گزارش و تحلیل

نرم افزار جاسوسی اسرائیل و عربستان سعودی

© Fotolia / Tomasz Zajdaنرم افزار جاسوسی اسرائیل و عربستان سعودی
نرم افزار جاسوسی اسرائیل و عربستان سعودی    - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2021
اشتراک
برخی از کشورهای عربی از برنامه های جاسوسی Pegasus اسرائیل برای اهداف خود استفاده کردند.

اسپوتنیک به نقل از تارنمای "نون پست" مصر می نویسد: Forbidden Stories - داستانهای ممنوعه، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در پاریس، آزمایشگاه امنیت دیجیتال عفو بین الملل و سازمانهای مختلف روزنامه نگاری بین المللی در مورد نرم افزارهای جاسوسی Pegasus از گروه NSO اسرائیل تحقیق کردند.

این تحقیق موارد جالبی را آشکار کرد: کشورهای عربی از کشورهای بزرگ اروپایی جاسوسی می کنند، بسیاری از رهبران جهان تحت نظارت هستند، کشورهای عربی از یکدیگر جاسوسی می کنند. جزئیات جدیدی از مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی فاش شد.

جاسوسی از مقامات عالی رتبه

شرکت اسرائیلی NSO Group پگاسوس را به هر کسی که شده نمی فروشد و طبق اطلاعات موجود ، دسترسی به آن را برای کشورهایی که دارای روابط نزدیک با اسرائیل هستند فراهم کرده است. بر اساس تحقیقات جاسوسی منتشر شده در وب سایت Daraj  مصطفی کمال مدبولی ، نخست وزیر مصر ، از جمله مقامات مصری است که هدف جاسوسی  عربستان قرار گرفته است. همچنین جاسوسی از سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر و سفیر سابق مصر در واشنگتن، بر قرار شد. حسام عبدالمجید ، وزیر دادگستری مصر و  محمد معیط، وزیر دارایی مصر نیز به آنها پیوستند.

نه برای اولین بار، اما ...

مرکز افتا، خبر از گسترش فعالیت پگاسوس روی گوشی‌های آیفون داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.08.2021
مرکز افتا، خبر از گسترش فعالیت "پگاسوس" روی گوشی‌های آیفون داد

همه می دانند که ریاض اهمیت زیادی برای رویکردهای غیر متعارف برای کسب اطلاع  و  نظارت بر همه آنچه در جهان عرب اتفاق می افتد، قائل است. در سال 2015 ، ویکی لیکس اطلاعات مربوط به کارهای اطلاعاتی فعال سفارت عربستان سعودی در قاهره را تأیید کرد. به گزارش ویکی لیکس، مشهورترین افراد مصر که پس از سال 2011 تحت نظارت عربستان سعودی بودند، از جمله رهبران گروه اخوان المسلمین  (این سازمان در روسیه ممنوع است)، مثلا محمد مرسی ، و همچنین یکی از رهبران شاخه مصری اخوان المسلمین ، محمد حیرت الشاطر. ادعا شد که او با قطر همکاری کرده است.  سفارت عربستان سعودی نیز بر افزایش نفوذ شیعیان در مصر نظارت داشت، اگرچه در آن زمان اخوان المسلمین هنوز آماده نزدیک شدن به ایران نبود. علاوه بر این ، سفارت عربستان سعودی به مقامات تأثیرگذار مصر فشار آورده است تا از مخالفان سعودی استقبال نکنند. ویکی لیکس ادعا می کند که عربستان سعودی مبلغی را به مقامات عالی رتبه مصری پرداخت کرده است زیرا اطلاعات مربوط به وضعیت مصر را به این سازمان منتقل کرده اند.

شخصیت های غیر استاندارد

بر اساس تحقیقات جدید، عربستان سعودی نه تنها از اخوان المسلمین جاسوسی می کرد. ریاض همچنین از مقامات ارشد دولت السیسی با استفاده از ابزارهای پیچیده تری مانند نرم افزار Pegasus جاسوسی می کرد. در جریان تحقیقات، مشخص شد که عربستان سعودی حتی در مارس 2019، هنگامی که مصر، اردن و عراق در مورد پروژه بزرگ "شام جدید" - "New Levant"  صحبت کردند و همکاری سه جانبه بین این کشورها نمایان شد، سعی کرد تلفن های مقامات مصری را هک کند. ریاض مصر، اردن و عراق را کشورهایی می داند که از لحاظ تاریخی ، جغرافیایی و سیاسی در حوزه نفوذ آن قرار دارند. ریاض هنوز معتقد است که باید از پادشاهی هاشمی اردن حمایت کند. عربستان عراق را عرصه درگیری های مذهبی بین آن و ایران شیعه می داند و پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق فعالیت های خود را افزایش داد.

روابط آن چیزی نیست که از بیرون به نظر می رسد

ارزیابی اسنودن از احتمال هک شدن تلفن آمریکایی‌ها توسط بدافزار اسرائیلی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2021
ارزیابی اسنودن از احتمال هک شدن تلفن آمریکایی‌ها توسط بدافزار اسرائیلی

دلایل جاسوسی سعودی ها از مخالفان خود ، اخوان المسلمین ، روشن است. اما چرا عربستان سعودی با استفاده از نرم افزارهای گران قیمت وارداتی ، از رژیم السیسی که بارها وفاداری خود را به رباض نشان داده است، جاسوسی کرد؟ السیسی کارهای زیادی برای جلب رضایت ریاض انجام داده است. وی از جمله جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ را بعنوان بخشی از عربستان به رسمیت شناخت.

اما علیرغم هماهنگی ظاهری در روابط دو کشور، دولت سعودی به دنبال وابستگی کامل رژیم مصر به آن است. "در سال 2015، ریاض پیشنهاد رسمی قاهره برای تشکیل نیروی متحد به رهبری مصر را که از اعراب در برابر تهدیدات مختلف محافظت می کند ، رد کرد. در یمن ، ریاض تصمیم گرفته است در تشکیل اتحادی بجنگد که در آن کشورهای اصلی مسلمان نقش کمتری نسبت به عربستان بازی می کنند.

در پایان سال 2016 ، دولت عربستان سعودی در واکنش به موضع قاهره در شورای امنیت سازمان ملل متحد، بر خلاف سیاست خود در قبال بحران سوریه ، به شرکت نفتی آرامکو سعودی دستور داد که تحویل محصولات نفتی به مصر را متوقف کند  و قراردادهایی به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار را نقض کرد. و چند ماه پیش احمد القطان  سفیر سابق عربستان سعودی در قاهره و وزیر امور آفریقا ،   رژیم السیسی را مورد انتقاد غیر مستقیم شدیدی  قرار داد.  

چرا مقامات مصر پاسخی ندادند؟

نتایج این تحقیقات واکنش های متفاوتی را در جامعه بین المللی بر انگیخت. مقامات مصری آنها را نادیده گرفتند. آیا اگر کسی غیر از عربستان آنها را پائیده  کند، سکوت خواهند کرد؟

واضح است که مصر از هر گونه مشکلی با ریاض اجتناب می ورزد. بر اساس اطلاعات فاش شده، به گفته مقامات مصری ، کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی یک نوع منابع مالی سیاری هستند که آنها می توانند برای حل بحران مالی در این کشور مورد استفاده قرار گیرند.

آژانس های اطلاعاتی، خطرناک ترین بدافزار در جهان را خنثی کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2021
آژانس های اطلاعاتی، خطرناک ترین بدافزار در جهان را خنثی کردند

همچنین بر اساس تحقیقات مطبوعات ، مقامات مصری در قتل جمال خاشقجی دست داشته اند. آنها به تیم قاتلان روزنامه نگار سعودی اجازه دادند قبل از عزیمت به ترکیه وارد این کشور شده و مواد شیمیایی لازم را تهیه کنند. بنابراین ، اگر آنها موضوع جاسوسی عربستان را مطرح کنند ، ممکن است دخالت مصر در این ترور فاش شود.

این واقعیت که قدرتهای بزرگ و حاکمان آنها (فرانسه و ترکیه)  مورد تاثیر این نرم افزار جاسوسی قرار داشتند نیز در عدم پاسخ قاهره به تحقیقات پگاسوس نقش داشت.

السیسی سعی می کند آرامش خود را حفظ کند ، مانند "نشت" های خطرناک قبلی ، مانند استراق سمع مکالمات تلفنی عباس کامل رئیس سابق دفتر رئیس جمهور که بعداً بدون هیچ گونه اختلاف و مشکلی به عنوان سرپرست سازمان اطلاعات مصر منصوب شد.

عربستان سعودی برای نجات چهره خود استفاده از نرم افزار Pegasus در مصر را رد کرده است. اما با توجه به علاقه سعودی ها به فناوری های سایبری پیشرفته، این موضوع باز هم در دستور کار سرویس های ویژه مصر قرار خواهد گرفت و این امر بر روابط ناپایدار دو کشور تأثیر خواهد گذاشت که بدون این هم از ثبات دور است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала