گزارش و تحلیل

پتانسیل روسیه در بازار هیدروژن

© Fotolia / Lev Dolgachovپتانسیل روسیه در بازار هیدروژن
پتانسیل روسیه در بازار هیدروژن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.09.2021
اشتراک
رشد بازار جهانی هیدروژن بسیار چشمگیر است. در روسیه در مورد فرصت های کشور در آن بحث می کنند.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه کائوپالِهتی Kauppalehti فنلاند می نویسد: در روسیه بحث های فعال در مورد توانایی های کشور برای تبدیل شدن به اصلی ترین بازیکن در بازار هیدروژن جریان دارد.  
براساس برخی پیش بینی ها، حجم فروش هیدروژن در بازارهای جهانی از 127 میلیارد یورو در سال 2028 به 186 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت. افزایش سالانه 5.6٪ خواهد بود. و این فقط آغاز کار است.
تویوتا در  نمایشگاه توکیو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2015
هیدروژن یا برق: سوخت آینده
طرح پیشرفت انرژی روسیه تصویب شده در ماه اوت سال جاری نشان می دهد که مسکو می خواهد به یک بازیکن مهم در بازار هیدروژن در اروپا و آسیا تبدیل شود. الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه، معتقد است که در آینده، سهم مسکو در بازار بین المللی هیدروژن می تواند به 20 ٪ برسد.
در برنامه تایید شده برای پیشرفت  انرژی هیدروژن، پراکندگی آشکار از شاخص ها قابل توجه است، که نشان دهنده سرعت نا مشخص از پیشرفت این رشته است. براساس این طرح، در سال 2035، روسیه می تواند از 2 تا 12 میلیون تن هیدروژن صادرکند  و در سال 2050 از 15 تا 50 میلیون تن در سال. در حال حاضر روسیه تنها دو میلیون تن هیدروژن در سال را تولید می کند.
آلمان و روسیه دوش بدوش یکدیگر هستند
اتحاد آلمان و روسیه در برنامه های صادرات هیدروژن، از نظر ژئوپولیتیک بسیار مهم است.
در سال 2020، آلمان یک استراتژی ملی برای تولید هیدروژن منتشر کرد که بر اهمیت صادرات هیدروژن و همکاری بین المللی تأکید دارد. اعتقاد بر این است که اعلامیه آلمان علاقه روسیه را تقویت کرده است. در ماه آوریل، وزارتخانه های مسئول رشته انرژی در هر دو کشور توافقنامه ای را امضا کردند که در آن همکاری در زمینه انرژی هیدروژن و در طیف گسترده ای از مسائل مربوط به استفاده از منابع انرژی جدید تشریح شده است.
به نقل از مجله Science پس از ٨٠ سال حدس و گمان فيزيكدانان بالاخره توانستند كه هيدروژن را از شكل گاز به جامد تبديل كنند. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2017
براى اولين بار هيدروژن به شكل فلز
گازپروم غول پیکر روسیه می خواهد تولید هیدروژن را در اروپا سازماندهی کند. این کنسرن  هم اینک به عنوان همکار، شمال آلمان را پیشنهاد کرده است. در مورد آلمان به دلیل همکاری شدید با روسیه در مسئله تامین گاز – هم اینک به ویژه از اوکراین و شرق اروپا، که این همکاری را تهدیدی ژئوپولیتیک برای  اروپا می دانند ، انتقاد به گوش می رسد. در ماه اوت، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، منتقدان را آسوده خاطر  کرد و گفت که، به لطف انتقال به منابع انرژی جایگزین، اروپا در طول 25 سال، دیگر نیازی به گاز روسیه نخواهد داشت. شاید آلمان در همکاری انرژتیک  خود با روسیه، از گاز به هیدروژن بپردازد.
از قدرت نفت - به هیدروژن؟
عرضه خودروی لوکس روسی با سوخت هیدروژن در همایش اقتصادی شرقی + عکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2021
عرضه خودروی لوکس روسی با سوخت هیدروژن در همایش اقتصادی شرقی + عکس
پروژه روسیه برای پیشرفت انرژی هیدروژن در سه مرحله پیاده خواهد شد. از سال 2021 تا 2024، تولید هیدروژن در سراسر روسیه افزایش خواهد یافت. هدف این است که حجم صادرات تا 200 هزار تن رسانده شود. از سال 2025 تا 2035، اولین آزمایش های تجاری انجام می شود، تکنولوژی بر پایه هیدروژن در جامعه گسترده تر خواهد شد. تا سال 2050، تولید برای رفع تقاضا برای هیدروژن در جهان افزایش می یابد.
در صورت موفقیت، این استراتژی تبدیل به یک ضربه گیر برای روسیه خواهد شد، زمانی که تقاضا برای نفت و گاز در جهان کاهش خواهد یافت. به احتمال زیاد، کرملین به طور فعالانه این پروژه را پیش خواهد برد که به روسیه کمک خواهد کرد تا در وضعیت تغییر منابع انرژی، مسکو خود را بر اوج حوادث بطور استوار نگه دارد.   
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала