لوفار، شکل دیگری از کهکشان را نمایش داد

 کهکشان   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2021
اشتراک
تلسکوپ فرکانس پایین لوفار، توانست تصاویر را در فرکانس‌های رادیویی FM ثبت کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت « wionews»، ستاره شناسان اخیرا جامع‌ترین تصاویر کهکشان‌های ثبت شده را تهیه و منتشر کرده‌اند. این تصاویر حاصل داده‌های جمع آوری شده توسط تلسکوپ فرکانس پایین/ لوفار (LOFAR) است.

شبکه لوفار تصاویر را در فرکانس‌های رادیویی FM ثبت می‌کند. برخی از مناطق جهان به چشم انسان تاریک به نظر می‌رسد، اما باید گفت همان مناطق به خوبی در امواج رادیویی می‌درخشد که این موضوع ستاره شناسان را قادر می‌سازد تا بتوانند به رصد مناطق تشکیل ستاره‌ها یا کهکشان‌ها بپردازند.

ستاره شناسان با کمک این تصاویر جدید توانستند ساختار داخلی کهکشان‌های دور و نزدیک را با وضوح ۲۰ برابر بیشتر نسبت به تصاویر معمولی ثبت شده توسط لوفار مشاهده کنند. محققان با استفاده از سیگنال‌های تمام آنتن‌های اروپایی، قطر لنزها را به حدود ۲ هزار کیلومتر افزایش دادند. لوفار شبکه‌ای متشکل از بیش از ۷۰ هزار آنتن کوچک است که در ۹ کشور اروپایی نصب شده است.

شااین ذکر است که ساخت مجهزترین تلسکوپ جهان نتیجه همکاری تحقیقاتی ـ علمی دانشمندان آلمانی و هلندی است و آن طور که طراحان این تلسکوپ عنوان کرده اند، قابلیت های ویژه این تلسکوپ دانشمندان نجوم و فیزیک را در یافتن سرچشمه و مبدا تشکیل جهان هستی یاری خواهد کرد.

​این تلسکوپ رادیویی و شبکه گسترده گیرنده های امواج رادیویی آن، «لوفار» (LOFAR) نام دارد و شبکه گیرنده ها شامل بیش از دوهزار آنتن کوچک است که در سراسر اروپا نصب خواهند شد.        

سوئد، لهستان و نواحی مرکزی فرانسه از نخستین نقاط جغرافیایی مورد نظر برای نسب این آنتن ها  هستند. شبکه آنتن های  کوچک تلسکوپ، تمامی اطلاعات را که همان تکانه ها یا امواج ناشی از تغییرات فیزیکی ذرات در فضا است، را از دورترین زوایا و گوشه های جهان هستی جمع آوری کرده و به دو پایگاه جمع آوری اطلاعات در هلند و آلمان ارسال خواهند کرد.                                                 

پایگاه های اطلاعاتی دو کشور مجهز به پیشرفته ترین رایانه های پردازشگر موجودند. آنتن های  این تلسکوپ در مقایسه با آنتن های  موجود نه تنها اطلاعات را با کیفیت بهتری مخابره خواهند کرد، بلکه در بیش از یک جهت فعال هستند و این گیرنده ها قادرند امواج را به طور همزمان از تمامی جهات آسمانی دریافت و ارسال کنند. پیش بینی شده جذب امواج از فضا توسط این آنتن ها، دانش فیزیک نجوم را یک میلیارد سال به آغاز پیدایش هستی نزدیکتر کند.      

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала