آمریکا تا برسمیت شناختن دولت طالبان فاصله زیادی دارد

© REUTERS / LEAH MILLISبایدن
بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.09.2021
اشتراک
بایدن: آمریکا به این زودی قصد ندارد روند به رسمیت شناختن دولت طالبان را آغاز کند.
به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت این کشور تا به رسمیت شناختن طالبان که قرار است دولت جدید افغانستان را اعلام کند، فاصله زیادی دارد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که به موضع به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت جدید در افغانستان حتی نزدیک هم نیست.
اظهارنظر مختصر بایدن در پی اظهارات یک هفته پیش جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید بود که در جمع خبرنگاران گفت کاخ سفید تحت اداره بایدن در به رسمیت شناختن طالبان در چنین نقشی عجله‌ای ندارد.
ساکی در توضیح گفته بود: «این بستگی زیادی به رفتار طالبان دارد و اینکه آیا آن‌ها انتظارات جامعه جهانی را برآورده خواهند کرد یا خیر».
 اظهارات مشابهی نیز از سوی وزارت خارجه آمریکا منعکس شده است.
گفتنی است قبل از تسلط سریع طالبان در اواخر اوت ۲۰۲۱ و حمله ایالات متحده در سال ۲۰۰۱، تنها سه کشور پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی این گروه را به عنوان نهاد حاکم در افغانستان به رسمیت شناختند.
کنایه زاخارووا به تصمیم واشنگتن برای حمله به مواضع داعش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2021
کنایه زاخارووا به تصمیم واشنگتن برای حمله به مواضع داعش
درحالیکه طالبان بر تقریبا تمامی افغانستان مسلط شده، انتظار می‌رود طی روزهای آینده دولت جدید این کشور رسما اعلام شود. برخی کارشناسان تنش و ادامه درگیری‌ها در دره پنجشیر را از عوامل تعویق تشکیل دولت آینده کابل اعلام کرده‌اند.
بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستان، هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان، ملا محمد حسن آخوند را به عنوان رئیس‌جمهور یا رئیس الوزرا و یا سرپرست جدید دولت افغانستان پیشنهاد کرده و ملا برادر آخوند و «ملا عبدالسلام را به عنوان معاونان وی عنوان کرده است.
روز 15 ماه اوت (یکشنبه) رسانه ها و منابع گفتند که طالبان کنترل همه گذرگاه های مرزی را در دست دارند. در همان روز شبه‌نظامیان طالبان اطلاع دادند که وارد کابل شده و کنترل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفته‌اند. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت که «برای جلوگیری از کشتار وسیع» کشور را ترک کرده است. 16 ماه اوت (دوشنبه) محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است.
در ده روز اول ماه آگوست، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی در افغانستان افزایش دادند. تنها منطقه ای که تحت کنترل طالبان نیست پنجشیر است، این منطقه در شمال شرقی کابل، یکی از کوچکترین مناطق کشور از نظر مساحت و جمعیتی محسوب می شود.
در ۱۵ آگوست، شبه نظامیان طالبان وارد پایتخت افغانستان شدند و کنترل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفتند.
در شب ۱۶ آگوست، محمد نعیم نماینده دفتر سیاسی طالبان، گفت که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و شکل حکومت در این کشور در آینده نزدیک روشن خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала