آیا ورود شرکت‌ها به بورس در ایران تسهیل خواهد شد؟

© Fotolia / NicoElNinoبورس ایران
بورس ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
اشتراک
خاندوزی: مشکلات اقتصادی فعلی گواه آن است که اقتصاد کشور به‌صورت هوشمند مدیریت نشده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از برنامه تسهیل ورود شرکت‌ها به بورس خبر داد.
وی در ادامه افزود: « وزارت اقتصاد و دارایی بیش از آن که صرفاً وزارت مالیات‌سِتان باشد باید تسهیل‌کننده رشد و رونق اقتصادی باشد.  مشکلات اقتصادی فعلی گواه آن است که اقتصاد کشور به‌صورت هوشمند مدیریت نشده است و اساساً میز مدیریت اقتصادی هوشمند در اقتصادی کشور نداریم که از حالا بتوانیم در مورد روند ماه‌های آینده اقتصاد ایران برنامه‌ریزی کنیم.
در همه سطوح از کوچه و خیابان تا سطوح عالی سیاست‌گذاری اقتصادی، شاهد نوعی رهاشدگی اقتصادی هستیم و اداره هوشمندانه برای اقتصاد کشور، موضوع مغفولی است که وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان یک متولی و پشتیبان، موظف است که هدف‌گذاری و هوشمندسازی اقتصادی را به انجام رساند.
انتقاد وزارت اقتصاد ایران از بانک مرکزی درباره انحراف در سیاست گذاری بورس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2021
انتقاد وزارت اقتصاد ایران از بانک مرکزی درباره انحراف در سیاست گذاری بورس
وزارت اقتصاد باید تسهیل‌کننده رشد و رونق اقتصادی باشد. وزارت اقتصاد و دارایی بیش از آن‌که صرفاً وزارت مالیات‌سِتان باشد باید تسهیل‌کننده رشد و رونق اقتصادی باشد تا از این طریق رشد و هوشمندسازی مدیریت؛ کسب درآمد‌های مالیاتی نماید.
باید درب‌های اقتصاد را بیش از قبل به‌روی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی گشود و از کار آن‌ها گره‌گشایی کرد؛ به این سبب از روز اول به پرسنل وزارتخانه اقتصاد سپردم که برای پیش‌جلسات و سپس مصوباتی برای ثبت‌محور کردن بخش زیادی از مجوز‌ها آماده شوند؛ مجوز‌هایی که مردم به‌جای این‌که در صفوف وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت و... ماه‌ها انتظار بکشند ما بتوانیم بخشی از این مجوز‌ها را به‌صورت ثبت‌محور انجام دهیم و صرفاً اطلاعات دقیق درج‌شده در سامانه و درگاه ملی مجوز‌ها کفایت کند، امیدواریم که این اتفاق هزینه فعالیت اقتصادی و تولید را کاهش دهد.
یکی از مواردی که به‌زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ این است که ما بتوانیم ورود شرکت‌ها در بازار بورس کشور، همین طور تأمین مالی شرکت‌ها، پروژه‌ها و سهام پروژه‌ها را تسهیل کنیم. تاکنون متأسفانه آمار‌ها حاکی از آن است که عایدی سرمایه خوبی از بورس ظرف مدت پنج‌ماهه اول 1400 حاصل نشده و غلبه با بازار ثانویه بوده است.
اگر بخش‌هایی از اقتصاد اصلاح شود بازار سرمایه جذاب‌تر خواهد شد، اگر برخی قیمت‌گذاری‌ها اصلاح و تصحیح شوند؛ نرخ‌گذاری در بازار سرمایه هم روند درستی به خود می‌گیرد.
آیا تورم در ایران کنترل خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
آیا تورم در ایران کنترل خواهد شد؟
در حوزه بانکداری می‌توانیم چند اقدام فوریتی و سریع‌السیر انجام دهیم؛ در سیستم بانکداری کشور بهترین پرسنل و عمده‌ای مشکلات همزمان وجود دارد؛ بانک‌ها در خصوص برخی وثیقه‌ها و ضمانت‌ها به‌درستی پاسخگو نیستند و در برخی موارد در زمان معلوم و معین وثیقه‌ها را آزاد نمی‌کنند؛ این در حالی است که فعال اقتصادی از تسهیلات بانکی استفاده کرده است و می‌تواند اصل و فرع تسهیلات را پرداخت کند، اما بانک وثیقه را آزاد نمی‌کند؛ این موضوع با هوشمندسازی حل می‌شود.
به‌جهت این‌که در ماه‌های اول 1400 و به‌جهت کُند شدن فرایند وصول درآمد‌های دولتی ناچار شدیم بیش از 50هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم و بیش از این مبلغ هم از اوراق صرف کردیم تا بتوانیم خرج جاری و عمرانی دولت را پشت‌سر بگذاریم؛ در 10 روز سر کار آمدن وزرا؛ یکی از تلاش‌های صورت‌گرفته این است که این مبلغی که از بانک مرکزی استقراض شده است تأمین و بازپس گردانده شود.
ما به‌دنبال آن هستیم که کسری بودجه را به‌شکل غیرتورمی کنترل کنیم بدون این که بخش واقعی و رشد اقتصادی انقباضی عمل نماید».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала