امضای توافقنامه روسیه و ژاپن برای ایجاد رصد خانه مشابه تلسکوب فضایی هابل

© Photo / NUST MISiS امضای توافقنامه روسیه و ژاپن برای ایجاد رصد خانه مشابه تلسکوب فضایی هابل
امضای توافقنامه روسیه و ژاپن برای ایجاد رصد خانه مشابه تلسکوب فضایی هابل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2021
اشتراک
میخائیل ساچکوف ، معاون موسسه نجوم آکادمی علوم روسیه اعلام کرد سازمان فضایی "روس کاسموس" روسیه (Roscosmos) و آژانس تحقیقات هوافضای ژاپن (JAXA) توافقنامه ای را در زمینه ایجاد رصدخانه فضایی ماوراء بنفش Spectr-UF امضا کردند.
در ماه فوریه یوشیو وادا، مدیر دفتر JAXA در مسکو اظهار داشته بودکه این آژانس در حال گفتگو با Roscosmos در مورد امکان ساخت یک طیف نگار ماوراء بنفش برای Spectra-UF برای رصد سیارات فراخورشیدی  است اما هنوز هیچ توافقی در این زمینه حاصل نشده است.
راه اندازی تلسکوپ نوترینو برای مطالعه تاریخ جهان در دریاچه بایکال - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2021
راه اندازی تلسکوپ نوترینو برای مطالعه تاریخ جهان در دریاچه بایکال
ساچکوف گفت: " ژاپن از سال 2021 شرکت کننده کامل در این پروژه است. توافقنامه ای بین Roscosmos و آژانس فضایی ژاپن در زمینه ساخت طیف سنجی برای مطالعه جو سیارات فراخورشیدی توسط طرف ژاپنی به همراه موسسه تحقیقات نجومی و موسسه تحقیقات فضایی(روسیه)  امضا شده است".
رصدخانه اخترفیزیکی "Spectr-UF" ("رصدخانه فضایی جهانی-ماوراء بنفش") برای رصد در منطقه ای از طیف ماورای بنفش غیرقابل دسترس برای  تلسکوپ های زمینی در نظر گرفته شده است. Spectr-UV از نظر قابلیت های خود به تلسکوپ فضایی هابل آمریکا نزدیک است. دانشمندان با کمک این رصدخانه فرایندهای فیزیکی در کاینات اولیه ، شکل گیری ستارگان ، تکامل کهکشان ها ، فرایندهای سقوط ماده به سیاهچاله ها ، اتمسفر سیارات از جمله سیارات فراخورشیدی و ستارگان دنباله دار را مورد مطالعه قرار خواهند داد.
ابزار اصلی دستگاه - یک تلسکوپ فضایی با آینه اصلی با قطر 1.7 متر - مجهز به طیف نگارها و دوربین های با وضوح بالا و پایین برای ساخت تصاویر با کیفیت بالا در محدوده فرابنفش است. کارهای اصلی این پروژه توسط روسیه و اسپانیا انجام می شود. از جمله اسپانیا گیرنده ای برای تابش کانال ماوراء بنفش دور و مجموعه ای از فیلترها برای  دستگاه بلوک دوربین های میدانی را ارائه داده و همچنین به همراه روسیه یک مجتمع  علمی در زمینیایجاد می کند. علاوه بر این، ژاپن طیف سنج ماوراء بنفش برای تلسکوپ برای مشاهده سیارات فراخورشیدی می سازد.
رصدخانه Spektr-UF پس از سال 2025 با موشک آنگارا آ5 ام  Angara-A5M)" از پایگاه فضایی واستوچنی  (Vostochny) به فضا پرتاب می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала