خود را به اعضای حماس تحویل دهند.
طالبان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.09.2021
جایزه آمریکا برای بازداشت وزیر کشور طالبان به 10 میلیون دلار افزایش یافت
وی گفت: "این امکان وجود دارد که ما به زودی بخشی از سلاح هایی را که طالبان پس از خروج ایالات متحده از افغانستان تصرف کرده اند ، در نزدیکی مرزهای خود دریافت کنیم. این تسلیحات می تواند به سرعت در نزدیکی مرزهای ما در دست جنبش حماس قرار گیرد. امروز طالبان مقدار زیادی سلاح در دست دارند که همه آنها را نمی توانند جمع آوری کرده و در قلمرو خود مستقر کنند . بنابراین ممکن است آنها این تسلیحات را بفروشند یا برای حامیان و متحدان خود در بین جنبش ها و رژیم های تندرو اسلامی ارسال کنند. این برای طالبان بسیار لذت بخش خواهد بود به ویژه اگر بتوانند  از این طریق درآمد کسب کنند.
بنابراین ، می توان احتمال داد که اولین تماس غیرمستقیم بین ما به محض اینکه سلاح های طالبان در جایی در کشور ما ظاهر شود ، رخ دهد. اسرائیل قبلاً تجربه مشابهی داشت. پس از سرنگونی معمر قذافی در لیبی ، سلاح های لیبی به سرعت در شبه جزیره سینا و غزه ظاهر شدند. این نوع سیستم بین المللی برای عرضه سلاح های غیرقانونی وجود دارد که از طریق آن، چنین سلاح هایی  از همه مرزها عبور می کنند. بنابراین ، احتمالاً به زودی ما با چنان وضعی روبرو خواهیم شد که "حماس" یا "جهاد اسلامی" سلاح هایی از طالبان دریافت کنند که نه تنها دشمن ما هستند بلکه هدف خود را در صورت امکان نابودی اسرائیل تعیین کرده اند. "
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала