گزارش و تحلیل

مذاکرات غیر رسمی ایران و عربستان سعودی

© Fotolia / Peyman Kaiediمذاکرات غیر رسمی ایران و عربستان سعودی
مذاکرات غیر رسمی ایران و عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2021
اشتراک
  سفیر ایران در عراق خبر از دور جدید مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در بغداد در پی تشکیل دولت جدید در ایران را داد.
 ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق خبر از دور جدید مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در بغداد در پی تشکیل دولت جدید در ایران را داد که این دور از مذاکرات چهارمین دوره رسمی مذاکراتی میان ایران و عربستان است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2021
خطیب‌زاده: سه دور مذاکره بین ایران و عربستان برگزار شده است
سفیر ایران در عراق تاکید کرد: نباید هیچ نگرانی از جانب ایران داشته باشند، این دشمنان منطقه هستند که این تصور را ایجاد می‌کنند، موضع ایران شفاف، روشن و کاملا دوستانه است، ما با 15 کشور مرز مشترک داریم و با همه آنها روابط خوبی داریم.
روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از سال ۱۳۹۴ معلق شده اما اکنون پس از سه دوره مذاکره میان دو کشور امیدواری ها به دوره چهارم مذاکرات در بغداد بیش از پیش است.
دکتر عباس مقتدایی نماینده مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: آنچه همواره باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ما بین کشور ها هم مذاکرات رسمی و هم مذاکرات محدود غیر رسمی صورت می‌گیرد.
 مابین ایران و عربستان نیز این موضوع در ادوار مختلف در سال‌ های گذشته وجود داشته است، واقعیت این است که ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه‌ ی آسیا و غرب آسیا هستند این دو کشور جایگاه ویژه‌ ای در سازمان‌ های بین‌المللی و منطقه‌ ای دارند و نقشی که ایران در جهان اسلام ایفا می کند، هم چنین نقشی که عربستان در دنیای اسلام ایفا می‌کند باعث میشود دو کشور با همکاری و همیاری یکدیگر بتوانند جایگاه منطقه و جایگاه کشور های اسلامی را در سطح بین‌الملل ارتقا ببخشند.
وی افزود: واقعیت این است که در طول سالهای گذشته اختلاف رفتاری و عملکردی در ارتباط با اهدافی که دو کشور برای خود تعیین کردند وجود داشته است و نکته ی قابل توجه این است که عدم هماهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سبب شده است تا وحدت جهان اسلام نیز خدشه دار شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت وحدت جهان اسلام بیان کرد:  جمهوری اسلامی ایران بر اساس آرمان های نظام اسلامی همواره بر وحدت جهان اسلام تاکید داشته، ما همواره از دولت مردان عربستان سعودی خواسته ایم تا به فکر وحدت کشورهای اسلامی باشند و مراقبت کنند تا عملکرد آنان موجب تکه تکه شدن جهان اسلام و عدم یکپارچگی نشود، اما واقعیت دیگر این است که به هر حال درگیر شدن عربستان در جنگ با یمن این ذهنیت را به وجود می‌آورد که عربستان از مشی و روش پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران فاصله گرفته و همین امر می طلبد تا گفتگو های سطح بالا در کوتاهترین زمان انجام شود تا بتوانیم حد بالاتری از وحدت ملت‌ های اسلامی را رقم بزنیم.
آقای دکتر عباس مقتدایی دستیابی به توافق میان ایران و عربستان سعودی را حاوی منافع ملی بزرگ برای دو کشور دانسته و اظهار داشت:  دولت آقای رئیسی به صراحت اعلام کرده به دنبال ایجاد ارتباط با همسایگان است و یکی از همسایگان مهم کشور ما که مرز طولانی آبی با کشور ما دارد عربستان سعودی است ما وحدت جهان اسلام را به عنوان یک اصل مورد توجه قرار داده‌ ایم و به نظر می‌رسد مذاکرات رسمی میان ایران و عربستان می‌تواند به تقویت هر دو کشور، ایجاد امنیت بیشتر برای منطقه و دستیابی به منافع ملی برای هر دو کشور و حتی سایر کشور های منطقه بیانجامد، لذا مذاکرات غیر رسمی صورت گرفته گویای این واقعیت است که اگر هر دو کشور عزم بالاتری از خود نشان دهند می توانند به سرعت اختلافات فی مابین را مرتفع کنند.
 جمهوری اسلامی ایران به دنبال دوستی و صلح با همه کشور هایی است که به دنبال تقویت جهان اسلام هستند.
جزییاتی جدید از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2021
جزییاتی جدید از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد
نماینده مجلس شورای اسلامی ایران مذاکرات غیر رسمی را زمینه‌ ای برای توافقات آینده توصیف کرد و افزود: مذاکرات غیر رسمی و یا محدود تا وقتی که به صورت علنی از سوی وزارت امور خارجه یک یا دو کشور به طور کامل منتشر نشود نمی توان تحلیل و ارزیابی دقیق کرد بلکه این دسته از مذاکرات همواره مقدمه‌ ای است برای دستیابی به مذاکرات اصلی و نتایج حاصل از مذاکرات که به صورت اصلی انجام می‌شود بنابراین اکنون قضاوت در خصوص سطح، نوع و یا لایه های مذاکراتی زود هنگام است.
اما این واقعیت که ایران و عربستان باید به سمت گفتگو برای حل مشکلات پیش بروند و هر دو کشور کمک کنند تا اختلافات جهان اسلام کمتر شود و تقویت جهان اسلام رخ بدهد امری واضح است و ما همواره به دنبال ایجاد صلح هستیم مذاکرات میان ایران و عربستان می‌تواند به صلح بیشتر در منطقه و کاهش تنش ها کمک کند.
وی تاکید کرد: من بر این باورم که جمهوری اسلامی ایران با توجه به نوع دیپلماسی که در پیش گرفته است به دنبال سرعت بخشیدن به دوستی و همکاری های دو و چند جانبه با همسایگان است، عربستان سعودی باید از فرصت پدید آمده برای دستیابی به سطح بالاتری از مسئولیت پذیری در منطقه آسیا بهره‌ برداری کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала