تاکید کارشناسان به ضرورت تصویب کنوانسیون دریای خزر توسط ایران

© youtube.comتاکید کارشناسان به ضرورت تصویب کنوانسیون دریای خزر توسط ایران
تاکید کارشناسان به ضرورت تصویب کنوانسیون دریای خزر توسط ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2021
اشتراک
کارشناسان معتقدند که به توسعه بیشتر همکاری ها در چارچوب تعامل خزر مستلزم تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر توسط ایران است.

به گزارش اسپوتنیک، استانیسلاو پریچین، محقق ارشد در مرکز مطالعات پس از شوروی گفت: به نظر من مهمترین وظیفه، تصویب کنوانسیون است، زیرا سه سال می گذرد و یکی از پنج شرکت کننده تا کنون این کنوانسیون را تصویب نکرده است و متأسفانه تا کنون هیچ سیگنال مشخصی از تهران دریافت نشده است. 

روسیه خواستار تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر توسط ایران شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2021
روسیه خواستار تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر توسط ایران شد

به گفته وی، اگرچه این تأخیر با شرایط عینی سیاسی داخلی در ایران توضیح داده می شود، اما با این حال نمی توان تثبیت و بالاترین جایگاه را به کنوانسیون داد.

وی ادامه داد: امضای کنوانسیون، کل مجموعه موافقتنامه دریای خزر را به سطح کاملاً متفاوتی انتقال می دهد.

فرهاد ابراهیموف، کارشناس باشگاه "والدای" می گوید: وضعیتی که ایران خود را به آن کشانده است، از سال 1993 ادامه دارد و مسئولیت همه اینها بر عهده ایران است. وی تصریح کرد که اگر طرف ایرانی کنوانسیون ها را در سال 2006 و 2007 امضا کرده بود، طیف وسیعی از موضوعاتی که ما امروز در حال بحث در مورد آنها هستیم ، ظاهر نمی شد.

گفتنی است که در تاریخ 12 آگوست 2018، به دنبال نتایج اجلاس پنجم خزر در آکتاو، روسای جمهور روسیه، قزاقستان، ایران، آذربایجان و ترکمنستان کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را امضا کردند که پس از تصویب توسط هر پنج کشور امضا کننده لازم الاجرا می شود. کنوانسیون تاکنون توسط چهار کشور ترکمنستان (دسامبر 2018)، قزاقستان و آذربایجان (فوریه 2019) و روسیه (اکتبر 2019) تصویب شده است.

شایان ذکر است که کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو روز چهارشنبه اظهار امیدواری کرد که پارلمان ایران به زودی کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را تصویب کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала