بلینکن: نمایندگی دیپلماتیک در افغانستان نداریم

© AP Photo / Carlos Barriaآنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
اشتراک
ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان به پایان رسیده است و آن کشور ماموریت دیپلماتیک خود را به دوحه قطر منتقل کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه ماموریت نظامی در افغانستان به پایان رسیده است، اظهار داشت که آمریکا ماموریت دیپلماتیک خود را به دوحه قطر منتقل کرده است.

وی اظهار داشت:« با توجه به توقف حضور دیپلماتیک در کابل، عملیات خود را به دوحه قطر منتقل کردیم و از دوحه برای مدیریت دیپلماسی خود با افغانستان استفاده می کنیم. به کنگره اطلاع خواهیم داد از این نمایندگی برای مدیریت دیپلماسی خود با افغانستان از جمله نقل و انتقال پیام با طالبان استفاده خواهیم  کرد.

تا کنون بیش از ۱۲۳ هزار نفر از جمله حدود شش هزار شهروند آمریکایی با امنیت از افغانستان خارج شده‌اند. عملیات خروج این افراد، یک اقدام نظامی وسیع، دیپلماتیک، انسان‌دوستانه و از سخت‌ترین اقدامات در تاریخ آمریکا می باشد.

واشنگتن‌ پست: احتمال به رسمیت شناختن دولت طالبان را از سوی بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2021
واشنگتن‌ پست: احتمال به رسمیت شناختن دولت طالبان را از سوی بایدن

هنوز حدود ۲۰۰ نفر و شاید نزدیک به ۱۰۰ شهروند آمریکایی در افغانستان  حضور دارند که خواستار خروج از این کشور هستند. برخی از این افراد تابعیت دوگانه دارند و چنانچه خواستار خروج باشند، به آنها کمک خواهیم کرد.

طالبان به صورت علنی و خصوصی گفته است که اگرشهروندان افغانستان خواستار خروج از این کشور باشند، مانعی ایجاد نخواهد کرد. با کشورهای گروه هفت و متحدان درباره بازگشایی فرودگاه کابل درباره چگونگی همکاری  برای تسهیل سفر امن به خارج از افغانستان بحث کردیم.

از تلاش های ترکیه و قطر قدردانی می کنیم. کسانی که می‌خواهند از طریق پروازهای چارتر افغانستان را ترک کنند، می توانند این کشور را ترک کنند و البته راه زمینی هم وجود دارد. 

طالبان متعهد شده است که القاعده در کشورشان پناهگاهی نداشته باشد و با دشمن قسم خورده شان داعش خراسان مبارزه کنند. ما آنها را مسوول  می‌دانیم و بر اساس اقداماتشان آنها را ارزیابی می‌کنیم.

این بدان معنی نیست که آمریکا به این گروه تکیه می‌کند. ما توانایی های محکم خود در مبارزه با تروریسم را در منطقه حفظ می‌کنیم تا در صورت لزوم این تهدیدات را خنثی کنیم. آمریکا همچنان که در چند روز گذشته با حمله به عوامل تسهیل‌کننده  داعش (سازمان تروریستی و ممنوعه در روسیه) و تهدیدات قریب الوقوع در افغانستان و نیز با عملیات در مناطقی که در آن حضور نظامی ندارد، این موضوع را نشان داده است. آنچه برای ما در تعامل با طالبان بالاترین اهمیت دارد منافع ملی ما است.

 

اگر حکومت جدید در افغانستان در این راستا خواستار تعامل باشد ما آماده هستیم. ما به ادامه ارائه کمک‌های انسان دوستانه ادامه خواهیم داد و برای تحقق آن با متحدان و شرکا همکاری و رایزنی می‌کنیم.

این کمک ها از طریق حکومت افغانستان توزیع نمی شود، بلکه از طریق سازمان های مستقل، مانند سازمان های سازمان ملل متحد و سازمان های غیردولتی به دست مردم خواهد رسید و انتظار داریم  طالبان یا هیچ کس دیگری مانع این تلاش ها نشود».

شایان ذکر است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز 30 اوت (دوشنبه) خود قطعنامه‌ای درباره افغانستان به تصویب رساند که در آن از طالبان خواست بر خروج امن افغان ها و اتباع خارجی پایبند بماند.شورای امنیت سازمان ملل متحد این قطعنامه را با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع تصویب کرد. این قطعنامه  از سوی آمریکا پیشنهاد شد و مورد حمایت  فرانسه و  انگلیس قرار گرفت. چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به بیانیه طالبان در ۲۷ اوت ۲۰۲۱ اشاره شده  که در آن طالبان متعهد شده اند افغان ها قادر خواهند بود به خارج از کشور سفر کنند،هر زمان که بخواهند افغانستان را ترک کرده و از هر گذرگاه مرزی ، چه هوایی و چه زمینی ، از جمله در فرودگاه کابل بازگشایی و ایمن شده و هیچ کس مانع سفر آنها نمی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала