گزارش و تحلیل

احیای برجام با مفاد کنونی دور از ذهن است

© REUTERS / EU Delegation in Viennaاحیای برجام با مفاد کنونی دور از ذهن است
احیای برجام با مفاد کنونی دور از ذهن است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2021
اشتراک
آمریکا در صورتی که نتواند با ایران در خصوص احیای برجام به توافق دست یابد، گزینه های جدیدی را مدنظر قرار می دهد.

اسپوتنیک - رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که تیمش در حال آماده سازی برخی گزینه های پشتیبان و ذخیره است که اگر ایالات متحده و ایران نتوانند در مورد شرایط احیای برجام در ماه های آینده به توافق برسند، این گزینه ها را اجرایی کنند.

وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2021
آمریکا در صورت شکست در احیای توافق با ایران به گزینه های ذخیره روی می آورد

پولیتیکو نیز می نویسد که یکی از آنها این است که واشنگتن و تهران با توافقی کاملا متفاوتی و با پارامترهای متفاوت از توافق کنونی موافقت کنند. گزینه دوم مجموعه ای از تدابیر و پاسخ های تنبیهی با هماهنگی متحدان اروپایی است. در عین حال، فرستاده ویژه به نشریه پولیتیکو اعلام نکرد که این اقدامات چه می توانند باشد.

دکتر مانی محرابی، استراتژیست و تحلیلگر روابط بین الملل و عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران به سوالات خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.

- آیا اساسا توافق جدید امکان پذیر هست؟ آیا فرصتی برای احیای برجام وجود دارد؟

احیای برجام با مفاد کنونی بسیار دور از ذهن است، شخصا امکان توافق جدید را محتمل‌تر می‌دانم یا نهایتا برجام با اسم کنونی اما با محتوای متفاوت مورد توافق قرار خواهد گرفت. قطعا چیزی که امروز به عنوان برجام می‌شناسیم به پایان خود رسیده است.

- آمریکا درباره چه اقدامات تنبیهی صحبت می‌کند؟

ایالات متحده تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرده و اقدام تنبیهی قطعا نمی‌تواند ایران را به میز مذاکره بکشاند، اما اگر ایالات متحده بخواهد دست به چنین اقدام بزند در چهارچوب حوزه ترانزیت و خصوصا ترانزیت نفت خواهد بود تا علاوه بر جلوگیری از خرید نفت ایران توسط برخی کشورها، از جا به جایی نفت ایران نیز جلوگیری کرده یا در روند آن اخلال ایجاد کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала