گزارش و تحلیل

ایران از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان استقبال میکند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2021
اشتراک
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص آخرین وضعیت تحولات افغانستان و موضع جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص آخرین وضعیت تحولات افغانستان و موضع جمهوری اسلامی ایران عنوان داشت:

ما به دقت و از نزدیک ‌تحولات را پیگیری میکنیم و در تماس با تمامی طرفها هستیم. همانطور که دکتر ظریف در توییت خودشان تاکید کردند جمهوری اسلامی ایران از تمامی امکانات و ابزارهای خود برای تسهیل گفتگوها و مصالحه در افغانستان استفاده کرده و از ابتکار شورای هماهنگی نیز استقبال میکند.

جمهوری اسلامی ایران دارای مشترکات فراوان تاریخی، تمدنی و فرهنگی با افغانستان بوده و در تمامی مقاطع حساس و مهم تاریخ آن کشور با تمام توان و به‌رغم مضایق و محدودیتها، در کنار مردم مسلمان و همسایه خود حضور داشته است. در همین راستا، در این مقطع سرنوشت‌ساز نیز به مانند همیشه در کنار آنها خواهیم بود و تمام تلاش خود را برای نیل به صلح و آرامش به کار خواهیم بست.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها در محیط افغانستان، همه طرف‌ها را به کاهش خشونت، حفظ آرامش و تلاش برای دستیابی به راه حل‌های صلح‌آمیز از طریق گفت‌و‌گو دعوت می‌نماید.

جمهوری اسلامی ایران عمیقا امیدوار است جان، مال و ناموس تمامی افراد بویژه غیرنظامیان در جریان تحولات پرشتاب اخیر در افغانستان از هر گونه تعرض مصون مانده و همه طرف‌ها با خویشتن‌داری و آینده‌نگری تعهد خود را نسبت به این امور نشان دهند و اجازه ندهند جغرافیای افغانستان مورد سوء استفاده گروههای خشونت طلب قرار گیرد.

خطیب زاده همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواستار توجه جدی به مصونیت دیپلمات‌ها واماکن دیپلماتیک در چارچوب کنوانسیونهای بین المللی بوده و بر لزوم سلامت دیپلماتها و تامین امنیت این اماکن تاکید می‌نماید. بدیهی است وزارت امور خارجه بطور مستمر با کادر دیپلماتیک مستقر در سفارت و کنسولگری خود در کابل و هرات در تماس بوده و بطور مداوم تحولات را رصد می‌نماید.

خطیب زاده افزود: متاسفانه افزایش خشونت ها و ناآرامی های اخیر موج جدیدی از بی‌جاشدگان را به دنبال داشته است. ما امیدواریم است جامعه و نهادهای مسئول بین المللی نسبت به این مساله توجه جدی نشان داده و  بویژه در شرایط شیوع کرونا، بدون فوت وقت به وظایف ذاتی خود در کمک به این بی‌جاشدگان بشتابند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است همه طرف‌ها از طریق گفتگو و مفاهمه سیاسی مشکلات موجود را حل نمایند. در این راستا، ایران بار دیگر آمادگی خود را جهت تسهیل حل موضوعات افغانستان از طریق گفتگوهای بین الافغانی و با مالکیت افغان‌ها و همچنین کمک به اجماع منطقه ای در موضوع افغانستان اعلام می‌دارد. در همین چارچوب است که ما از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از طریق شورای راهبری متشکل از رهبران بزرگ و سرشناس افغانستان استقبال می نماییم.

باز هم جهان باید تاوان گاف آمریکایی ها را بپردازد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2021
گزارش و تحلیل
باز هم جهان باید تاوان گاف آمریکایی ها را بپردازد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین پیرامون انفجار تانكر سوخت در شمال لبنان و برخی درخواستها مبنی بر استعفای مقامات لبنانی اظهار داشت:

كشور لبنان مدت مديدي است كه با مسائل و مشكلات اقتصادي و بحران عدم تشكيل دولت رو به رو است. كمبود سوخت و تشكيل صف هاي طولاني براي دريافت آن نيز يكي از اين مشكلات بوده كه متاسفانه حادثه انفجار عكار نيز در جريان توزيع سوخت ميان شهروندان به وقوع پيوست. وی اضافه کرد: ما ضمن ابراز همدردي با خانواده هاي قربانيان و مجروحان، براي مجروحين، سلامتي  مسئلت می کنیم.

خطیب زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ايران معتقد است دولت و ملت لبنان از بلوغ سياسي و ملي لازم برخوردارد بوده و قادر به حل مشكلات خود خواهند بود. بدیهی است در اين راستا، ايران از هيچ كمكي در جهت كاهش آلام مردم و نياز هاي دولت و ملت لبنان، دريغ نخواهد كرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به تلاش امریکا برای استرداد  الكس ساب دبپلمات زنداني ونزوئلا در دماغه سبز اظهار داشت:

حقوق ديپلماتيك و رعايت آن موضوعي مصرح در حقوق بين الملل بوده و كنوانسيون وين چهارچوب آن را به روشني مشخص كرده است. آقاي آلكس ساب با گذرنامه ديپلماتيك و به عنوان فرستاده دولت ونزوئلا به منظور تهيه اقلام دارويي و غذايي براي مردم اين كشور از سوي دولت ونزوئلا عازم ماموريت بود كه دولت آمريكا با اعمال غیرقانونی و فراسرزميني قوانين داخلی خود و صرفا با اغراض و اهداف سياسي مانع انجام ماموريت وي شده است.

وی افزود: تلاش آمريكا جهت استرداد فرستاده يك دولت در كشوري ثالث به آمريكا، نه تنها مغاير با تمامي اصول پذيرفته شده ناظر بر فعاليت ديپلمات ها در سراسر جهان است، بلكه مي تواند بدعتي خطرناك در حقوق بين الملل و روابط ميان كشورها باشد.

جمهوري اسلامي ايران هرگونه اقدامي كه مغاير با اصول روابط بين الملل و مانع فعاليت ديپلمات ها باشد را قويا محكوم مي كند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحریم های جدید وزارت خزانه داری آمریکا علیه برخی از افراد و موسسات با ادعای  مشارکت در فروش نفت ایران اظهار داشت:

روشن است که سياست تحريمي آمريكا عليه ايران سياستي شكست خورده و بلااثر است و تنها از اعتیاد واشنگتن به تحریم حکایت دارد.  

 عليرغم اذعان و اعتراف تمام مقامات آمريكايي مبني بر شكست سياست تحريم و فشار حداكثري عليه ايران، تداوم اين سياست به اشكال و بهانه هاي مختلف، از جمله ادعاهايی که به تازگی مطرح شده، جاي تامل داشته و ناشي از ادامه سردرگمي برخي از مقامات آمريكايي در قبال ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی  پیرامون خبر منتشر شده در رسانه ها مبنی بر اینکه آمريكا در حال بررسي گزينه‌هاي جايگزين خود در قبال برجام است اظهار داشت:

طبیعی است همه کشورها از جمله ایران گزینه های جایگزین خود را داشته باشند. تا کنون مذاكرات در وين بر مبناي لزوم انجام تعهدات آمريكا در چارچوب برجام و لغو كامل و عملي تحريم ها بوده است. اگر این امر محقق شود، واشنگتن میتواند به برجام‌ باز گردد در غیر اینصورت آمریکا کماکان در پشت در برجام خواهد ماند.

سعید خطیب زاده در واکنش به ابراز نگرانی مقامات آمریکا نسبت به افزایش رفتارهای به گفته آنها تهاجمی ایران در منطقه و ماجرای کشتی مرسر استریت نیز گفت:

عجیب است که یکی از مقامات کشوری که ریشه و علت العلل بسیاری از معضلات و گرفتاری های منطقه ما است و به صورت آشکار و پنهان، مستقیم و یا غیر مستقیم باعث گرفتاری های ملل منطقه است، جمهوری اسلامی ایران را متهم میکند.

 جمهوري اسلامي ايران اتهام هاي هماهنگ شده مطرح شده در خصوص حمله به كشتي مرسر استريت را رد مي کند. رژيم اشغالگر قدس به اتفاق برخي از حاميانش كه يد طولايي در فريبكاري و جعل اسناد دارند، قصد دارند در حوادث اخير منطقه با سندسازي  در خصوص این اتهامات، برنامه سياسي خود را پیش ببرند.

جمهوري اسلامي ايران همچنان بر سياست اصولي خود مبني بر حفظ صلح و ثبات در منطقه و لزوم مشاركت و همكاري درون منطقه اي تاكيد دارد و حضور نيروهاي خارجي در منطقه را عامل اصلي و پايدار ايجاد بحران ها و  بي ثباتي  در منطقه مي داند.   

نقشه آمریکا برای افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.08.2021
گزارش و تحلیل
نقشه آمریکا برای افغانستان

در ادامه،  سعید خطیب زاده درخصوص هشدار رابرت مالي فرستاده ویژه امریکا در امور ایران نسبت به مخاطرات سفر برخی شهروندان  به ایران ، موضع خود را اینگونه بیان کرد:

دولت بايدن كه در ابتداي روي كار آمدن در تلاش بود نشان دهد با دولت ترامپ تفاوت دارد، در عمل همان رويكردهاي منسوخ گذشته در ترويج ايران هراسي را پيش گرفته است؛ رويكردهايي كه در دولت ترامپ نيز به نتيجه نرسيدند و مقامهاي آمريكايي اذعان دارند كه اينگونه رفتارها در برابر ايران نتيجه ندارد. نحوه رفتار دولت فعلی آمریکا در گفتگوهای انجام شده در خصوص زندانیان ایرانی به گزوگان گرفته شده در آمریکا، نشان میدهد مقامهاي دولت بايدن حتي بيش از مقامهاي سابق آمريكايي در تلاشند تا مسائل انساني و مراودات مردمي  را سياسي و حتي امنيتي كنند و چنين سياستي مسلما مانند قبل بي نتيجه خواهد بود.

وی افزود: در حالي كه دولت جديد در ايران علاقمند به بسط روابط و افزايش پيوندها با ايرانيان خارج از كشور است، اظهارات مقامهاي آمريكايي، از جمله  فرستاده ويژه آمريكا در امور ايران، اقدامي ضدبشري در جهت نفرت پراكني و ترويج ايران هراسي براي ايرانياني است كه قصد حفظ ارتباطات با سرزمين مادري خود را دارند و هدف آن جلوگيري از ارتباط سازنده ايرانيان با كشورشان است.

خطیب زاده به مقامات آمريكایی یادآوری کرد: اگر قصد دلسوزي براي ايرانيان دارند، بهتر است دست از تهديد و ارعاب و دام گذاري براي ايرانيان بردارند و در جهت تامين حقوق شهروندي و تسهيل آزادي رفت و آمد ايرانيان مقيم آمريكا گام هاي اساسي بردارند.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص اعتراض مسلمانان آمريكا به توقيف كاشي‌هاي اهدایی ايراني برای مساجد به بهانه تحريم نیز اظهار داشت: با توجه به ارسال چندين محموله كاشي در گذشته به صورت هديه و عدم دريافت وجه از سوی خیرین ایرانی، ادعاي اخير مسئولين گمرك آمريكا مبني بر شمول تحريم در ارسال و دريافت اين كاشي ها، غير قابل توجيه است.

وی در توضیح افزود: بر اساس اظهارات مسئولين مسلمان مسجد ماناساس در ايالت ويرجينيا، بنا بر درخواست مسلمانان اين منطقه، كاشي هايي كه آيات قرآن بر روي آنها حك شده است، از مدتها قبل از شهر قم به صورت هديه و بدون دريافت هر گونه وجه، براي بناي اين مسجد ارسال مي شده و ارسال اين كاشي ها چندين بار در گذشته صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد شرکت ایران در نشست بغداد  گفت: درخصوص شرکت در اجلاس همسايگان عراق دعوت نامه اي واصل شده است و جمهوري اسلامي ايران در زمان مناسب تصميم لازم را اتخاذ خواهد کرد. وی تاکید کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره از صلح و ثبات در عراق و فرايند سياسي در اين كشور حمايت كرده و خواهد كرد.

در ادامه خطیب زاده موضع وزارت خارجه در مورد مذاکرات ايران و عربستان را اینگونه بیان کرد: قبلا گفتگوهايي بين دوكشور برگزار شده و مانعي براي ادامه اين گفت وگوها وجود ندارد. جمهوري اسلامي ايران همواره بر عنصر گفتگو براي كاهش تنش و افزايش همكاري ها تاكيد كرده است.

سخنگوی وزارت خارجه به پرسشی پیرامون  ممنوعيت ورود زائران ايرانی و چند كشور ديگر به عربستان برای ادای عمره نیز پاسخ  داد و گفت: حضور در حج و طواف بيت الله الحرام، حق تمام مسلمانان است و بايد با رعايت پروتكل هاي بهداشتي و انجام تمهيدات لازم، اين فريضه اللهي اجرا شود. البته جزئيات شرايط اعزام به عمره بايد توسط مراجع رسمي عربستان سعودي اعلام شود که منتظر آن هستیم.

سعید خطیب زاده همچنین در خصوص موضع اتخاذ شده از سوی وزارت خارجه آمریکا پیرامون نخستين سالگرد توافق امارات متحده عربي و رژيم صهيونيستي اظهار داشت: يك سال گذشته و به ويژه جنگ 12 روزه غزه، به خوبي نشان داد كه اين توافق نه تنها به صلح و حقوق فلسطینیان کمکی نکرده، بلكه با ناديده گرفتن حقوق مردم فلسطين، رژيم غاصب اشغالگر قدس را براي انجام جنايات خود بر عليه اين مردم مظلوم حريص تر و بي پرواتر نموده است.

وی ادامه داد: جالب اینجاست آمريكايي ها كه نقش ميانجي را در پرژوه عادي سازي روابط اعراب با اسرائيل را ايفا مي كنند، به امارات و اسرائيل براي تلاش‌هايشان جهت ايجاد يك منطقه آرام‌تر و كامياب‌تر تبريك مي گويند. اين در حالي است كه آن ها با اين كار ناامني و بي ثباتي را به خليج فارس آورده اند. وی تاکید کرد: از زماني كه پاي اسرائيلي ها به طور رسمي به امارات و بحرين و به طور كلي به منطقه خليج فارس باز شده، همانند مدل رفتاری شناخته شده از این رژیم خشونت طلب و یاغی، نا آرامی هم به خلیج فارس رسیده است. اسرائيل هرجا كه وارد مي شود ناامني را با خود به آنجا مي برند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات یک مقام اماراتی در مصاحبه با رسانه ای اسرائیلی پیرامون سالگرد توافق عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی و نقش حماس را یک ادعاي حیرت‌آور مبني بر اشغال غزه به وسيله حماس و تحريف آشكار تاريخ دانسته و گفت: چنين ادعاهايي از موضع ذلت و ناديده گرفتن حقيقت و تاريخ مردم فلسطين و همچنين پشت پا زدن و تضعيف موضع جهان عرب و جهان اسلام در قبال رژيم صهيونيستي است. چنين موضعي حتي در ميان خود اسرائيلي ها هم بي سابقه بوده و پيشي گرفتن اين مقام اماراتي در تحريف تاريخ شرم آور است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ايران بر حمايت خود از مردم مظلوم غزه تاكيد کرده و از اشاعه دهندگان دروغ مي خواهد تا دیرنشده از مسیر اشتباه خود برگردند و واقعيت شكست اهداف توافق به اصطلاح صلح ابراهيم را بپذيرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به ادعای این مقام اماراتی پیرامون عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای اظهار داشت: این قسمت ادعاهای وی به اندازه قسمت قبل و شاید بیش از آن، بی اعتبار و بی ارزش است.

وی اضافه کرد: البته ما اين اظهارات را که یا از روی جهل و یا از باب اغراض صرف سیاسی بیان میشود، نشان دهنده موضع كشور امارات نمي دانيم، اما معتقدیم ادامه اين روند مي تواند تاثير مخربي بر بهبود روابط و روند اعتمادسازي ها بگذارد.

خطیب زاده در خصوص بیانیه صادر شده از سوی امارات درباره امنيت دريانوردي نیز گفت: جمهوری اسلامی ايران خود را متعهد به حفظ و پاسداري از امنيت انرژي نموده و از هرگونه اقدام منطقه اي براي افزايش ثبات و امنيت در آب هاي خليج فارس استقبال مي نمايد، اما تاكيد دارد كه امنيت در همراهي و همكاري همه جانبه و دسته جمعي كشورهاي منطقه تامين شده و هرگونه دخالت و حضور بازيگران خارجي نه تنها به افزايش امنيت كمكي نمي كند، بلكه بر بي ثباتي آب هاي منطقه نيز مي افزايد. در همين راستا جمهوری اسلامی ایران  منشا خرابكاري هاي صورت گرفته در آب هاي خليج فارس را  حضور نيروهاي خارجي دانسته كه با اهداف سياسي دست به ناامن سازي خطوط انتقال انرژي مي نمايند.

وی تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ايران در اين رابطه واضح است و اميدواريم كشورهاي منطقه نيز اين واقعيت را درك نموده و براي دستيابي به صلح با همكاري تمامي همسايگان تلاش کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص برخی گزارشها پیرامون پیشنهاد نخست وزير اسرائيل در ملاقات با رئيس سازمان مركزي اطلاعات آمريكا برای هماهنگی و اتخاذ استراتژي مشترك در صورت شكست مذاكرات هسته اي اظهار داشت:

ترامپ در دوران رياست جمهوري خود تحت تاثير لابي صهيونيستها  دچار اين سوء محاسبه شد كه با خروج از برجام و افزايش فشارها مي تواند به توافق جديدي با ايران دست يابد و امتيازات بيشتري بگيرد، در حالي كه در عمل سياستهاي ترامپ عليه ايران كاملا شكست خورد. اين رويه اي است كه طي چندين دهه صهيونيستها تلاش كرده اند سياست منطقه اي آمريكا را بصورت يكطرفه به نفع خود مصادره كنند و به آن جهت دهند و در اثر آن، هزينه هاي سنگين مالي و انساني  بر مردم منطقه و آمريكا وارد كنند.

وی تصریح کرد: فكر نمي كنيم مسئله مذاكرات ايران با ساير كشورها به رژيم بدنام و بدسابقه اسرائيل مربوط شود.

وی تصریح کرد: در عین و در حال شرايط كنوني آمريكا به خوبي مي داند كه تصور مذاكره مستقل براي توافقي جديد با ايران تصوري خام است و برنامه هسته اي ايران نيز روند توسعه صلح آميز خود را متوقف نمي كند. اجرایی موثر برجام از سوی همه طرف ها ، هدف گفتگوها در وین است. بنابراين در روزهاي سرنوشت ساز پيش رو مقامهاي دولت بايدن بايد مشخص کنند که مي خواهند منافع ملي آمريكا را در نظر بگيرند و يا قصد آنها تنها خشنودسازي رژِيم صهيونيستي است.

خطیب زاده با اشاره به اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در خصوص اقدام مشترک علیه ایران و حزب ا... نیز خاطر نشان کرد:

اقدام مشترك كليد واژه ي رسانه اي جديدي است كه اين روز ها توسط اسرائيلي ها و معدودی غربي ها تكرار مي شود. کشور ما را بدون ارائه سند متهم مي كنند و سپس براي خود حلقه همفکری تشكيل مي دهند و ايران را تهديد به اقدام مشترك مي كنند. اسرائيل و آمريكا و برخی از این كشورهاي غربي بيش از 40 سال است كه عليه ايران "اقدام مشترك" مي كنند و البته "مشترکا" شکست میخورند. اين مسئله ي جديدي نيست.

رژِيم صهيونيستي دچار اين توهم است كه مي تواند با فشار و تهديد شرايط را براي ايران سخت تر كند در حالي كه در عمل اينگونه رويكردها و اقدامات تاكنون  به ضرر آمريكا و وابستگانش تمام شده و  ادامه اين مسير نيز نتيجه اي جزء  شكست و ناكامي براي آنها ندارد.

وی در خصوص لبنان و حزب الله نيز گفت: قريب به دو دهه است كه اسرائيل تفوق راهبردی خود بر حزب الله لبنان را از دست داده و حزب الله توانسته یک بازدارندگی موثر در مقابل رژیم اشغالگر قدس ایجاد کند و لذا حالا این رژیم به عوام فريبي، مظلوم نمايي و تهديدهای توخالي رو آورده است.

  خطیب زاده تاکید کرد: وزير جنگ اسرائيل که صحبت از تغيير معادلات مي كند، بايد بداند كه اگر كسي بخواهد معادلات را تغيير دهد، آن طرف رژیم صهیونیستی نخواهد بود. جنگ 12 روزه غزه اين واقعيت را به خوبي آشكار كرد و وضعيت آشفته سياسي و داخلي اين رژيم  نيز مؤيد اين سخن است.  

خطیب زاده در پایان از سفر وزیر امور خارجه ژاپن به کشورمان طی هفته آینده خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: موته گی توشیمیتسو وزیر امور خارجه ژاپن به دعوت دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  از تاریخ یکشنبه ۳۱ مرداد ماه جاری  سفر دو روزه ای را  به جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

خطیب زاده افزود: این سفر که در آستانه تشکیل دولت سیزدهم  از اهمیت بالایی برخوردار است، در پاسخ به سفر سال 1398 دکتر ظریف به توکیو انجام می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد:روابط ایران و ژاپن به عنوان دو قدرت مهم در غرب و شرق آسیا همواره مهم بوده و دو کشور در ۹۰ سال روابط دیپلماتیک، بر اساس منافع مشترک، از روابط دوستانه برخوردار بوده اند و در حال حاضر نیز رایزنی ها در مورد مسایل دو و چندجانبه در بالاترین سطوح میان دو کشور برقرار است.

خطیب زاده خاطر نشان ساخت: وزیر امور خارجه ژاپن در این سفر علاوه بر همتای ایرانی، با دیگر مقامات ارشد کشورمان نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала