گفتگوی تلفنی دبیران شورای امنیت روسیه و ایران در شرایط متشنج شدن اوضاع در افغانستان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران و روسیه
ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2021
اشتراک
نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه در تماس تلفنی با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تعامل در زمینه امنیت و وضعیت افغانستان را با وی مورد بحث قرار داد. این را روز به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را روز چهارشنبه سرویس مطبوعاتی شورای امنیت روسیه اطلاع داده است.

به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه منتشره آمده است: "نیکلای پاتروشف و علی شمخانی در مورد ادامه همکاری روسیه و ایران در حوزه امنیتی و همچنین وضعیت افغانستان گفتگو کردند."

خاطرنشان می شود که این گفتگو به پیثشنهاد طرف ایرانی انجام شده است.

صدها نیروی امنیتی افغان در منطقه قندوز تسلیم طالبان شدند + ویدئو  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2021
صدها نیروی امنیتی افغان در نزدیکی قندوز تسلیم طالبان شدند + ویدئو

در افغانستان درگیری ها بین نیروهای دولتی و طالبان (در روسیه گروه تروریستی و ممنوعه اعلام شده است) جریان  دارد که اراضی قابل توجهی را در مناطق روستایی افغانستان تصرف کرده و حمله به شهرهای بزرگ را نیز آغاز کرده اند. با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور بی ثباتی در انجا رو به افزایش است.

6 اوت ،طالبان تصرف شهر زرنج ، مرکز اداری استان نیمروز در جنوب غربی افغانستان را اعلام کرد و سپس شبه نظامیان این جنبش بنیاد گرا مراکز هشت منطقه از 34 منطقه افغانستان از جمله شهر قندوز در  60 کیلومتری نزدیکترین گذرگاه مرزی این کشور با تاجیکستان را اشغال کردند.

به گفته رسانه های غربی، افتادن کنترل قندوز به دست طالبان ممکن است به معنای نقطه عطفی در پیشرفت اوضاع در افغانستان باشد اما مقامات افغان خبر از دست دادن کنترل این شهر را تکذیب کرده اند.

10 اوت ، شبه نظامیان گزارش دادند که پلخمری  شهر اصلی ولایت بغلان را تصرف کرده اند. این شهر در جاده استراتژیک مهم کابل به مزارشریف، بزرگترین شهر در شمال این کشور واقع شده است. در حدود صد کیلومتری جنوب پلخمری ، تونل سالنگ وجود دارد که توسط متخصصان شوروی ساخته شده در منطقه گردنه ای به همین نام در کوههای هندوکش واقع شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала