پنتاگون: انتظار فروپاشی دولت و ارتش افغانستان ظرف ۱۱ روز را نداشتیم

© Sputnik / David B. Gleasonپنتاگون
پنتاگون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2021
اشتراک
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تأیید کرد که سازمان اطلاعات ایالات متحده در پیش بینی زمان فروپاشی افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور مرتکب اشتباه شده وبه این ترتیب تلاش برای خروج نیروهای آمریکایی از کابل را پیچیده کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در پنتاگون با اشاره به نیروهای امنیتی افغان گفت: من یا هیچ یک از ما قبال هیچ چیز را مشاهده نکردیم که نشان دهنده فروپاشی این ارتش و این دولت در ۱۱ روز باشد.

آمریکا: غنی دیگر جایگاهی در افغانستان ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2021
آمریکا: غنی دیگر جایگاهی در افغانستان ندارد

میلی کمتر از یک ماه قبل با ابراز اطمینان از توانایی نیروهای افغان در جلوگیری از تصرف این کشور توسط طالبان گفته بود: من فکر نمی کنم بازی پایانی هنوز نوشته شده باشد.

بر اساس گزارشی که روز سه شنبه توسط نیویورک تایمز منتشر شد ، اما در آن زمان ، بسیاری از گزارش های اطلاعاتی این سوال را مطرح می کردند که آیا نیروهای امنیتی افغان قادر خواهند بود بدون حضور نیروهای آمریکایی در برابر جنگجویان طالبان مقاومت کرده و کابل را نگه دارند. این قضاوت اشتباه فاجعه بار بوده زیرا طالبان تنها در یک هفته توانستند اولین مرکز استان افغانستان را قبل از تصرف کابل در روز یکشنبه تحت کنترل خود درآورند.

در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ سرباز آمریکایی برای کمک به تخلیه بیش از ۱۰ هزار شهروند آمریکایی و همچنین ده ها هزار افغان که در جنگ ۲۰ ساله به ارتش آمریکا کمک کرده اند و اکنون با بازگشت طالبان به قدرت، نگران زندگی خود هستند، آماده همکاری هستند. به گفته میلی ، این تلاش دومین عملیات بزرگ تخلیه بدون مبارزه در تاریخ ایالات متحده خواهد بود.

میلی گفت اطلاعات آمریکا نشان می دهد که پس از خروج نیروهای آمریکایی در مهلت مقرر شده توسط دولت بایدن تا ۳۱ اوت سناریوهای متعددی در افغانستان در نظر گرفته شده بود که شامل تسلط کامل طالبان پس از فروپاشی سریع ارتش و دولت افغانستان و جنگ یا حل و فصل با مذاکره بود.

میلی گفت: چارچوب زمانی سقوط افغانستان برای هفته ها تا ماه ها و حتی سال ها پس از خروج آمریکا متغیر بود. من پشت این تریبون ایستادم و گفتم که نیروهای امنیتی افغانستان از ظرفیت برخوردارند و منظور من این بود که آنها آموزش ، اندازه ، و توانایی دفاع از کشور خود را داشتند. این به مسئله اراده و رهبری برمی گردد. من و هیچ کس دیگری فکر نمی کردیم که ارتش در این ۱۱ روز سقوط کند. 

میلی در پاسخ به این سوال که چرا مقامات نظامی به اندازه کافی خود را برای نابسامانی پس از سقوط کابل آماده نکرده اند ، گفت که پنتاگون طرح های مختلفی را ارائه کرده است که توسط رهبران ارشد نظامی و رئیس جمهور تأیید شده است .

او گفت که وضعیت هنوز "بسیار خطرناک ، بسیار پویا و بسیار روان است" و ماموریت نظامی ایالات متحده در حال حاضر تأمین امنیت فرودگاه کابل و "تخلیه همه کسانی است که به ما وفادار بوده اند".

میلی گفت: "ما آنها را رها نمی کنیم و تا آنجا که ممکن است آنها را از آنجا خارج می کنیم. واشنگتن تلاش کرده است تعداد پروازهای خود را به خارج از کشور افزایش دهد تا بتواند انتقال روزانه ۵۰۰۰ نفر را به ۹۰۰۰ نفر افزایش دهد.

اما در حالی که از پایتخت افغانستان گزارش هایی مبنی بر جلوگیری از دسترسی هزاران نفر به فرودگاه توسط ایست های بازرسی طالبان و تهدید به خشونت منتشر شد، وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که "نمی تواند عبور ایمن را به فرودگاه کابل تضمین کند".

وزیر دفاع، لوید آستین ، که در کنار میلی صحبت می کرد، از تصمیم ارتش برای تمرکز بر تأمین امنیت فرودگاه در مقابل ایجاد کریدوری به داخل کابل برای خروج شهروندان آمریکایی و متحدان افغان دفاع کرد.

آستین گفت: من مطمئناً نمی خواهم کاری کنم که فرودگاه کمتر ایمن شود و ما این کار را نخواهیم کرد. در همین حال میلی گفت که سربازان "در صورت لزوم توانایی انجام کارهای دیگر را دارند" ، اما برای تصمیم گیری در این مورد به "تصمیم سیاسی" نیاز است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала