سودان رهبر سابق خود را به دادگاه لاهه تحویل می‌دهد

© REUTERS / Mohamed Nureldin Abdallahسودان رهبر سابق خود را به دادگاه لاهه تحویل می‌دهد
سودان  رهبر سابق خود را به دادگاه لاهه تحویل می‌دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2021
اشتراک
وزیر خارجه سودان امروز اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته است همه افراد تحت تعقیب را به دیوان کیفری بین‌المللی (لاهه) تحویل دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر ، «مریم المهدی» (Mariam al-Mahdi) وزیر خارجه سودان امروز چهارشنبه اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته است عمر البشیر را به دیوان کیفری بین‌المللی (لاهه) تحویل دهد.

سودان در توافق با روسیه در مورد واگذاری پایگاه دریایی تجدید نظر می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2021
سودان در توافق با روسیه در مورد واگذاری پایگاه دریایی تجدید نظر می کند

وزیر خارجه سودان در این باره گفت: کابینه سودان تصمیم گرفته است همه افراد تحت تعقیب را به دیوان کیفری بین‌المللی تحویل دهد.

«بوتاینا دینار» وزیر امور فدرال سودان نیز پیشتر اعلام کرده بود که خارطوم قصد دارد «عمرالبشیر» رئیس جمهور سابق و برخی دیگر از مقامات دولت او را به دیوان کیفری بین المللی تحویل دهد.

تحویل عمر البشیر به دادگاه لاهه، به منزله پایان رسیدگی به اتهام فساد و دیگر جرایم نسبت داده شده به او در دادگاه های سودان خواهد بود.

بشیر و ۳ تن از مقامات دولت او از سوی دیوان کیفری بین المللی به انجام جنایات جنگی، نسل کُشی و دیگر اتهامات حقوق بشری متهم هستند.

این اتهامات طی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ به عمر البشیر نسبت داده شد حال آنکه اواخر بهمن ۱۳۹۸، سخنگوی وقت دولت سودان از توافق برای محاکمه وی در دادگاه لاهه خبر داد.

عمر البشیر در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹، پس از آن که ارتش کنترل کشور را به دست گرفت، از سوی ارتش مجبور به استعفا و دستگیر شد. او در سال ۱۹۸۹ در زمانی که یک سرهنگ ارتش سودان بود رهبری کودتای بدون خونریزی را برعهده گرفت و موفق به برکناری صادق المهدی نخست‌وزیر منتخب وقت شد و به قدرت رسید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала