آیا ایرانیان می توانند بلامانع به کشور برگردند؟

© Photo / IRNAغلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران
غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
اشتراک
محسنی اژه‌ای: هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه با اشاره به ابراز تمایل برخی ایرانیان مقیم خارج کشور برای بازگشت به وطن و ابراز نگرانی برخی از آنان نسبت به برخوردهای قضایی اظهار داشت که هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد.

وی در ادامه با اشاره به ابراز تمایل برخی ایرانیان مقیم خارج کشور برای بازگشت به وطن و ابراز نگرانی برخی از آنان نسبت به برخوردهای قضایی افزود: «هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد.

اکثر بازداشت شدگان اعتراضات در خوزستان آزاد شده اند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2021
اکثر بازداشت شدگان اعتراضات در خوزستان آزاد شده اند

اتفاقاً مواردی هست که اگر این افراد بیایند و در اینجا به مسائل آنها رسیدگی شود، به‌نفع آنهاست و از وضعیت بلاتکلیفی خارج می‌شوند.

در زمان حاضر افرادی در خارج از کشور هستند که اموال و امکانات آنها در داخل سرپرست ندارد و برخی افراد ذی‌نفع آن‌ها را برای بازگشت به کشور می‌ترسانند اما اگر این افراد برگردند، مسائل مالی آنها در یک تحقیق و بررسی ساده و دقیق روشن می‌شود.

افرادی هستند که به‌دلیل آنکه ممنوع‌الخروج بوده‌اند نگرانی دارند که به‌محض ورود به مرز دستگیر و راهی زندان شوند و به اتهامات آن‌ها رسیدگی نشود که این افراد می‌توانند با هماهنگی با سیستم قضایی و بدون آنکه بازداشت شوند، به کشور بازگردند.

بسیاری از افراد که پرونده کیفری یا حقوقی دارند به‌خصوص آنها که مسئله حقوقی دارند و مدت زیادی از حکم جلب یا ممنوع‌الخروجی آنها گذشته است، ضرورتی برای بازداشتشان وجود ندارد و این افراد می‌توانند با اعلام زمان و نحوه ورودشان به مرکز ارتباطات قوه قضائیه یا دادستان‌ها، بدون نگرانی وارد کشور شوند».

رئیس دستگاه قضا بر همین اساس به دادستان‌ها و رؤسای‌کل دادگستری‌ها متذکر شد افرادی که در سالیان دور ممنوع‌الخروج بودند و اکنون نیز حکم جلب ندارند، ضرورتی ندارد صرفاً به‌خاطر ممنوع‌الخروج بودن، در بدو ورود به کشور دستگیر شوند و حتماً نباید این کار انجام شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала