اگر در میانسالگی قدتان کوتاه شود، زودتر از دنیا می روید

© Fotolia / Oneinchpunch اگر در میانسالگی قدتان کوتاه شود، زودتر از دنیا می روید
 اگر در میانسالگی قدتان کوتاه شود، زودتر از دنیا می روید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
اشتراک
کاهش قد در میانسالی نشان دهنده افزایش خطر مرگ زودرس در زنان است که عمدتا ناشی از بیماری های قلبی عروقی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مقاله منتشر شده در مجله BMJ Open، محققان سوئدی و دانمارکی دریافتند که در زنان کاهش قد در میانسالی باعث مرگ زودرس می شود.

با رسیدن به 50 سالگی، بسیاری از افراد شروع به کوچک شدن می کنند. این روند پس از 70 سالگی تسریع می شود. این بیماری بیشتر در اثر صاف شدن دیسک های مهره ای، شکستگی های فشاری ستون فقرات و خمیدگی وضعیت ایجاد می شود.

دندان مصنوعی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
بی‌دندانی، عارضه لاغری

تعدادی از مطالعات جدید کاهش قد را به عنوان نشانه ای از افزایش خطر مرگ زود هنگام بر اثر بیماری های قلبی و عروقی عنوان می کنند. با این حال، تأثیر کاهش قد بر سلامت زنان به خوبی مشخص نیست.

متخصصان دانشگاههای گوتنبرگ و کپنهاگ تصمیم گرفتند دریابند که آیا می توان مرگ و میر بیماران را با کاهش قد پیش بینی کرد یا خیر. دانشمندان بر روی 2406 بیمار سوئدی و دانمارکی متولد 1908 تا 1952 مطالعه کردند که در مطالعات طولی در هر دو کشور شرکت کردند. رشد این افراد دو بار اندازه گیری شد: اولین بار ، زمانی که زنان بین 30 تا 60 سال سن داشتند و بار دوم ، 10-13 سال پس از آن. به طور متوسط ​، زنان 0.8 سانتیمتر قد خود را از دست دادند، اما تغییرات آن از 0 تا 14 سانتیمتر قابل توجه بود.

تاریخ و علت مرگ 17-19 سال پس از اندازه گیری دوم ردیابی شد. در طول 19 سال نظارت، 625 زن جان خود را از دست داده اند. 157 نفر از آنها بر اثر بیماری های قلبی عروقی، 37 نفر از این تعداد - بر اثر سکته مغزی جان باختند. هر اینچ از قد از دست رفته با افزایش خطر مرگ همراه بود - 14 درصد برای سوئدی ها و 21 درصد برای دانمارکی ها. کاهش شدید قد - بیش از دو سانتی متر - خطر مرگ را به ترتیب 74 و 80 درصد افزایش داده بود. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که کاهش قابل توجه قد با افزایش تقریباً دو برابر خطر مرگ ناشی از سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی همراه است.

دانشمندان تأکید می کنند که این مطالعه مشاهده ای بوده و هدف آن تعیین علت مرگ و میر نبوده است. آنها همچنین می توانند تحت تأثیر عوامل ناشناخته قرار گیرند - فعالیت بدنی و سیگار کشیدن و غیره.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала