ایران موضع خود را در برابر طالبان مشخص کرد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران موضع خود را در برابر طالبان مشخص کرد
ایران موضع خود را در برابر طالبان مشخص کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2021
اشتراک
خطیب زاده: موضع ایران در برابر طالبان به تشکیل یک دولت فراگیر بستگی دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود که با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد در پاسخ پرسش خبرنگاری درباره اینکه آیا ایران، طالبان را به رسمیت می شناسد، خاطرنشان کرد: ما همواره در کنار مردم افغانستان بوده‌ایم و اولویت ما تأمین صلح و ثبات و پیشرفت افغانستان بوده و است. افغانستان همسایه عزیز ما است. در حوزه تمدنی ما قرار دارد و در بیانیه ای که من نیز در جلسه سخنگویی وزارت خارجه هفته گذشته به عنوان بیانیه وزارت خارجه خواندم تأکید شده بود که جان و ناموس و مال مردم افغانستان باید توسط همه گروه ها در این کشور رعایت شود. آنچه که ما فکر می کنیم برای افغانستان صلح و ثبات می آورد تشکیل دولتی فراگیر در این کشور که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان باشد، است.

جزییات حضور هیات سیاسی طالبان در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2021
گزارش و تحلیل
جزییات حضور هیات سیاسی طالبان در ایران

وی افزود: در این مسیر مسئولیت پذیری دولت آتی افغانستان و تعهد پذیری به انجام تعهدات قطعی شان کمک می کند و ما منتظر می مانیم که در عمل تشکیل دولت فراگیر و تعهد آن دولت به اجرای مسئولیت هایش را مشاهده کنیم و بر آن اساس ایران و جامعه بین الملل تصمیمات خود را اتخاذ خواهد کرد.

خطیب زاده در پاسخ به پرسش دیگری  درباره تلاش برخی از رسانه ها و افراد برای تطهیر طالبان گفت: آنچه که در بیانیه وزارت خارجه آمده و پیش از این من آن را قرائت کردم یک نکته بسیار روشن است و آن این است که ما به دنبال این هستیم که خود مردم افغانستان برای سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند و هیچ نیرویی خارج از جغرافیای افغانستان نمی تواند برای مردم افغانستان و آینده مردم این کشور تصمیم بگیرد. باید اجازه داد که با تسهیل گفت وگوهای بین الافغانی یک دولت فراگیر در این کشور ایجاد شود نه یک دولت اقلیت در برابر اکثریت و یا دولتی که فقط یک گروه در آن باشد بلکه باید دولتی تشکیل شود که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала