گزارش و تحلیل

سقوط تعداد زیادی ایرانی از هواپیمای آمریکایی

© Photo / Unsplashسقوط تعداد زیادی ایرانی از هواپیمای آمریکایی
سقوط تعداد زیادی ایرانی از هواپیمای آمریکایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2021
اشتراک
هفته گذشته بعضی شهروندان افغان چه برای فرار از طالبان چه برای استفاده از فرصت بوجود آمده جهت دریافت پناهندگی در آمریکا خود را از هواپیمای آمریکایی در حال حرکت آویزان کردند وحتی برخی از روی آن به زمین افتادند.

همه هم سخنان سخنگوی طالبان در مصاحبه با یکی از رسانه های داخلی ایران را شنیده اند، برخی به انتقاد بر خواسته و برخی دیگر به تایید.

تهیه طرح تخلیه سفارت آمریکا در کابل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2021
تهیه طرح تخلیه سفارت آمریکا در کابل

هفته آینده که دولت جدید ایران رسما شروع به کار خواهد کرد پیش بینی می شود همان جریان به نوعی دیگر در ایران رخ دهد.

مدت ها بود برخی خود را به هواپیمای آمریکایی آویزان کرده بودند و امیدوار بودند که آن هواپیما آنها را نیز بالا ببرد.

اگر آمریکایی ها واقعا خواهان حل مشکل خود با ایران یا نجات دادن افراد همسو با خود بودند قطعا قبل از پرواز درب هواپیمای خود را باز می کردند تا آنها را درون هواپیما جا دهند، اما دیدیم که آمریکایی ها علیرغم اینکه درون هواپیمایشان کاملا خالی بود درب هواپیما را باز نکردند و آنهایی را که تلاش داشتند اختلافات فیما بین ایران و آمریکا را حل کنند را در میان زمین و هوا ول کردند.

اگر واقعا آمریکایی ها به دنبال آن بودند که برجام 1 را به نتیجه برسانند و بعدها به قول آقای روحانی برجام 2 و 3 و ... را با ایران داشته باشند می بایست همان اول برجام 1 را اجرا می کردند تا هم اطمینان ایرانی ها را جلب کنند و هم جناح همسو با خود را تقویت کنند؛ اما سیاستمداران آمریکایی آنقدر سوار ماشین های اتوماتیک شده اند که فراموش کرده اند ماشین با دنده یک حرکت می کند و اگر با دنده 3 یا 4 بخواهید آن را حرکت دهید دنده هایش خورد می شود.

مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2021
آیا اروپا به احیای برجام خوشبین است؟

البته این رفتار آمریکایی ها فقط مربوط به برخی ایرانی ها نیست بلکه هر جای جهان به رفتار آمریکایی ها نگاهی بیاندازید می بینید همین جور است.

همه آنهایی که مرید آمریکا هستند به نوعی توسط آمریکایی ها به بدترین اشکال مورد سوء استفاده قرار می گیرند و در نهایت مانند دستمال کاغذی دور انداخته می شوند.

طی چند هفته اخیر بسیاری از آنهایی که همسو با سیاست های آمریکا هستند تلاش داشتند کاری کنند تا قبل از شروع کار دولت سیزدهم در ایران کشور با شرایط بسیار بحرانی مواجه شود و فضا به گونه ای شود که مردم ایران از انتخاب جناب آقای رئیسی نا امید و مایوس شوند.

ظاهرا هنوز تا لحظه های اخیر به چرخ و دم هواپیمای آمریکایی آویزان هستند.

از افزایش قیمت ارز گرفته تا کالای اساسی و ماشین و... همه به صورت برنامه ریزی شده برای این است که دولت جدید هنوز کار خود را شروع نکرده با بحران های بسیار سنگین مواجه گردد و شرایط بگونه ای رقم بخورد که دلیل همه مشکلات مردم به مذاکره و گفتگو با آمریکا گره خورده.

البته به احتمال زیاد پس از شروع کار دولت جدید ایران چند محور در برنامه کار دولت جدید خواهد بود که قطعا مهار قیمت ارز و کالاهای اساسی و... و حتی مساله بازگشت به گفتگو های وین و شاید حتی رسیدن به یک توافق جزو اولویت های دولت جدید خواهد بود و پیش بینی می شود تعداد زیادی از دلالان از هفته آینده سکته ناقص را بزنند.

در حالی که برخی رسانه های مخالف جمهوری اسلامی تلاش داشتند بحث افزایش قیمت ارز وبالطبع کالای دیگر را به موضع دولت جدید درباره برجام و مذاکرات وین ربط دهند اما دلایل زیادی وجود دارد که همزمان دست به دست هم دادند تا چنین اتفاقی رخ دهد.

وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2021
آمریکا در صورت شکست در احیای توافق با ایران به گزینه های ذخیره روی می آورد

آنها حتی تلاش داشتند سخنان آقای مخبر معاون اول رئیس جمهوری در باره برجام و مذاکرات وین را دلیل افزایش قیمت ارز عنوان کنند، در حالی که بسیاری از دیگر شخصیت های نزدیک به دولت و وزرای احتمالی آتی در همین رابطه را نادیده گرفتند.

واقعیت امر این است که، بسته شدن مرزهای ایران با افغانستان و عراق که موجبات تامین منابع ارزی نقدی برای ایران می شدند از یک سو و تلاش برخی برای ایجاد آشفتگی در بازار و بهره برداری دلالان از شرایط بوجود آمده بر اثر جابه جایی دولت از سوی دیگر از عوامل اصلی این اتفاق بود، مخصوصا که برخی مخالفان آقای رئیسی که هنوز در راس کار هستند هم تلاش دارند به قول معروف تا لحظه های آخر زهر خود را قبل از رفتن بریزند.

نکته ای که برخی به آن خیلی توجه نداشتند این بود که برخی رانت خواران دولتی و غیر دولتی که طی سالهای اخیر پولهای کلانی به جیب زدند هم تلاش داشتند پول خود را تبدیل به ارز کنند و تا دولت جدید سر کار نیامده این پولها را از کشور خارج کنند چون دیگر مطمئن هستند جایی در دولت بعدی نخواهند داشت.

پیش بینی می شود از هفته دیگر شروع سقوط تعداد زیادی از آنهایی که به هواپیمای آمریکایی آویزان هستند باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала