گزارش و تحلیل

جنگ بعدی آمریکا کجا ست؟

© REUTERS / JONATHAN ERNSTجنگ بعدی آمریکا کجا ست؟
جنگ بعدی آمریکا کجا ست؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.09.2021
اشتراک
موضع آمریکا در جهان متزلزل شده. متحدان آن دچار تردید شدند. حالا دوران خطرناکی برای ایران رسیده است.
اسپوتنیک به نقل از نشریه "ادونس" کرواسی می نویسد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید دیدار کرد. قرار بود آنها یک روز قبل با هم ملاقات کنند اما این جلسه پس از حمله تروریستی در کابل که منجر به کشته شدن حدود 200 نفر از جمله 13 سرباز آمریکایی شد، به تعویق افتاد. همانطور که انتظار می رفت، موضوع اصلی دیدار بایدن و بنت ایران بود.
بنت به واشنگتن آمد تا بایدن را از احیای توافق هسته ای با ایران - برجام منصرف کند. البته همه چیز آسان نیست. بازگرداندن برجام یکی از محورهای اصلی سیاست جدید دولت بایدن است. لازم به یادآوری است که در سال 2018 ، دونالد ترامپ از توافق با ایران خارج شد  و در سال 2015 ، هنگامی که برجام امضا شد ، جو بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت اوباما بود. همه انتظار دارند که بایدن ایالات متحده را به برجام  بازگرداند.
در همین حال، تغییراتی در ایران صورت پذیرفته است. برخلاف حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کنونی ایران ، مردی سرسخت است. اما او نیز مذاکرات را  رد نمی کند. رئیسی همان چیزی را که روحانی پیش از آن بر آن تأکید داشت می گوید: ایالات متحده باید آنچه ترامپ خراب کرده را تعمیر کند ، یعنی باید تحریم های ضد ایران را لغو نماید.
اورشلیم پست: بنت تسلیم بایدن درخصوص ایران شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
اورشلیم پست: بنت تسلیم بایدن درخصوص ایران شد
اما تا زمانی که برجام (که ایالات متحده و ایران شرکت کنندگان اصلی آن هستند) احیا نشود ، اسرائیل در تلاش است تا از وقوع این امر جلوگیری کند. البته بایدن برای بنت روشن کرد که او دیپلماسی را "در اولویت" قرار داده است. اما او برای اینکه حداقل اندکی امید را برای مهمان خود باقی بگذارد، گفت که ایالات متحده "اگر دیپلماسی به ثمر نرسد ، گزینه های دیگری نیز دارد."
بایدن مشخص نکرد که این "گزینه های دیگر" چیست ، اما از زمینه می توان فهمید که چه چیزی در خطر است. بدیهی است که منظور تحریم ها نیست ، زیرا حداکثر تحریم های آمریکا در حال حاضر علیه ایران اعمال شده است. تنها چیزی که می تواند به عنوان "گزینه دیگر" پذیرفته شود، رویارویی مسلحانه است.
واضح است که ایالات متحده تنها به دلیل شکست مذاکرات (در صورت وقوع) وارد جنگ با ایران نخواهد شد. در اینجا چیزی جدی تر مورد نیاز است، به عنوان مثال ، اطلاعاتی که ایران در حال توسعه یا داشتن سلاح هسته ای است. در عین حال ، جنگ فقط بر اساس "اطلاعات جاسوسی" و حتی بدتر از آن ، بر اساس اطلاعات ماموران اسرائیل می تواند آغاز شود. اگر اسرائیل فرصتی برای ورود آمریکا به جنگ با ایران ببیند ، به احتمال زیاد "هر چیزی" را تحت عنوان اطلاعات سرویس ویژه خود ارائه می دهد.
به یاد بیاوریم که به معنای واقعی کلمه تمام جنگهای آمریکا در قرن 21 بر اساس اطلاعات جاسوسی بسیار مشکوک یا کاملاً نادرست آغاز شد. عراق به دلیل "سلاح های کشتار جمعی خیالی " ، لیبی - به دلیل "تهدید به کشتار جمعی در بنغازی" و غیره مورد حمله قرار گرفتند. هیستری در مورد سلاح های هسته ای ادعایی ایران می تواند به معنای واقعی کلمه در یک چشم به هم زدن افزایش یابد.
بایدن: اگر رویکرد دیپلماتیک با ایران کار نکند، آمریکا اقدامات متفاوتی اتخاذ خواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2021
بایدن: اگر رویکرد دیپلماتیک با ایران کار نکند، آمریکا اقدامات متفاوتی اتخاذ خواهد کرد
خطر وقوع چنین درگیری امروز چقدر بزرگ است؟ ایالات متحده از افغانستان خارج شد یا بهتر بگویم از جنگی که 20 سال به طول انجامیده ، خارج شد. این که بگوییم خروج آمریکایی ها از افغانستان بی نظم بود ، چیزی نیست. ایالات متحده متحمل شکست بزرگ نظامی شد. برنامه های آمریکا برای تقویت در آسیا در معرض تهدید بود - همه ناگهان در قدرت آمریکا شک کردند. بنابراین ، از دیدگاه ایالات متحده ، انجام کاری در مقیاس گسترده و تکان دهنده "که می توانست  ایمان را به "پلیس جهانی" و قدرت و نیروی واشنگتن  بازگرداند" ارزشمند  می بود. در چنین شرایطی ، این ایران است که کاندیدای "ایده آل" برای درگیری می باشد. آمریکا قطعا وارد  جنگ با روسیه و چین نخواهد شد. مبارزه با ایران نیز بسیار دشوار خواهد بود و اما ایالات متحده جرات حمله را ندارد. آمریکایی ها با حملات هوایی قدرتمند سعی خواهند کرد تا آنجا که ممکن است سنگرهای ایرانی و تاسیسات زیرزمینی موشکی ، نظامی و هسته ای ایران را نابود کنند.
البته در صورت بروز چنین درگیری ، جنگی گسترده در سراسر خاورمیانه بوقوع می پیوندد و متحدان آمریکایی از جمله اسرائیل و عربستان می توانند به طور جدی تحت تأثیر قرار گیرند. آیا اسرائیل با درک این که ایران قطعاً با تمام نیروهایی که دارد انتقام خواهد گرفت، از چنین انتقامی نمی ترسد؟ اسرائیل از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است و می داند که این حملات از کجا ناشی می شود. اسرائیلی ها قطعاً می توانند از ضربات نوار غزه جلوگیری کنند. در سوریه ، آنها سالهاست حملات هوایی را دقیقاً انجام می دهند تا از نزدیک شدن نیروهای ایرانی در صورت تشدید درگیری جلوگیری کنند. البته بخش شمالی اسرائیل مورد حمله موشکی قدرتمند حزب الله قرار می گرفت. اما اسرائیلی ها احتمالاً آماده این کار هستند. و عربستان سعودی در روزهای اخیر با قدرت مضاعف  شروع به بازسازی روابط با ایران کرد، تا شاید در صورت بروز درگیری بگوید: "این به ما ربطی ندارد."
آیا بنت می تواند به نتایج جلسه در کاخ سفید بسنده کند؟ او به بایدن چنین پاسخ داد: "من از شنیدن این خبر خوشحالم که شما هرگز اجازه نخواهید داد که ایران به سلاح هسته ای دست یابد. شما گفتید که سعی می کنید مسیر دیپلماتیک را دنبال کنید ، اما اگر این راه حل نشد ، گزینه های دیگری نیز وجود دارد."
بنت فکر می کند می تواند آرام بنشیند - "گزینه های دیگر" وجود دارد. واضح است که اسرائیل دوست دارد این "گزینه های دیگر" در اسرع وقت بر ایران اعمال شود ، صرف نظر از اینکه تهران در مسیر ایجاد بمب اتمی قدم بگذارد یا خیر، زیرا ایران در هر صورت ، بدون توجه به زرادخانه ای که دارد، مزاحم    اسرائیل می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала