محاکمه متهمی در سوئد به جرم مشارکت در اعدام های دهه ۶۰ ایران

© Photo / Stefan Linsمحاکمه متهمی در سوئد به جرم مشارکت در اعدام های دهه ۶۰ ایران
محاکمه متهمی در سوئد به جرم مشارکت در اعدام های دهه ۶۰ ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
اشتراک
یکی از ساکنان ایرانی مقیم سوئد مظنون به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در دهه شصت خورشیدی محاکمه می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری TT، دادگاه استکهلم روز سه شنبه رسیدگی به پرونده حمید نوری شهروند ۶۰ ساله ایرانی را که مظنون به مشارکت در اعدام صدها زندانی سیاسی ایرانی در سال ۱۹۸۸ است، آغاز کرد.

ضرب و شتم یک شهروند ایرانی در زندان سوئد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2021
ضرب و شتم یک شهروند ایرانی در زندان سوئد

متهم از نوامبر سال ۲۰۱۹ در بازداشت به سر می برد. به گفته دادستان لیندوف کارلسون، وی متهم است که به طور مشترک با دیگران در اعدام های اواخر تابستان ۱۹۸۸ مشارکت داشته است.

به ویژه، او متهم است که تصمیم گرفته است کدام یک از زندانیان را به کمیسیون قضایی مخصوصی برای صدور احکام اعدام معرفی کنند.

دادستان اسامی ۱۱۰ زندانی زندان گوهردشت در مجاورت تهران را خوانده که متهم در اعدام آنها مظنون است.

سوال اصلی دادستان در اثبات نقض حقوق بشردوستانه بین المللی توسط متهم این است که آیا این اعدام ها در طول جنگ بین ایران و عراق صورت گرفته است یا در هنگام درگیری داخلی در خود ایران صورت گرفته است.

در پایان تابستان سال ۱۹۸۸، پنج هزار نفر در سراسر ایران اعدام شدند. این امر به دستور آیت الله روح الله موسوی خمینی رخ داد، وی حکم اعدام همه کسانی که از سازمان افراطی مجاهدین خلق ایران حمایت می کردند را اعلام کرد؛ فعالیت های این سازمان در ایران ممنوع می باشد.

در اواخر تابستان ۱۹۸۸، آتش بس بین ایران و عراق اعلام شد. اگر ثابت شود که اعدام ها در جریان درگیری بین دو کشور صورت گرفته است، به احتمال زیاد متهم به نقض قوانین بشردوستانه بین المللی متهم خواهد شد. اگر معلوم شود که این اعدام ها در طول جنگ داخلی در ایران انجام شده است، انجام این کار دشوارتر خواهد بود.

۴۹ شاکی علیه متهمان وجود دارد، برخی از آنها خود به اصطلاح به راهروی مرگ زندان گوهردشت مراجعه کرده اند که از طریق آنها محکومین به اعدام و شکنجه و همچنین تماشای اعدام سایر زندانیان منتقل شده اند.

بسیاری از آنها گفتند که متهم را با صدایی که هنگام محکومیت به اعدام محکوم کرده است، شنیده اند. برخی دیگر ادعا می کنند که چهره او برای همیشه در حافظه آنها نقش بسته است وقتی که آنها توسط خود متهم یا از زیردستانش که این مسئولیت را به او منتقل کرده است شکنجه شده اند.

دفاعیات متهم همان واقعیتی را که وی در زمان اجرای حکم در زندان گوهردشت بوده است و همچنین این که وی دارای موقعیت خاصی بوده یا به نحوی در طراحی یا اجرای احکام اعدام مشارکت داشته است، مورد اعتراض قرار می دهد.

انتظار می رود محاکمه این مرد ۶۰ ساله ایرانی یکی از مهمترین محاکمات در نوع خود در سوئد باشد. فرض بر این است که در دوره خود حدود صد جلسه برگزار می شود - از ۱۰ آگوست تا اواسط آوریل سال آینده جلسات به طول انجامد. در این جلسات، شهادت ۴۹ شاکی شنیده می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала