کارشناس: اولویت دولت باید اجرای طرح جامع مالیاتی باشد

CC BY 4.0 / TASNIM NEWS AGENCY / MOSTAFA TEHRANI / محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2021
اشتراک
براساس گزارش سازمان امور مالیاتی رقمی حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی در ایران وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، براساس گزارش سازمان امور مالیاتی رقمی حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی در کشور داریم که با وصول آن می‌توان بخشی از کسری بودجه را کنترل کرد. در حال حاضر درآمد مالیاتی دولت در حدود 250 هزار میلیارد پیش بینی شده است که به عقیده بسیاری از کارشناسان با کنترل فرار‌های مالیاتی و حذف معافیت‌های غیرضروری می‌توان این رقم را تا دو برابر افزایش داد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران 20 در پاسخ به سوالی در خصوص میزان کسری بودجه گفت: «کسری بودجه به عنوان یکی از مشکلات اصلی است که می‌تواند سبب مسائل و مشکلات دیگری در اقتصاد کشور شود.

در خصوص کسری بودجه آن چیزی که مهم به نظر می‌رسد این است که ما ببینیم درآمدهای قابل اتکا چقدر است. اگر درآمدهای قابل اتکای بخش مالیاتی را با درآمدهای نفتی و درآمدهای انتشار اوراق مقایسه کنیم و مجموع منابع قابل اتکا را از غیرقابل اتکا کسر کنیم به عددی در حدود 400 تا 450 هزار میلیارد تومان می‌رسیم.

 دارندگان خودروهای لاکچری در ایران مالیات پرداخت خواهند کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2021
دارندگان خودروهای لاکچری در ایران مالیات پرداخت خواهند کرد

از جمله دلایل این کسری بودجه این است که سقف تعهدات دولت افزایش پیدا کرد و از طرف دیگر تعهدات سابق دولت که سر رسید می‌شود نیز باید پرداخت شود. اولین چالش دولت سیزدهم در واقع همین موضوع کسری بودجه است. یکی از موضوعاتی که به صورت فوری می‌تواند در این بحث کمک کند وصول مطالبات مالیاتی کشور است. براساس گزارش سازمان امور مالیاتی رقم این معوقات در حدود 270 هزار میلیارد تومان است. این رقم شامل موارد مختلفی از جمله فرار مالیاتی، احکام حقوقی و تعهدات مالیاتی است.

امکان وصول هر بخشی از این 270 هزار میلیارد را داشته باشیم، می‌توانیم از آن برای مدیریت کسری بودجه استفاده کنیم. بحث بعدی اجرای طرح جامع نظام مالیاتی برای مقابله با فرار مالیاتی است. بزرگترین چالش ما که می‌تواند اولویت اول دولت آقای رئیسی باشد اجرای همین طرح است. 

فرار مالیاتی داریم. این اعداد ارتباطی به توده‌ها و اصناف ندارد چرا که مجموع مالیاتی که آنها پرداخت می‌کنند از 3.5 تا 4 درصد کل درآمدهای مالیاتی بیشتر نمی‌شود. حدود 10 میلیون دستگاه پز در کشور وجود دارد که 4 میلیون از این تعداد اصلا به سازمان امور مالیاتی متصل نیست. مسلم است در اقتصاد کشوری که این همه ظرفیت دارد شما نمی‌توانید به این صورت درآمد پایدار مالیاتی داشته باشید.

براساس قانون پایانه فروشگاهی سامانه مودیان، دولت مکلف شده است تمام تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه های پز صورت می‌گیرد رصد کند و لینک آن را به سازمان امور مالیاتی بدهد. اما در حال حاضر در حدود 6 ماه از 15 ماه مهلت تکلیف قانونی برای اجرای این قانون گذشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала