ملاقات نماينده ویژه چین در امور افغانستان با حسین امیر عبد اللهیان

© Photo / IRNAحسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2021
اشتراک
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از تهران یو شیائو یونگ نماینده ویژه چین در امور افغانستان با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیر کل بین الملل مجلس شوران اسلامی دیدار و پیرامون روابط دوجانبه و تحولات اخیر افغانستان گفتگو و تبادل نظر کرد.

نماینده ویژه چین در امور افغانستان در این دیدار گفت: اولین سفر منطقه ای من در این مقطع تاریخی و مهم تحولات اففانستان به منطقه و‌ تهران انجام شده است.

آقای امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت جدید  ایران  هستند، با انتقاد از سیاست های توام با آزمون و‌ خطای کاخ سفید در منطقه و ‌از جمله افغانستان، توجه به نقش مردم در سرنوشت این کشور و‌ تشکیل دولت فراگیر متشکل از همه اقوام در افغانستان را مورد توجه قرار داد. وی افزود: مردم افغانستان در طول تاریخ ثابت کرده اند که اشغال و‌ سلطه بیگانگان را هرگز تحمل نمی کنند.

جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2021
اتحادیه اروپا با طالبان همکاری مشروط می کند

طرفین در این دیدار بر حفظ تمامیت ارضی، استقلال، استقرار صلح و ثبات پایدار، خالی بودن افغانستان از وجود گروههای تروریستی، تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و داشتن روابط حسنه با همسایگان این کشور تأکید کردند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر راهبردی بودن مناسبات جمهوری اسلامی ایران و چین افزود: معتقدیم تهران و پکن ذیل سند راهبردی، می‌توانند همکاری‌های مشترکی را در سطوح مختلف در افغانستان داشته باشند.

وی با اشاره به نشست وبیناری سالجاری روسای مجالس ایران و چین بر اهمیت توجه ویژه بر دیپلماسی پارلمانی دو کشور تأکید و آمادگی کمیسیون ها و‌گروه دوستی پارلمانی ایران و چین را مورد توجه قرار داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала