گزارش و تحلیل

پاکستان و روسیه در زمینه افغانستان هماهنگی کامل دارند

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر شوکت علی خان سفیر پاکستان در مسکو
شوکت علی خان سفیر پاکستان در مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.09.2021
اشتراک
سفیر پاکستان در روسیه گفت که منافع اسلام آباد و مسکو در مورد حل و فصل در افغانستان یکی است.
اسپوتنیک – شوکت علی خان سفیر پاکستان در مسکو با خبرگزاری ریانووستی روسیه مصاحبه کرد.   
سوال: وضعیت افغانستان در رأس خبرهای جهان قرار دارد و برای پاکستان   به عنوان کشور همسایه ، این خبرها - موضوع اصلی است. به نظر شما حل و فصل احتمالی بحران افغانستان چگونه است و شما به عنوان سفیر پاکستان در مسکو - چگونه هماهنگی پاکستان با روسیه در این زمینه را می بینید؟
جواب: افغانستان در طول چند دهه اخیر ناپایدار بوده است، اما سرعت سقوط حکومت اشرف غنی همه را شگفت زده کرد ، حتی خود طالبان. بنابراین ، قبل از مذاکرات سیاسی و تشکیل دولت ، باید اطمینان حاصل کنیم که چه کسی مسئول وضع امور در کشور است. دو هفته پس از تغییر قدرت در کابل ، اوضاع نسبتاً آشفته بود. جامعه جهانی از جمله کشور ما و روسیه بر مسائل تخلیه متمرکز شده بود. اکنون ما به مرحله دوم می رویم - تجزیه و تحلیل آنچه در افغانستان اتفاق افتاد.
بله ، طالبان کشور را کنترل می کنند. اما چگونه آنها مدیریت می کنند؟ ما اظهارات معقولانه ای در مورد رعایت حقوق و آزادی ها شنیده ایم. طالبان درک می کنند که افغانستان کشور چند قومی است و می گویند که آنها به دولتی علاقه دارند که همه در آن حضور داشته باشند. این بسیار مهم است. هیچ گروه یا نیرویی در افغانستان نمی تواند کل کشور را برای مدت طولانی تحت کنترل داشته باشد.
در این زمینه ، برای همه کشورها و به ویژه برای کشورهای منطقه - پاکستان ، روسیه ، چین ، ایران و سایر کشورها - موضوع مقابله با تروریسم همچنان مهم است. ما قلمرو خود را از داعش پاکسازی کردیم ، اما آنها به افغانستان همسایه رانده شدند. ما از قصد طالبان برای جلوگیری از تبدیل خاک افغانستان به پناهگاه تروریست ها استقبال می کنیم. ما همچنین از قصد طالبان مبنی بر مبارزه با قاچاق مواد مخدر استقبال می کنیم.
آمریکا رفت ولی هلال بحران برژینسکی ماند    - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
گزارش و تحلیل
آمریکا رفت ولی هلال بحران برژینسکی ماند
اما در زمان هرج و مرج ، تروریسم شکوفا می شود. افغانستان کشور چند میلیونی است. منافع مشترک ما همکاری و کار برای برقراری افغانستان با ثبات است.
ما همکاری بسیار خوبی با روسیه در تروئیکای توسعه یافته داریم. نتیجه - هماهنگی کامل از نظر اشتراک علایق و منافع و توسعه روابط دوجانبه ما در دهه های گذشته است. ما روابط متقابل را تقویت کرده ایم - در سطح دیپلماتیک ، سیاسی ، گفتگوی بسیار خوبی نیز بین سرویس های ویژه کشورهای ما برقرار شده است. اعتماد به دست آمده به ما امکان همکاری در مورد افغانستان را می دهد: در صورت بروز هرگونه بحران، ما می توانیم اعمال مان را هماهنگ کنیم.
سوال: آیا در جلسه "تروئیکای گسترش یافته"، که ایگور مورگولوف ، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با ریا نووستی گردهمایی آن را در کابل اعلام کرد مسائل امنیتی ، ضد تروریسم و ​​پناهندگان مورد بحث قرار خواهد گرفت؟
جواب: فرمت گسترده تروئیکا مکانیسم هماهنگی برای چهار کشور است: روسیه ، ایالات متحده ، چین و پاکستان. در این جلسات می توان در مورد همه مسائل مربوط به حل و فصل افغانستان بحث کرد. اما پس از فروپاشی دولت غنی ، واقعیت جدیدی پدیدار شده است و من هنوز نمی توانم بگویم که جلسه بعدی کی می تواند برگزار شود و دستور کار آن دقیقاً چه خواهد بود.
سوال: آیا پاکستان اکنون آماده پذیرش پناهجویان بیشتر است یا مرز بسته شده است؟
جواب: این نکته را مهم می دانم که پاکستان در تمام این سالها بیشترین تعداد پناهجو را از افغانستان همسایه پذیرفته است. و تقریباً همیشه نیازهای آنها را از منابع خود برآورده می کردیم. ما پناهندگان را در اردوگاه های ویژه نگهداری نمی کنیم ، کودکان می توانند در مدارس محلی تحصیل کنند، هیچ محدودیتی برای پناهندگان وجود ندارد.
موضوع دیگر عبور از مرز است. در حال حاضر عبور از مرز فقط در برخی مناطق مجاز است و دارندگان ویزا حق عبور دارند. ما دوست داریم پناهجویان بیشتری قبول کنیم ، اما در حال حاضر چهار میلیون پناهنده داریم. پناهندگان احتمالاً به کشورهای آسیای مرکزی و اروپا خواهند رفت. بنابراین همه چیز به حل بحران انسانی در خود افغانستان بستگی دارد.
سوال: آیا در حال مذاکره برای تحویل محموله جدید Sputnik Vهستید؟
جواب: سفارت ما یکی از اولین سفارتخانه هایی بود که با Sputnik V واکسینه شد و همه چیز بسیار موثر پیش رفت.
ما محدودیتی را در کشور اعمال نکردیم. واکسیناسیون به گامی مهم در دستیابی به موفقیت تبدیل شده است. ما اولین دسته واکسن را از دوستان چینی خود دریافت کردیم ، سپس Pfizer و Moderna در چارچوب برنامه COVAX را دریافت کردیم. تحویل Sputnik V ، که از همان ابتدا به آن علاقه داشتیم ، زمان بر بود. خوشحالم که اعلام کنم هفته گذشته اولین محموله یک میلیون دوز را دریافت کردیم. و ما قصد داریم حدود 10 میلیون دوز دیگر خریداری کنیم. اما واکسیناسیون جمعیت چنین کشور بزرگی مانند پاکستان - بیش از 200 میلیون نفر - تنها با واکسن خریداری شده غیرممکن است. در حال حاضر بحث هایی در مورد تولید واکسن در پاکستان جریان دارد. روسیه واکسن موفقی دارد و این امر می تواند زمینه دیگری برای توسعه همکاری بین کشورهای ما باشد.
 
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала