طالبان به ارتش آمریکا پیشنهاد تامین امنیت کابل را داد ولی نه شنید

© REUTERS / Lance Cpl. Nicholas Guevara/U.S. Marine Corpsطالبان به ارتش آمریکا پیشنهاد تامین امنیت کابل را داد ولی نه شنید
طالبان به ارتش آمریکا پیشنهاد تامین امنیت کابل را داد ولی نه شنید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
اشتراک
گزارش بمبشل فاش می کند، که طالبان به ارتش آمریکا پیشنهاد داده است که امنیت کابل را تامین کند، اما آمریکایی ها نه گفته اند.

به گزارش اسپوتنیک، در اوایل ماه آگوست جامعه اطلاعاتی آمریکا تصور می کرد، که کابل ظرف یک ماه منزوی می شود و ۹۰ روز طول می کشد تا پایتخت توسط طالبان سقوط کند.

اما هیچ کس انتظار نداشت که نیروهای آموزش دیده و مجهز افغان بدون جنگ تسلیم شوند و این شهر در عرض چند روز متلاشی شود.

خطیب زاده: حضور امریکا در افغانستان جز مرگ و ویرانی ارمغانی نداشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
خطیب زاده: حضور امریکا در افغانستان جز مرگ و ویرانی ارمغانی نداشت

به گزارش واشنگتن پست، طالبان به ایالات متحده پیشنهاد کرد که امنیت کابل را تأمین کند، اما آمریکایی ها نپذیرفتند.

در آستانه سقوط کابل، شورشیان به سرعت شهرهای بزرگ را تصرف کردند و بدون جنگ تقریباً تمام گذرگاه های مرزی را تحت کنترل خود درآوردند.

بنا بر گزارش ها، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، در تلاش برای جلوگیری از خونریزی در پایتخت، از اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، خواست تا از توافقنامه ای با طالبان که در صورت خروج رهبران مخلوع افغانستان و اجازه دولت موقت، شورشیان را در خارج از کابل نگه می دارد، حمایت کند.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، این پیشنهاد به منظور خرید زمان برای مذاکرات با هدف ایجاد یک دولت فراگیر با مشارکت طالبان ارائه شده است و غنی با اکراه پذیرفته است؛ اما به محض نزدیک شدن طالبان به دروازه های کابل در صبح ۱۵ آگوست، رئیس جمهور افغانستان مورد حمایت ایالات متحده بدون اطلاع متحدان آمریکایی خود و "حتی بسیاری از ستوانان ارشد آنها در راه رفتن به قصر" از کشور فرار کرد.

​به گفته یکی از مشاوران ریاست جمهوری، به رئیس جمهور گفته شد که "یا نگهبانان قصر شما هستند یا طالبان، اما اگر بمانید، آنها شما را خواهند کشت".

به سرعت مشخص شد که شهر در عرض چند ساعت فرو می ریزد و در هرج و مرج فرو می رود. وی نه تنها کشور خود را ترک کرد، بلکه وضعیت امنیتی کابل را نیز از بین برد. مردم از فرودگاه به هر نقطه دیگر آب شدند.

این رویداد مقامات آمریکایی را که در آن زمان بر اساس برآورد اطلاعاتی که اخیراً منتشر شده بود و طالبان می توانستند کابل را به مدت ۳۰ روز منزوی کرده و در ۹۰ روز به طور کامل از آن استفاده کنند، تکان داد. اما آنها هرگز تصور نمی کردند که چند روز پس از انتشار این گزارش، طول بکشد تا شورشیان کنترل پایتخت را در دست بگیرند.

ظاهراً این هرج و مرج باعث ایجاد یک جلسه محرمانه بین رهبران ارشد نظامی آمریکا در دوحه از جمله ژنرال کنت اف مکنزی فرمانده کمیته مرکزی آمریکا و عبدالغنی برادر رئیس شاخه سیاسی طالبان شد.

ما یک مشکل داریم. به گفته منبع، برادر ادعا کرد که ما دو راه برای حل آن داریم. شما [ارتش ایالات متحده] مسئولیت امنیت کابل را بر عهده می گیرید، یا باید به ما اجازه دهید این کار را انجام دهیم.

تصرف پایتخت افغانستان هر چند سریع و غیرمنتظره به نظر می رسد، اما به نظر می رسد که ایالات متحده با تمایل خود این شهر را واگذار کرده است - حتی اگر فرصتی برای تصرف کابل داده شود.

گفته می شود این تصمیم با تصمیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۳۱ آگوست، صورت گرفته است و حتی فروپاشی دولت مورد حمایت غرب نظر وی را تغییر نداد.

به گزارش WaPo، مکنزی به برادر گفت که ایالات متحده تنها یک مأموریت دارد - تخلیه شهروندان آمریکایی، افغان هایی که زمانی به ایالات متحده کمک کرده بودند و دیگر گروه های در معرض خطر.

به عنوان بخشی از توافقی که در ملاقات محرمانه بین رهبری ارشد آمریکا و طالبان صورت گرفت، آمریکایی ها زودتر از موعد مقر فرودگاه فرودگاه کابل را برای تخلیه شهروندان خارج، پرسنل دیپلماتیک و متحدان افغان که قصد خروج از کشور را داشتند، به کنترل خود درآوردند و طالبان کنترل کابل را در دست گرفتند.

در ۱۵ آگوست، جنگجویان طالبان کنترل آخرین گذرگاه مرزی تحت کنترل دولت را در دست گرفتند و فرودگاه کابل را تنها خروجی از کشور گذاشتند. آنها پس از آنکه شهر بدون جنگ تسلیم شد و غنی فرار کرد - همانطور که بعدا مشخص شد - به امارات متحده عربی پایتخت افغانستان را محاصره و تصرف کردند.

فروپاشی ناگهانی شهر، که جامعه اطلاعاتی آمریکا انتظار نداشت حداقل یک ماه اتفاق بیفتد، باعث وحشت افغان ها و خارجی هایی شده است که برای خروج از کشور به فرودگاه هجوم آورده اند.

​از زمان حمله طالبان به افغانستان و تصرف پایتخت، فرودگاه کابل محل صحنه های آشفته و مرگبار بوده است. در حالی که نیروهای خارجی تخلیه بی سابقه شهروندان و پرسنل دیپلماتیک خود را انجام دادند، هزاران افغان این فرودگاه را محاصره کردند و برای فرار از کشور ناامید بودند.

در ۳۱ آگوست، طالبان پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکایی از باند فرودگاه، کنترل کامل فرودگاه را به دست گرفتند، که نشان دهنده پایان طولانی ترین جنگ آمریکا است.بایدن رئیس جمهور وعده داده است که در مورد تصمیم خود مبنی بر تمدید حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پس از روز سه شنبه ۳۱ آگوست، از مردم آمریکا درخواست خواهد کرد.

وی گفت: در حال حاضر، من گزارش خواهم داد که این پیشنهاد وحدت روسای ستاد مشترک ارتش و همه فرماندهان ما در محل بود تا ماموریت حمل و نقل هوایی خود را طبق برنامه ریزی خاتمه دهند.از نظر آنها، پایان ماموریت نظامی ما بهترین راه برای محافظت از جان سربازان ما و ایجاد چشم انداز خروج غیرنظامی برای کسانی است که می خواهند در هفته ها و ماه های آینده افغانستان را ترک کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала