گزارش و تحلیل

کمک سوختی ایران به لبنان

بیروت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2021
اشتراک
کارشناس: مشکلی برای لبنان پیش آمده و ظاهرا کسی حاضر نشده کمک بکند و یا آنها درخواستی از کس دیگری نداشتند، ایران به کمک آنها شتافته است.

حسن نصرالله، رهبر «حزب الله» از رسیدن یک تانکر ایرانی دیگر به سواحل لبنان سخن گفت. 19 ماه اوت تانکر ایرانی حامل مازوت راهی لبنان شد.

وی در این خصوص گفت: «حزب الله در تلاش جایگزینی کشور و یا شرکت های نفت نیست. ما با هیچکس رقابت نمی کنیم. هدف ما، کمک به تمام مناطق لبنان، جوامع و ساکنان کشور و نه فقط شیعیان است».

اسپوتنیک در این خصوص با هدایت خادمی، نماینده دور دهم مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل شرکت حفاری نفت و گاز به گفتگو نشست.

اسپوتنیک: ایران برای ارسال چه مقدار سوخت به لبنان آماده است؟

خادمی: ببینید ما برای تأمین نیازهای لبنان تقریبا مشکلی نداریم. بهرحال ما از نظر سوخت، آن چیزی که مربوط به نفت باشد و نفت خام، بهرحال مشکلی نداریم. از نظر تولید فراورده های نفتی، باز تقریبا مشکلی نداریم از جمله بنزین باشد یا گازوئیل، بهرحال نیازهای این کشور را ما می توانیم تأمین بکنیم.

حالا بهرحال بستگی به نیاز آنها و بستگی به شرایط ما هم دارد. در این زمان که شنیدید بهرحال صحبتهایی که شده و از خود مسئولین لبنان گفتند که دارند از ایران کشتی سوخت برای آنها می رود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا خبر از پایین آمدن سطح تولید نفت ایران داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2021
اداره اطلاعات انرژی آمریکا خبر از پایین آمدن سطح تولید نفت ایران داد

اسپوتنیک: آیا ایران می تواند تمام نیازهای لبنان به نفت و گاز را تأمین کند؟

خادمی: از نظر میزان ذخایر و تولید که بخواهیم بگوئیم، از نظر حجم، می توانیم و مشکلی نداریم. ولی این دیگر بستگی دارد به کشور لبنان که چنین درخواستی را بصورت دائمی از ایران داشته باشد و یا مثلا الان که بصورت تقریبا موردی پیش آمده است. با توجه به آن روابط خوبی که ما با مردم لبنان و دولت و بهرحال گروههای لبنانی داریم، چون الان آنها در شرایط بدی قرار گرفتند، ظاهرا تقاضا دادند و ایران هم بهرحال به تقاضای آنها عمل کرده است.

اما بحث گاز، متفاوت می شود. چون گاز اگر توسط «پایپ لاین» (لخط لوله) باشد، نخیر، ما فعلا امکان ارسال از طریق پایپ لاین را نداریم. ولی اگر در آینده بخواهند چنین قراردادی با ایران داشته باشند این هم شدنی است که پایپ لاینی هم از مسیر عراق و سوریه به لبنان برود.

اسپوتنیک: از آنجا که مسیر آبی از مجاورت اسرائیل عبور می کند، آیا باید در انتظار حملات و یا بدام افتادن تانکرها بود؟

خادمی: به نظر من، نه، چون کار خارق العاده ای ما انجام نمی دهیم. این بحث سوخت که بهرحال یک کالای مورد نیاز روزانه مردم است، دیگر نباید کشوری حاضر باشد جلوی رساندن سوخت به مردم و آنهم در آن شرایط بدی که دارند را بگیرد و یا ناراحت بشود. بعید می دانم، چون بقول معروف نه کار غیرقانونی است و نه یک محصول خطرناک و یا محصولی که به کشورهای دیگر لطمه بزند. یک کار خیرخواهانه است.

شما صف های طولانی را در لبنان می بینید. لبنان با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی بهرحال تورم و بیکاری فراوانی دارد، از این اتفاقات برایش پیش آمده است، بخصوص پس از زمانی که آن انفجار در بندرش رخ داد و بهرحال مسائل بعد از آن که بهرحال اجازه نداشتند و یا نتوانستد دولتی تشکیل بدهند و دولت مقتدری بیاورند سر کار. بهرحال مردم لبنان دارند آسیب زیادی می بینند.

لبنان از اسرائیل در سازمان ملل شکایت کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2021
لبنان از اسرائیل در سازمان ملل شکایت کرد

حالا این سوخت است و حداقل کالای روزانه و مصرفی است که باید استفاده بکنند. ایران هم بالاخره چون ظاهرا از آن خواستند با توجه به ارتباط دوستانه برای لبنان می فرستد، ولی بعید می دانم که کشوری بخواهد جلویش را بگیرد و یا مشکلاتی ایجاد بکند، چون بهرحال بحث آن کشور باید پاسخگوی مردم لبنان و پاسخگوی گروه های لبنانی هم باشد.

همانجوری که رهبر حزب الله هم اعلام کرد و گفت»« وقتی که این کشتی حرکت کرد دیگر تقریبا مثل این است که توی آبهای لبنان باشد و اینکه دارد برای لبنان می رود». بعید می دانم. این نه اسلحه است که دیگران ناراحت بشوند  نه کالا و مواد ارتشی و نظامی و نه برعلیه کشوری است که آنها بخواهند بالاخره اذیت بشوند. آبها هم آبهای آزاد است و همانطور که کشتی های فراوانی از تنگه هرمز و از این مسیرها  عبور می کند و می رود، این هم کشتی ای است که دارد سوخت‌رسانی می کند.

اسپوتنیک: از کدام مسیرهای دیگر می توان برای رساندن تانکرها به لبنان استفاده کرد؟

خادمی: استفاده از دیگر مسیرهای رساندن سوخت بستگی دارد. الان یک حجم زیادی برای رفع مشکلی که پیش آمده از این طریق ارسال شده است و این یک راه است. راههای دیگر رساندن سوخت از طریق زمینی هم وجود دارد و می شود از طریق عراق – سوریه – لبنان ارسال کرد. ولی اینها دیگر بستگی به آن دارد که آیا می خواهند قراردادی ببندند و آیا همین یکبار بوده که خواستند مشکل آنها حل بشود تا دولتشان را تشکیل بدهند و بعد دولتشان از هرجا دوست داشت خریداری بکند.

این یک کار خیرخواهانه و کمکی بوده است. بالاخره کشوری که مشکلات اقتصادی دارد، دیگر کشورها کمک می کنند. اینجا هم مشکلی برای لبنان پیش آمده و ظاهرا کسی حاضر نشده کمک بکند و یا آنها درخواستی از کس دیگری نداشتند. آنها بحث های مشکلات مالی را هم دارند حالا شاید ایران بالاخره بحث مالی آن را گذاشته برای بعدا و حاضر شده سوخت را بدهد و بعد بنشینند و صحبت بکنند.

حالا من بحث مالی آن را دقیقا  نمی دانم. ولی ایران به دلیل آن ارتباط خوبی که با مردم لبنان دارد حاضر شده اینکار را بکند. راههای خشکی هم هست، منتها بالاخره کسی که بخواهد اینجور کارها را ادامه بدهد، باید قرارداد داشته باشد و قرارداد طولانی مدتی داشته باشد. ما می توانیم تأمین بکنیم. هم از طریق خشکی و هم از طریق دریا.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала