وزیر خارجه چین: جهان به جای فشار به افغانستان کمک کند

© Xinhuaوزیر خارجه چین: جهان به جای فشار به افغانستان کمک کنند
وزیر خارجه چین: جهان به جای فشار به افغانستان کمک کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه چین گفت: جهان باید برای هدایت و حمایت از افغانستان تلاش کند تا قدرت به دولت جدید منتقل شود نه این که فشار بیشتری بر آن وارد نمایند .

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با دومنیک راب، همتای انگلیسی خود گفت: اوضاع در افغانستان جایی که طالبان پس از ۲۰ سال دوباره به قدرت رسیده است، همچنان ناپایدار و نامشخص است.

طالبان از نقش بزرگ چین در بازسازی افغانستان سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2021
طالبان از نقش بزرگ چین در بازسازی افغانستان سخن گفت

یی در ادامه افزود: جامعه بین المللی باید به جای اعمال فشار بیشتر، آن را در جهت مثبت تشویق و هدایت کند که برای تثبیت اوضاع مفید است.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که جامعه بین المللی نباید از افغانستان به عنوان میدان جنگ ژئوپلیتیک استفاده کند بلکه باید به استقلال و اراده مردم آن احترام بگذارد.

به نوشته رویترز، چین تا کنون طالبان را به عنوان حاکمان جدید افغانستان به رسمیت نشناخته اما وانگ یی وزیر خارجه این کشور در ماه گذشته میزبان ملا برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در شهر تیانجین بود.

یی در آن دیدار گفت انتظار می رود که طالبان نقش مهمی در روند صلح و بازسازی افغانستان ایفا کنند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی وارد کابل شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала