گزارش و تحلیل

ژاپن میانجی ایران و آمریکا یا دایه مهربانتر از مادر

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر ژاپن میانجی ایران و آمریکا یا دایه مهربانتر از مادر
ژاپن میانجی ایران و آمریکا یا دایه مهربانتر از مادر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
اشتراک
وزیر خارجه ژاپن قرار است از ۲۴ مرداد به قاهره، تهران، تل‌ آویو، امان، دوحه و آنکارا سفر کند و بر آمادگی توکیو برای همکاری با دولت آیت‌ الله سید ابراهیم رئیسی خبر داد.

اسپوتنیک - توشیمیتسو موتگی وزیر خارجه ژاپن، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت، قصد دارد در سفر آینده خود به ایران از مقامات محلی بخواهد که به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای بازگردند.

سفر احتمالی وزیر خارجه ژاپن به ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
سفر احتمالی وزیر خارجه ژاپن به ایران

وی در ادامه افزود: موضع ثابت کشور ما این است که ما از توافق هسته ای حمایت می کنیم. من قصد دارم از مقامات ایرانی بخواهم که به تعهدات خود در قبال آن بازگردند. ما همچنین ایجاد گفتگو بین مقامات ایران و آمریکا را بسیار مهم می دانیم.

در این رابطه دکتر سید محمد مرندی رئیس دانشکده مطالعات جهان (گروه مطالعات آمریکای شمالی)، عضو هیات علمی دانشکده زبان‌ ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، به سوالات خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.

ژاپن تا چه اندازه موفق خواهد شد دولت جدید ایران را متقاعد کند که بر سر میز مذاکره با آمریکا بنشیند؟

رسانه: ایران آماده بازگشت سریع به مذکرات برجام است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2021
رسانه: ایران آماده بازگشت سریع به مذکرات برجام است

گفتگوی آتی وزیر امور خارجه ژاپن با مقامات ایرانی تغییری در تصمیم ایران ایجاد نخواهد کرد؛ چیزی که از نگاه ایران باید تغییر کند رفتار آمریکایی هاست، آمریکا هر زمان به تعهدات خود در توافق هسته ای (برجام) پایبند شدند و هر وقت قبول کردند که برجام را بدون خواسته های اضافی و بدون تغییرات و با حسن نیت به صورت کامل اجرا کنند، خود به خود مسئله حل می شود.

باید متذکر شد که مشکل در ایران نیست، بلکه در واشنگتن است؛ آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و توافق هسته ای را نقض کرده است، حال این آمریکا است که باید به صورت کامل برجام را اجرا کند. آمریکایی ها می خواهند تحریم هایی را نگهدارند و شروط جدیدی را به ایران تحمیل کنند، که این اتفاق نخواهد افتاد.

بنابراین وزیر امور خارجه ژاپن اگر می خواهد مشکل حل شود، می بایست با واشنگتن گفتگو کند و به واشنگتن بگوید که به برجامی که خود امضا کردید پایبند باشید تا مسئله ختم شود.

چه پیش بینی هایی انتظار می رود؟

توشیمیتسو موتگی باید در فکر چاره با دولت خود باشد، تا بتواند آمریکا را متقاعد کند، که به سر میز مذاکرات برگردد؛ اجرای کامل برجام خواسته ایران است، تا زمانیکه ایالات متحده به توافق برنگردد این کشور در قالب این توافق هسته ای جایگاهی ندارد چون این کشور نه عضو برجام و نه مجری این توافق هستند، بلکه در حال حاضر مانع اجرای برجام هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала