گزارش و تحلیل

ادامه نبرد در پنجشیر و خطر گسترش جنگ در افغانستان

© Photo / IRNAادامه نبرد در پنجشیر و خطر گسترش جنگ در افغانستان
ادامه نبرد در پنجشیر و خطر گسترش جنگ در افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2021
اشتراک
شماری از فرماندهان و فعالان سیاسی و نظامی افغانستان همزمان با حملات سنگین طالبان برای کنترل استان پنجشیر تهدید کردند در صورتی که حملات به این استان متوقف نشود با پیوستن نیروهای مقاومت ،جغرافیای جنگ گسترش می یابد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا ،منابع خبری افغان از حملات سنگین طالبان در روزهای گذشته برای تصرف دره پنجشیر حکایت دارد . طالبان در شب گذشته ادعا کرد که بخش هایی از پنجشیر را تصرف کرده که این ادعا بلافاصله از سوی جبهه مقاومت رد شد.
همکاری ایران و چین در رابطه با وضعیت افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2021
همکاری ایران و چین در رابطه با وضعیت افغانستان
گفته می‌شود که وضعیت متغییر است و هر دو طرف ادعا کرده اند که در درگیری‌ها برتری دارند. گفته می‌شود صدها جنگجو کشته شده اند.
انتشار خبرهایی در باره تصرف پنجشیر در شب گذشته باعث شد که طالبان در کابل اقدام به شلیک تیر هوایی کنند که این اقدام باعث مجروح شدن تعدادی شد.
بلال کریمی سخنگوی طالبان با  ادعای تصرف پنجشیر خواستار توقف شلیک هوایی شد اما افراد این  گروه همچنان تا نیمه شب به شلیک تیرهوایی ادامه دادند.
"احمد الله وثیق" یکی از مقامات طالبان گفت که شهرستان پریان تصرف شده است.
نیروهای مقاومت ملی افغانستان اعلام تصرف پنجشیر را جنگ روانی طالبان و دروغ دانست و اضافه کرد طالبان هیچ پیشروی در پنجشیر نداشته اند.
"امرالله صالح" معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان با قراردادن ویدئویی از پنجشیر اعلام کرد که جنگ به شدت ادامه دارد و وضعیت بسیار سخت است اما مقاومت در پنجشیر همچنان ادامه دارد.
تعدادی  از مردم استان های پروان و کاپیسا در شمال کابل در تجمعی از طالبان خواستند که جنگ در پنجشیر را متوقف کند درصورت ادامه جنگ در این منطقه مردم مجبور خواهند شد که از خود دفاع کنند.
"صلاح الدین ربانی" رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز خواستار توقف حملات طالبان به  پنجشیر شد و گفت اگر به خواست مردم توجه نشود و مشکل  از طریق گفت وگو حل نشود ،مقاومت مردمی  در کشور آغاز می شود.
"عطامحمد نور" رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز خواهان حل مشکلات از طریق گفت وگو شده و تأکید کرده است که طالبان باید به تشکیل دولت فراگیر ملی متعهد باشد و در غیر آن جنگ در مناطق دیگر این کشور نیز از سر گرفته خواهد شد.
"حامد کرزی" رئیس جمهوری سابق افغانستان نیز روز جمعه در فیسبوک خود نوشت حمله بر پنجشیر، زخم ها را تازه و بدبختی را بیشتر می ‌کند  و تأکید کرده است که مشکل را طریق گفت وگو حل کنند.
پس از چند هفته سقوط دولت محمداشرف غنی و تلاش طالبان برای اعلام دولت جدید این گروه تاکنون موفق به اعلام آن نشده اند و علت تأخیر نیز روشن نیست.
به نظر می رسد در صورتیکه طالبان دولتی فراگیر  با شرکت تمام اقوام و گروهها تشکیل  ندهد  احتمال گسترش  جنگ و مقاومت  در این کشور  وجود  دارد.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала