سیستم امنیت جمعی روسیه برای منطقه خلیج فارس

© Fotolia / ragsac خلیج ‌فارس
 خلیج ‌فارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
اشتراک
جاگاریان: روسیه و ایران قصد ندارند برای مهار کردن حوادث مرتبط با کشتی های تجاری در خلیج عمان دست به اقدامات مشترک بزنند.

به گزارش اسپوتنیک، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، اعلام نمود که روسیه و ایران قصد ندارند برای مهار کردن حوادث مرتبط با کشتی های تجاری در خلیج عمان دست به اقدامات مشترک بزنند. در عوض، روسیه مفهوم خاص خود در رابطه با ایجاد سیستم امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس را طراحی کرده است. تهران نیز از مفهوم خاص خود – ابتکار  صلح هرمز – برخوردار است.

این دو مفهوم بر اساس اصول مشابهی استوار هستند. هدف مشترک آن‌ها – تأمین صلح و ثبات پایدار در این منطقه است که البته شناوری کشتی های تجاری در این منطقه بطور آزاد و در مطابقت با موازین و حقوق بین المللی دریانوردی را در نظر می گیرد».

وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2021
آمریکا اظهارات رئیس دفتر روحانی مبنی بر لغو تحریم‌های بیمه، نفت و کشتیرانی را رد کرد

گفتنی است که چندی پیش، به گزارش سرویس مانیتورینگ ترافیک دریایی، نفتکش ویلا زیر پرچم لیبریا از بندر امارات الحمریه به سمت لنگرگاه متعلق به امارات در نزدیکی شهر خور فکان در سواحل خلیج عمان حرکت می کرد که دچار حادثه شد.

افزون بر  آن، پیشتر، رویترز در بخشی از گزارش خود نوشت که که دست‌کم چهار فروند کشتی به نام‌های «کوئین ایماثا»، «گلدن بریلینت»، «جگ پوجا» و «ابس» در همان منطقه، یعنی سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان، با مخابره همزمان وضعیت اضطراری اعلام کردند که به دلایلی نامشخص کنترل سکان خود را از دست داده‌اند.

شایان ذکر است که خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در این خصوص با تاکید مجدد بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در برقراری و حفظ ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس و دریای عمان اظهارداشت که نیروهای دریایی ایران با اعلام کمک وامداد رسانی به کشتی های عبوری در منطقه، در صورت نیاز آمادگی ارائه خدمات پشتیبانی دریایی را دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که در صورت بروز هرگونه مشکل در سامانه های ناوبری کشت یهای تجاری، جمهوری اسلامی ایران آماده کمک رسانی و بررسی موضوع از نزدیک است و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با کشورهای منطقه در این زمینه اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала