نماینده دائم روسیه در وین از احتمال احیای برجام سخن گفت

© Sputnik / Alexandr Natruskin  /  مراجعه به بانک تصاویر نماینده دائم روسیه در وین از احتمال احیای برجام سخن گفت
 نماینده دائم روسیه در وین از احتمال احیای  برجام سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.08.2021
اشتراک
میخائیل اولیانوف ، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد احتمال احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک، او این مطلب را در توییتر خود اعلام کرد.

وی از جمله اظهار داشت مذاکرات در وین به زودی از سر گرفته می شود و  خاطرنشان ساخت شانس احیای برجام واقعی به نظر می رسد  هرچند که البته به طور کامل تضمین نشده است.

​اولیانوف کرد که مذاکره کنندگان  باید موانع باقی‌مانده را با نشان دادن خلاقیت به موقع برطرف کنند.

پیشتر ند پرایس ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود که ایران باید از سرعت بخشیدن به طرح های هسته ای دست کشیده و به رایزنی ها در مورد اجرای برجام  بازگردد.

دیروز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد که پس از تشکیل دولت جدید ایران، برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران تلاش شود.

از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و پنج میانجی بین المللی (روسیه ، انگلیس، چین ، فرانسه و آلمان ) در مورد مسئله بازگرداندن توافق هسته ای برجام به شکل اولیه انجام شده است. طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه ایران، انجام تعهدات هسته ای از سوی ایران و همچنین بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف توافق همچنین  بدون مشارکت ایران با هیئت آمریکایی رایزنی های جداگانه ای انجام می دهند. در ابتدا انتظار می رفت که هیئت ها کار را در پایان ماه مه ، سپس  در ابتدای ماه ژوئن به پایان برسانند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала