گزارش و تحلیل

هیچ چیز کمتر از رفع تحریم‌ها برای ایران قابل پذیرش نیست

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
اشتراک
اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس بر ضد ملت ایران، اظهارات جدیدی نیست، یک حلقه از زنجیره اظهاراتی است که غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیس طی سالهای گذشته گفته شده.

طی روزهای گذشته دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلستان اظهاراتی را مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به کشتی "مرسر استریت" در آبهای عمان بیان کرد، اظهاراتی که واکنش شدید ایران را نیز در پی داشت.

آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «این اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس بر ضد ملت ایران، اظهارات جدیدی نیست، یک حلقه از زنجیره اظهاراتی است که غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیس طی سالهای گذشته گفته شده.

ما و وزیر امور خارجه انگلستان در این زمینه نقطه مشترکی داریم که آن هم نگرانی برای امنیت کشتی‌ های تجاری بین‌المللی در آب‌ های خلیج فارس است.

توصیه جدی ما به دولت انگلیس توجه به مسئولیت ها و وظایف خود است، امنیت خلیج فارس برای جمهوری اسلامی ایران خط قرمز است و ما همه تلاش خود را کردیم و در ادامه نیز انجام خواهیم داد تا این آبراه از تنش هایی که کشور هایی مانند انگلیس درست می کنند در امان باشد اینکه انگلستان در کنار رژیم یاغی چون رژیم صهیونیستی قرار گرفته جایگاه این کشور را متزلزل می‌کند بار دیگر تاکید می کنم اینگونه جو سازی های رژیم صهیونیستی با همراه برخی از این کشورها حاکی از همان خوی ضد حقوق بین المللی است، امیدوارم رفتارشان را اصلاح کنند».

سایمون شرکلیف سفیر بریتانیا در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2021
سفیر جدید انگلیس در ایران: از برگشت به ایران هیجان زدم

وی در ادامه تاکید کرد: «همه باید توجه داشته باشند در حالی که ماه‌ ها است در خصوص تجاوزات رژیم صهیونیستی، راهزنی های این رژیم و تروریسم دولتی که رژیم صهیونیستی آن را انجام می‌دهد و خرابکاری هایی که در کشتی های تجاری به کرات انجام داده نباید امروز موضعی را بگیرند که نشان دهد در تمامی این مسائل سکوت های جانبدارانه و حمایت بی چون و چرا داشتند.

یک مقام اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفته است که ایران در پی روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید آماده از سر گیری مذاکرات احیای برجام از ماه سپتامبر است».

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون مذاکرات وین بیان کرد: «در خصوص مذاکرات وین نکته ی بسیار حائز اهمیت این است که ما هیچ وقت این گفتگوها را ترک نکردیم بلکه یک فرایند انتقال دموکراتیک قدرت در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده که طبیعتاً در این فرآیند تغییراتی در تیم های اجرایی صورت می‌گیرد و این نه تنها قابل فهم است بلکه از شکوه مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران حاکی است.

جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم ایران در سخنرانی روز تنفیذ و تحلیف خود به صراحت اشاره کردند که در خصوص رفع تحریم های ظالمانه از ملت ایران لحظه‌ای تردید ندارند و تمام این ها در چارچوب منافع عالی مردم و رعایت تمام جزئیات صورت خواهد گرفت، طبیعی است که باید منتظر شویم دولت مستقر شود، وزرا تعیین شود و حتماً این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد».

وی در ادامه تاکید کرد: «آنچه به‌ روشنی می‌توانم به طرف‌های خود در وین بگویم این است که واشنگتن باید بداند نمی‌تواند با ذهنیت ترامپ نتیجه‌ ای غیر از آنچه در چند سال گذشته با مقاومت حداکثری ملت ایران رخ داد به دست بیاورد، رویکرد واشنگتن باید تغییر کند قطعا از سیاست یکسان نتیجه متفاوتی برداشت نخواهد شد.

 اگر می دانند فشار حداکثری شکست خورده و برای جمهوری اسلامی ایران هیچ چیزی فراتر از برجام قابل قبول نیست و هیچ چیز کمتر از رفع تحریم‌ ها و برجام برای دولت قابل پذیرش نیست انشالله به برجام بازگردد و در کمترین زمان به نتیجه برسیم، اگر به راهکاری برسیم که آمریکا بتواند به قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهداتش ذیل برجام بازگردد ایران نیز اقدامات خود را باز می گرداند».

 اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2021
اولویت کلیدی اتحادیه اروپا، تسهیل مسیر بازگشت به اجرای کامل برجام است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر این نکته که جمهوری اسلامی ایران عضو برجام است و ذیل برجام تعهدات خود را انجام داده افزود:«آن کشوری که باید به برجام بازگردد دولت ایالات متحده است که از برجام خارج شده، جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی از برجام برخی از اقدامات قانونی خود را کاهش داده.

آقای انریکه مورا نیز با دکتر امیر عبداللهیان ملاقاتی داشت که ایشان نظرات رئیس جمهور محترم را بیان کردند البته مواضع جناب آقای رئیسی هم به صراحت و شفافیت در نطق تحلیف ایشان گفته شد.

روز گذشته سازمان ملل اعلام کرد که «هانس گراندبرگ» دیپلمات سوئدی به عنوان نماینده جدید سازمان‌ملل در امور یمن تعیین شده، گراندبرگ جایگزین «مارتین گریفیتس» شده که قرار است معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه شود».

آقای دکتر سعید خطیب زاده ضمن ابراز امیدواری و استقبال از نماینده جدید ویژه سازمان ملل در امور یمن اظهار داشت: «من ابتدا باید از نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تشکر کنم و بگویم جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال،  امیدوار است در چارچوب حقوق همه مردم یمن و در راستای پایان بخشیدن به این جنگ ظالمانه و محاصره غیر انسانی مردم یمن یک راه حل سیاسی در دوره ایشان با کمک تمامی کشور ها حاصل شود جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی کمک برای حل این بحران را اعلام می‌کند متاسفیم که دولت عربستان هنوز هم در پی راه حل نظامی است چرا کخ راه حل نظامی جز ایجاد تنش، ناامنی، کشتار و برهم خوردن صلح و ثبات کشور های منطقه چیزی در پی ندارد هرچه زودتر دولت عربستان سعودی پایبندی خود به راه‌حل‌های سیاسی را نشان دهد و به این جنگ خانمان سوز پایان دهد هم برای این کشور و هم برای منطقه بهتر است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала