غنی: من هیچ چیزی با خود خارج نکردم

© AP Photo / Rahmat Gulغنی: من هیچ چیزی با خود خارج نکردم
غنی: من هیچ چیزی با خود خارج نکردم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2021
اشتراک
رئیس جمهور پیشین افغانستان در یک پیام ویدیویی به تشریح جزییات خروج خود از کشورش پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در یک پیام ویدیوی 9 دقیقه‌ای که در صفحه فیس بوک خود منتشر نمود، خطاب به مردم افغانستان اعلام داشت که در امارات متحده عربی است.

غنی در این ویدئو بیان داشت: طالبان قول داده بود وارد کابل نشود، اما قصر ریاست جمهوری در افغانستان پیشاپیش احاطه شده بود. مسوولان امنیتی به من خبر داده بودند که توطئه جانی علیه من در جریان است. یا باید می‌ماندم یا باید می‌رفتم. نمایندگان بین المللی به من گفته بودند که اگر نروی، اوضاع خراب می‌شود و افغانستان مانند سوریه و یمن می‌شود. من مجبور شدم از کشور خارج شوم‌.

اشرف نشد ولی غنی که شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2021
گزارش و تحلیل
اشرف نشد ولی غنی که شد

رئیس جمهور پیشین افغانستان تصریح کرد: طالبان به ما قول دادند که وارد پایتخت نمی شوند، اما زودتر از موعد در اطراف کاخ ریاست جمهوری بودند، "نگهبانانم به من گفتند که کودتا شده است. طالبان و افراد ناشناخته داخل ارگ شدند. اتاق به اتاق می‌گشتند. قرار بود که مانند ۲۵ سال قبل حادثه خونینی رخ دهد. من بی‌عزتی افغانستان را نمی‌خواستم. مجبور شدم از افغانستان خارج شوم. برای جلوگیری از ورود افرادی که با زبان بیگانه صحبت می‌کردند، کسی مقاومت نکرد.

وی در بخشی از این پیام تاکید کرد: من با لباس، کفش و عمامه ام بیرون آمدم ... با دستان خالی به کشور میزبان آمدم. فرصت نیافتم دمپایی از پا دربیاورم و کفش بپوشم. من هیچ چیزی با خود خارج نکردم.حتی با لباس محلی خارج شدم. در مورد ترک افغانستان هیچ هماهنگی نداشتم. با یک پیراهن و چبلک فورا خارج شدم. خارج کردن پول از افغانستان توسط من دروغ است. خروج من از کابل سبب شد که وضعیت کابل خراب نشود.

شروع پیشروی جنبش رادیکال طالبان (در فدراسیون روسیه سازمان تروریستی و ممنوعه اعلام شده) و تصرف شهرهای بزرگ توسط این جنبش،  وضعیت در افغانستان به ویژه در هفته های اخیر متشنج تر شده است. روز یکشنبه رسانه ها و منابع گفتند که طالبان کنترل همه گذرگاه های مرزی را در دست دارند. در همان روز شبه نظامیان طالب اطلاع دادند که وارد کابل شده و کنترل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفته‌اند. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت که "برای جلوگیری از کشتار" کشور را ترک کرد. دوشنبه شب محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала