دمای ایده آل بدن برای مبارزه با ویروس ها چقدر باید باشد؟

© AP Photo / Efrem Lukatskyدمای ایده آل بدن برای مبارزه با ویروس چقدر باید باشد؟
دمای ایده آل بدن برای مبارزه با ویروس چقدر باید باشد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2021
اشتراک
اعتقاد بر این است که افزایش درجه حرارت بدن انسان در طول بیماری نشان دهنده عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن است و عدم وجود آن نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی بدن است. مکانیسم این ارتباط چیست؟
ولادیمیر بولیبوک، متخصص آلرژی شناس-ایمونولوژیست روس در مصاحبه با اسپوتنیک ضمن صحبت درباره این موضوع خاطرنشان کرد: افزایش دما بخشی از واکنش دفاعی بدن در برابر عفونت است. چگونگی کار سیستم ایمنی بدن توسط سایتوکاین ها- مولکول هایی که در لحظه فعال شدن سلول های سیستم ایمنی آزاد می شوند، تعیین می گردد. سیستم ایمنی بدن به ویروس ها یا باکتری ها واکنش نشان می دهد ، سایتوکاین ها وارد سیستم عصبی مرکزی می شوند که مرکز تنظیم دما قرار دارد و بدن سیگنال افزایش دما را دریافت می کند زیرا باید با عفونت مبارزه شود. "
ویروس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2021
خطر ویروس «لامبدا» برای ایران
وی تصریح کرد که سیستم های آنزیمی باکتری ها و دستگاه ژنتیکی ویروس ها طوری طراحی شده اند که در دمای خاصی کار می کنند و با افزایش دمای بدن ، تکثیر این میکروارگانیسم ها دشوارتر می شود.
اگر فردی با وجود سرما خوردگی، تب نداشته باشد ، این بدان معناست که سیستم ایمنی وی در واقع به عفونت و بیماری پاسخ نمی دهد. اما واکنش بیش از حد این سیستم نیز می تواند بسیار خطرناک باشد.
این متخصص ایمونولوژی روس در توضیح گفت: "هنگامی که تعداد زیادی سایتوکاین آزاد می شود ، یک واکنش به اصطلاح افزایش فشار رخ می دهد: دما بسیار فراتر از 39-40 درجه می رود. چنین افزایش دمای بر عملکرد اندام های داخلی ، به ویژه در کار سیستم قلبی عروقی تأثیر بدی دارد.
در برخی موارد ، چنین واکنشی از بدن می تواند بهبروز  نقص در عملکرد قلب و سپس حتی به توقف آن منجر شود. بنابراین ، بیمار با چنین درجه حرارت بالا نیاز به نظارت مداوم پزشکی دارد.
به گفته پزشک روس ، دمای "ایده آل" که بدن در مبارزه با عفونت بیشترین تأثیر را دارد ، از 37 درجه بالای صفر تا 38.5 درجه است.
ولادیمیر بولیبوک در پایان گفت:" ما در همه توصیه های پزشکی خود می گوییم اگر درجه حرارت کمتر از 38.5 درجه باشد ، نیازی به مصرف داروهای تب بر ندارید و بدن در چنین دمایی با عفونت بسیار خوب مبارزه کرده و به تنهایی با آن مقابله می کند."
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала