کارشناس ایرانی: تهران حق سرکوب "گروهک‌های ضد انقلاب" در اقلیم کردستان عراق را دارد

© Sputnik / Hikmet Durgunکارشناس ایرانی: تهران حق سرکوب "گروهک‌های ضد انقلاب" در اقلیم کردستان عراق را دارد
کارشناس ایرانی: تهران حق سرکوب گروهک‌های ضد انقلاب در اقلیم کردستان عراق را دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2021
اشتراک
اگر اقلیم کردستان عراق توان یا اراده جمع کردن گروهک‌های ضد انقلاب را ندارد، این اجازه را به ایران می‌دهد که مستقیماً به اقدامات این گروهک‌ها پاسخ دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، حسین رویوران، کارشناس مسائل منطقه درباره برخی تحرکات در خاک اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: بر اساس حقوق بین الملل اگر امنیت یک کشور توسط کشور همسایه تهدید شود و پس از تذکر به آن کشور همچنان اراده یا توانی برای برقراری امنیت وجود نداشته باشد این کشور حق دارد مستقیماً دخالت کند و خودش امنیت را تأمین کند.

توضیح خطیب زاده درباره برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.08.2021
توضیح خطیب زاده درباره برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در ایران + عکس

رویوران تصریح کرد: بنابراین اگر اقلیم کردستان عراق توان یا اراده جمع کردن این گروهک‌ها را ندارد، این اجازه را به ایران می دهد که مستقیماً به اقدامات این گروهک ها پاسخ دهد و آنها را سرکوب کند. اقلیم کردستان عراق ادعا می کند که از این گروهک ها حمایتی نمی‌کند بلکه آنها در مناطق مرزی مستقر شده‌اند و توان اقلیم برای کنترل آنها محدود است.

وی افزود: در این صورت ایران این اجازه را دارد که خودش آنها را سرکوب کند، همانطور که می بینیم ترکیه نیز به بهانه سرکوب این گروهک ها وارد خاک عراق شده و بخشی از خاک این کشور را تصرف کرده است. سکوت مقامات اقلیم کردستان در برابر فعالیت این گروهک ها ناشی از یک اراده سیاسی است که به این گروهک ها اجازه می دهد آزادانه و فعالانه در اقلیم کردستان حضور پیدا کنند.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: اقلیم کردستان عراق از دو بخش جنوبی و شمالی تشکیل می شود بخش جنوبی معمولاً تلاش دارد هیچ اقدامی علیه ایران انجام ندهد اما در بخش شمالی که تحت سلطه حزب دموکرات کردستان است احساس می‌شود که اراده‌ای برای ادامه فعالیت این گروهک ها وجود دارد و عمده تروریست هایی که به ایران وارد می شوند از این منطقه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала