گزارش و تحلیل

پیک طولانی، شدید و مرگ آور کرونا پیش روی ایران

© Photo / IRNAکرونا در ایران
کرونا در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2021
اشتراک
اکنون تمام دنیا نیازمند پروتکل های جدید برای مقابله با انواع جهش یافته ویروس کرونا و تبیین چگونگی زیستن در کنار این ویروس به مدت طولانی هستند.

نزدیک به دو سال از شروع پاندمی کرونا در جهان میگذرد و اکنون تمام دنیا نیازمند پروتکل های جدید برای مقابله با انواع جهش یافته ویروس کرونا و تبیین چگونگی زیستن در کنار این ویروس به مدت طولانی هستند.

خانم دکتر عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ در جمهوری اسلامی ایران و مسئول اورژانس کووید بیمارستان مسیح دانشوری به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ از ابتدای پاندمی کووید تشکیل شده اما ساختار جدیدی از اردیبهشت ۱۴۰۰ پیدا کرده و با اعضای جدید تبدیل به ۱۳ زیر کمیته تخصصی شده که هر چند روز یکبار جلساتی را می‌گذارند و جزئیات در مورد درمان ها و تمام مسائل مربوط به کووید از جمله سلامت روان، جامعه، بارداری، کودکان و غیره را بررسی می کنند، و نتایج را در قالب دستورالعمل هایی برای کادر درمان منتشر می کنند».

گلایه سخنگوی ستاد کرونای البرز از بی توجهی نسبت به رعایت پروتکل ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.08.2021
گلایه سخنگوی ستاد کرونای البرز از بی توجهی نسبت به رعایت پروتکل ها

وی در ادامه افزود: «همواره تاکید ما بر این بود که واکسیناسیون و پیشگیری به شدت از اهمیت بیشتری نسبت به درمان برخوردار است، ما کاملا بر این باوریم که اگر تعطیلات و قرنطینه انجام می‌شود باید زیرساخت مناسبی باشد تا بتوانیم نظارت کنیم فرد مبتلا به چه فضاهایی وارد میشود و سفر ها انجام‌ میشود یا خیر».

خانم دکتر عاطفه عابدینی آخرین دستورالعمل ابلاغ شده توسط کمیته علمی کووید ۱۹ برای درمان کرونا را در خردادماه ۱۴۰۰ عنوان کرد و اظهار داشت: «همکاران درمانی خود را بشدت متوجه این موضوع می کنم که رفتار ویروس کاملا متفاوت شده و درمان دوره التهابی ویروس تغییرات زیادی کرده و بسیار شدید تر شده به همین دلیل ما دستورالعملی که در موج چهارم و پنجم اجرا می‌کنیم مطابق دستورالعمل های بین المللی دنیا بدون هیچ تفاوتی است و خوشبختانه دارو ها در دسترس است.

 درمان اصلی که در مراکز درمانی انجام میشود رمدسیویر است و یکی دیگر از درمان ها نیز کورتون است، در بیمارانی که احتیاج شدیدتری به اکسیژن دارند و فاکتور های التهابی خون آنها بالا است بر اساس صلاحدید پزشک توسیلیزومب تجویز می شود.

با توجه به اینکه رفتار ویروس تغییر کرده و ویروس در این ماهها متفاوت شده در تمام دستورالعمل های جهانی توسیلیزومب قرار گرفته و ایران نیز از این دارو استفاده می کند. خوشبختانه این دارو در ایران تولید می‌شود و قیمت مناسبی نسبت به نوع خارجی آن دارد و خوشبختانه در دسترس مراکز درمانی قرار گرفته است».

دبیر ستاد علمی کووید ۱۹ روند واکسیناسیون در ایران را نیازمند سرعت بیشتر دانسته و بیان کرد: «واکسیناسیون باید سریعتر، بیشتر و بهتر انجام شود که قطعاً در آمار مرگ و میر اثرگذار خواهد بود.

صحن مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.11.2020
انتقاد رئیس کمیته بهداشت مجلس ایران از نبودن قرنطینه کامل برای مبارزه با کرونا

 استقبال مردم از واکسیناسیون بسیار مطلوب است و در برخی از شهر های ما بالای ۱۸ سال در حال تزریق واکسن هستند مردم ما حتماً باید برای واکسیناسیون مراجعه کنند و واکسن های موجود را دریافت کنند.

 ما در پیکی هستیم که متاسفانه نوع دلتا فراگیر شده و پیکی طولانی، شدید و مرگ آور خواهیم داشت لزوم پیشگیری به مفهوم واکسیناسیون سریع‌ تر، بهتر و رعایت پروتکل ها به میزان بیشتر نیاز است.

 ما مردم را درک می کنیم که پس از چندین ماه رعایت پروتکل ها بسیار سخت است اما در این پیک لود ویروس در هر فرد بیمار بسیار بالا است و لزوم قرنطینه و رعایت اصول بهداشتی خیلی بیشتر از اوایل ویروس شده اما متاسفانه چون ترس از بیماری کم شده و شرایط اقتصادی به شدت نا مطلوب است رعایت ها بسیار پایین آمده است».

وی در ادامه تاکید کرد: «با توجه به اینکه در نوع دلتا هر فرد بیمار میتواند تعداد بسیار بالاتری را مبتلا کند، در نتیجه تعداد ابتلا و مرگ و میر به تبع آن افزایش می‌ یابد اما نکته قابل توجه این است که درصد مرگ و میر ما نسبت به مبتلایان و تعداد بستری ها کاهش پیدا کرده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала