آغاز واکسیناسیون معتادان در ایران +ویدئو، عکس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / آغاز واکسیناسیون معتادان در ایران +ویدئو، عکس
آغاز واکسیناسیون معتادان در ایران +ویدئو، عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2021
اشتراک
واکسیناسیون معتادان با همکاری وزارت بهداشت، سازمان زندان‌ها، سازمان غذا و دارو و بهزیستی آغاز شد.
به گزارش اسپوتنیک، دکتر رضا تویسرکان‌ منش، مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر از مددجویان مراکز ماده ۱۶، دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند، پیش‌بینی کرد که تا ۱۰ روز آینده همه مددجویان مراکز اقامتی در کل کشور واکسینه شوند.

View this post on Instagram

A post shared by yazd | یزد (@yazdtop)


وی افزود: «معتادان دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند که بعد از ترخیص و بازگشت به جامعه می‌توانند در معرض ابتلای بیشتری به کرونا قرار بگیرند. از سوی دیگر برای اینکه زنجیره انتقال ویروس را جمع آوری کنیم باید تعداد زیادی از افراد را واکسینه کنیم، معتادانی که جمع آوری می‌شوند بعد از ۶ ماه یا یکسال از مراکز رها می‌شوند و مجدد به جامعه برمی‌گردند. و با توجه به اینکه شرایط زندگی این افراد متفاوت است اگر واکسینه نشوند ممکن است بیماری کرونا را انتقال دهند، پس واکسیناسیون این افراد علاوه بر کمک به خود آن‌ها به جامعه برای کاهش بیماری کمک می‌شود. همچنین از آنجا که شاهد انواع جهش یافته ویروس کرونا هستیم، این امکان وجود دارد در یک مرکز نگهداری که تعداد زیادی از معتادان نگهداری می‌شود، حتی اگر دستورالعمل‌های بهداشتی هم رعایت شود، باز هم ابتلاء و سرایت ویروس دیده شود که می‌تواند نگران کننده باشد.»

وی همچنین عنوان کرد: «معتادان به مواد مخدر به دلیل استفاده از مواد و شرایط نامناسب زندگی، تغذیه و سکونت، دچار ضعف سیستم ایمنی هستند و سیستم ایمنی بدن، مهمترین سد دفاعی در برابر ویروس کرونا است و با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، فرد مستعد ابتلا به بیماری می‌شود، بنابراین این افراد طبق پروتکل ملی که برای واکسیناسیون وجود دارد، بعد از کادر درمان، به نوعی مانند بیماران پیوندی و دیالیزی جزء گروه‌های آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند. مصرف مواد مخدر به تدریج با گذشت زمان، سبب تضعیف ریه بیماران (معتادان) شده و بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی همچون کرونا می‌کند.»

کاربران بسیاری به این خبر واکنش نشان می‌دهند. جمعی از این کاربران با عصبانیت عنوان می‌کنند افراد دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در حالیکه مشغول به کار می‌باشند و هر روز در حال تردد در اماکن عمومی برای مخارج زندگی هستند اما تاکنون واکسیناسیون نشده‌اند و بهتر بود اولویت برای این سنین گذاشته می‌شد. تعدادی از این کاربران نیز عنوان می‌کنند چرا نیروی انتظامی در حال وظیفه یا سربازان در حال خدمت به این اندازه اولویت نبوده‌اند؟!
گروهی از کاربران واکنش‌هایشان را به صورت طنزتلخ بیان می‌کنند و عنوان می‌کنند از آنجایی که معتادان کرونا نمی‌گیرند جای نگرانی نیست و بهتر است به سایر افراد جامعه توجه شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала