آزادی ساعدی قذافی، پسر دیکتاتور سابق لیبی از زندان

© AFP 2023 / MAHMUD TURKIAآزادی ساعدی قذافی، پسر دیکتاتور سابق لیبی از زندان
آزادی ساعدی قذافی، پسر دیکتاتور سابق لیبی از زندان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
اشتراک
منابع آگاه از آزادی پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی خبر نی دهند.
به گزارش اسپوتنیک، مقامات آگاه در دولت لیبی روز یکشنبه اعلام کردند که «الساعدی قذافی» فرزند دیکتاتور سابق و معدوم لیبی از زندان آزاد شد.
پسر قذافی گفت که می خواهد یکپارچگی لیبی را بازگرداند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2021
پسر قذافی گفت که می خواهد یکپارچگی لیبی را بازگرداند
الساعدی سومین فرزند پسر «معمر قذافی» است، دیکتاتوری که در جریان خیزش‌های مردمی در سال ۲۰۱۱ موسوم به بهار عربی از قدرت خلع شد.
​گفته می‌شود، الساعدی قذافی بلافاصله پس از آزادی از زندان، سوار بر یک هواپیما عازم استانبول شد.
بنا بر برخی گزارش‌ها، منابع آگاه مدعی شده‌اند که آزادی این فرزند قذافی در پی مذاکرات با شخصیت‌های بلندپایه قبیله‌ای و همچنین «عبدالحمید دبیبه» نخست وزیر لیبی صورت گرفته است. به نقل از یک منبع آگاه دیگر، «فتحی باشاقا» وزیر کشور پیشین لیبی نیز در این گفتگوها شرکت داشته است.
طبق متن این گزارش، ساعدی قذافی در سال ۲۰۱۸ از سوی وزارت دادگستری لیبی از اتهام‌هایی همچون «قتل، تقلب، تهدید، برده سازی و توهین و افترا به بشیر رایانی بازیکن پیشین» تبرئه شده است.
ساعدی قذافی در سال ۲۰۱۱ ریاست نیروهای ویژه لیبی را برعهده داشت و در جنگ داخلی لیبی فعال بود. در همان سال، نام وی در فهرست افراد تحت پیگرد از سوی اینترپل قرار گرفت و ادعا می‌شود که پس از استرداد به کشور جنگ زده لیبی در یک زندان این کشور تحت شکنجه قرار گرفته است.
از سوی دیگر، اوایل هفته جاری گزارش شد که «سیف الاسلام قذافی» دیگر پسر دیکتاتور سابق لیبی تصمیم گرفته است که در انتخابات ریاست جمهوری ماه دسامبر این کشور شرکت کند. سیف الاسلام که خود شخصاً در شهر الزنتان زندانی بوده است، در سال ۲۰۱۷ و در پی اعطای عفو کامل از زندان آزاد شد.
گفتنی است، از زمان سقوط حکومت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، این کشور آفریقایی روی نظم و آرامش را ندید. است ظرف سال‌های گذشته مردم لیبی شاهد رویارویی دو گروه هستند: نیروهای دولت وفاق ملی به رهبری فیاض السراج در طرابلس با مقاماتی در شرق لیبی که از حمایت ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر برخوردارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала