گزارش و تحلیل

ایران دخالت خارجی در حمله پنجشیر را بررسی می‌کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران دخالت خارجی در حمله پنجشیر را بررسی می‌کند
ایران دخالت خارجی در حمله پنجشیر را بررسی می‌کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
اشتراک
دره پنجشیر تنها نقطه در افغانستان است که هنوز به تصرف طالبان در نیامده و جبهه مقاومت ملی در این ولایت به مقابله با طالبان می ‌پردازند، این در حالی است که شب گذشته برای این دره شبی پرمخاطره بود و جهانیان شاهد دخالت دوباره کشورهای دیگر در امور افغانستان بودند.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: اخباری که از پنجشیر می رسد، اخباری نگران کننده است حملات شب گذشته به شدت از سوی ایران محکوم است.
ادعای طالبان در تصرف کامل ولایت پنجشیر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
ادعای طالبان در تصرف کامل ولایت پنجشیر + ویدئو
شهادت رهبران افغانستان مایه تاسف و تاثر تمام جهان است و دخالت خارجی در این حمله باید بررسی شود و ما نیز آن را در دست بررسی داریم، همگان باید بدانند مداخله خارجی در افغانستان چه مستقیم و چه غیرمستقیم نتیجه ای جز شکست برای نیرو های متجاوز نداشته و مردم افغانستان مردمی بسیار استقلال طلب و غیور هستند، قطعاً و یقیناً هر گونه مداخله خارجی محکوم است هیچ طرفی نباید اجازه دهد مسیر گفتگو به برادرکشی ختم شود، طالبان هم باید به تعهدات خود ذیل حقوق بین الملل و به تعهدات خود طبق هر آنچه بیان کرده پایبند باشد، گرسنگی دادن به مردم پنجشیر و محاصره این منطقه آنچنان که به ما گزارش داده شده مایه نگرانی است حقوق بشر ذیل حقوق بین الملل باید رعایت شود جمهوری اسلامی ایران تمام مساعی و همت خود را به کار می‌گیرد تا به پایان آلام مردم افغانستان کمک کند و تشکیل حکومتی با ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان که خواسته‌ ی مردم است را تسریع کند.
وی در ادامه تاکید کرد: نهاد های بین المللی در کنار کشور های منطقه وظیفه جدی دارند تا صلح و آرامش در افغانستان برقرار شود، با کمک گروه های افغانستان تلاش می‌کنیم تا حکومتی پایدار در افغانستان ایجاد شود همچنین تمامی گروه‌ های افغانستان باید درست رفتار کنند تا پاسخ مناسبی را از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه دریافت کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران جمهوری اسلامی ایران در خصوص روشهای ادامه مذاکرات با گروه‌ های مختلف افغانستانی اظهار داشت: وزرای خارجه ای که با دکتر امیر عبداللهیان تماس گرفتند در خصوص ابتکارات مختلفی پیرامون افغانستان نکاتی را داشتند و قرار شد تا تمامی موضوعات هم نمایندگان ویژه و هم وزرای خارجه کشورهای همسایه را در دستور کار قرار دهیم، اما باید اکنون تحولات در افغانستان را رصد کرد اصل اساسی این است که جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم افغانستان است و امنیت، صلح و ثبات در افغانستان، امنیت، صلح و ثبات در ایران است قرن ها است که ما با مردم افغانستان دوستی داریم و دهه ها است که این را نشان دادیم تمامی تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا به صلح و ثبات در این کشور کمک کنیم.
سعید خطیب زاده تلاش های ایران برای ایجاد آرامش در افغانستان را بی وقفه دانسته و بیان کرد: نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با تمام گروه های افغانستان در تماس بوده و مذاکرات هم ادامه خواهد یافت و طرح ایران برای گفتگو های فراگیر در افغانستان که یک دور آن برگزار شده از سوی ایران آمادگی ادامه آن وجود دارد.
همگان به نقش موثر و کلیدی ایران اذعان دارند، آنچه در پنجشیر رخ می دهد تنها راه‌ حل سیاسی دارد و محاصره پنجشیر از نظر حقوق بین الملل قابل پذیرش نیست.
 گزارشهایی که دریافت شده بسیار نگران کننده است و جمهوری اسلامی ایران همچنان در این زمینه به تلاش خود ادامه خواهد داد.
رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان از ایران درخواست کمک انسانی کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان از ایران درخواست کمک انسانی کرد
کمکهای ما به افغانستان در دو سطح پیگیری می‌شود هم بسیج امکانات بین المللی، سازمان‌ های بین المللی و دیگر کشور ها برای ارسال کمک های بشر دوستانه به افغانستان که در گفتگوهای نماینده ویژه ایران مطرح شده و در گفتگو های دوجانبه و چندجانبه نیز مطرح خواهد شد.
سطحی دیگر نیز دو جانبه است که علاوه بر ۳ میلیون افغانستانی که برادران و خواهران مهمان ما هستند، از مسیرهای مختلف هر آنچه در توان داشتیم به رغم فشار های مختلفی که این روز ها ایران از نظر اقتصادی داشته انجام دادیم و قطعاً در کنار مردم افغانستان خواهیم بود.
وی در ادامه پیرامون مهاجرت اتباع افغانستان به ایران افزود: ایران بیش از ۴۰ سال است که چندین میلیون از برادران و خواهران افغانستانی خود را میزبانی می‌کند که آماری یگانه در دنیا است و تمامی مساعی جمهوری اسلامی ایران این بود که میزبان خوبی برای برادران و خواهران خود در افغانستان باشد.
اما آنچه مهم است این است که هیچ کجا وطن افراد نمی شود و باید تلاش خود را بکنیم تا افغانستان وطنی آباد و آرام برای تمامی اتباع آن باشد.
طی بحران اخیر درخواست های بسیار زیادی برای ویزای ایران وجود داشت و تا آن جایی که سفارتخانه‌ های ما امکانات داشت و می توانستند با ظرفیت خود سفر اتباع افغانستانی را تسریع کنند انجام شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала