موج "یوتا" ویروس کرونا دو برابر کشنده تر است

© AP Photo / Oded Baliltyموج "یوتا" ویروس کرونا دو برابر کشنده تر است
موج یوتا ویروس کرونا دو برابر کشنده تر است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2021
اشتراک
دانشمندان ایالات متحده دریافتند که نوع "یوتا" کروناویروس مرگ و میر را تا ۸۲ درصد افزایش می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، به گفته اداره بهداشت شهر نیویورک و دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا، نوع یوتا ویروس کرونا می تواند میزان مرگ و میر ناشی از عفونت کووید-۱۹ را در بین افراد مسن ۴۶ تا ۸۲ سال افزایش دهد. پیش چاپ این پژوهش در پورتال medrxiv.org منتشر شده است.

 دفاع جدید بدن انسان نسبت به ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
دفاع جدید بدن انسان نسبت به ویروس کرونا

در این مطالعه، دانشمندان داده های اپیدمیولوژیکی جمع آوری شده در نیویورک را از نوامبر ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ تجزیه و تحلیل کردند و با انجام مدل سازی ریاضی میزان انتقال، توانایی فرار از ایمنی و کشندگی سویه مشخص شده را تعیین کردند.

نویسندگان این مطالعه دریافتند که در مقایسه با سایر گونه ها، نوع "یوتا" میزان مرگ و میر در طول عفونت را در افراد ۴۵-۶۴ ساله ۴۶ درصد، ۸۲ درصد در محدوده ۶۵-۷۴ سال، ۶۲ درصد برای افراد بالای ۷۵ سال افزایش می دهد.

علاوه بر این، میزان انتقال برآورد شده ویروس ۱.۵۲۶ به عبارتی ۱۵ تا ۲۵ درصد بیشتر از سویه های قبلی در گردش بود. در عین حال، این سویه می تواند در ۰ تا ۱۰ درصد از افرادی که قبلاً عفونت داشته اند بر سیستم ایمنی غلبه کند.

ویروس کرونا "یوتا" ابتدا در نوامبر ۲۰۲۰ در نیویورک شناسایی شد، بعداً در سراسر ایالات متحده گسترش یافت و متعاقباً در ۲۷ کشور دیگر در سراسر جهان یافت شد.

به گفته دانشمندان، "یوتا" از نوامبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ گونه اصلی غالب در نیویورک بود، با ظهور نوع مسری تر B. ۱.۱.۷ (آلفا)، شیوع B. ۱.۵۲۶ به تدریج کاهش یافت.

سازمان بهداشت جهانی در ماه مارس "یوتا" را در لیست گونه های "مورد علاقه" قرار داد. سازمان بهداشت جهانی چهار گزینه را به عنوان "نگران کننده" ذکر کرده است: آلفا (انگلیسی)، بتا (آفریقای جنوبی)، گاما (برزیل) و دلتا (هندی).

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала