غریب آبادی: آژانس به دنبال بزرگ نمایی مسائل است

© Photo / IRNAکاظم غریب آبادی ، نماینده دائم ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی
کاظم غریب آبادی ، نماینده دائم ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.09.2021
اشتراک
کاظم غریب آبادی در خصوص انتشار گزارشات برجامی مدیر کل آژانس اتمی بیان داشت که آژانس تحت فشار برخی اعضا درصدد بزرگ نمایی موضوعات است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین گفت: تمامی فعالیت های هسته ای ایران، از جمله غنی سازی در سطوح مختلف و تولید فلز اورانیوم، در چارچوب حقوق هسته ای ایران تحت معاهده عدم اشاعه صورت می گیرند و کاملاً همراستا با تعهدات پادمانی ایران انجام می شوند.
وی افزود: از آنجا که سایر طرف ها به تعهدات خود تحت توافق هسته ای در حوزه رفع تحریم عمل نکردند و سیاست اعمال تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا نیز ادامه دارد، هیچ کس نمی تواند توقف این فعالیت ها را در چارچوب این توافق از ایران طلب کند.
غریب آبادی خاطر نشان کرد: ثبت داده های فراتر از پادمان فقط برای سه ماه با آژانس تفاهم شده بود و مبنای آن نیز کاملاً سیاسی بوده است، موضوعی که نه حقی برای آژانس ایجاد می کند و نه تکلیفی برای ایران.
صرفاً چهار موضوع پادمانی بین ایران و آژانس وجود دارد که مربوط به حدود دو دهه قبل می باشند و ایران تاکنون، تعاملات مناسب و سازنده ای را درخصوص آن ها با آژانس، با هدف حل و فصل این موضوعات، به عمل آورده است.
 آژانس انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
سطح خوب روابط بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
غریب آبادی گفت: آژانس با وجود بازرسی های گسترده از تأسیسات هسته ای ایران که افزون بر یک پنجم تمام بازرسی های آژانس در سطح جهانی می شود و هیچ مشکل پادمانی نیز در فعالیت ها و تعهدات جاری هسته ای وجود ندارد، تحت فشار برخی اعضای خاص خود درصدد بزرگ نمایی این موضوعات است.
آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه ای گری خود را حفظ کند و اعضای آژانس نیز باید از اعمال فشار بر آژانس و تلاش برای استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی خود، بطور جدی پرهیز نمایند.
وی همچنین تاکید کرد: این موضوعات آنگونه که مدیرکل در گزارش خود اشاره کرده، فوریت ندارد.
نگرانی جدی، وجود سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی اسرائیل، خرابکاری تروریستی در تأسیسات هسته ای صلح آمیز و ترور دانشمندان اتمی است که‌ متاسفانه آژانس تاکنون به خود این جسارت را نداده است که درخصوص این مسائل، موضعگیری کند.
ما همکاری و تعامل سازنده شفافی با آژانس داریم و این شفافیت باید مورد شناسایی و قدردانی قرار گیرد، نه اینکه وسیله ای برای بهانه گیری های بی مورد شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала